2016
2015
21 dec 2016

E-postmarknadsföring och sociala medier – varför du behöver båda

Som världen ser ut idag så vet vi ett antal saker. Vi vet till exempel att majoriteten av den svenska befolkningen befinner sig på sociala medier. Vi vet också att marknadsföring via e-post fungerar, och att den breda majoriteten av svenskar kolla sin e-post minst en gång per dag. Det finns alltså två välanvända, tydliga, vägar att nå publiken. Att göra det i kombination ger extra effekt!

 

Styr dem åt båda håll

I dagens värld kan man mycket väl likställa mottagare av dina nyhetsbrev med de som följer eller gillar din sida på Facebook. Båda alternativen handlar nämligen om ett aktivt val som en person gör, att den är intresserad och nyfiken på vad du skulle kunna leverera i form av information, tävlingar, produkter, tjänster och mycket mer. Det finns alltså ett intresse i grunden som gör att personen i fråga aktiverar sig, och det är en nyckelfaktor som du måste se till att göra det bästa du kan av. Någon som är intresserad av din Facebook-sida är allra troligast också intresserad av att veta vad du skickar i dina nyhetsbrev, och de som tar emot och engagerar sig i dina nyhetsbrev är med all säkerhet intresserade av att följa dig på Facebook, förutsatt att de har ett konto.

 

Detta gör att du kan skapa innehåll som dels fungerar inom respektive plattform, men också innehåll som går över plattformarna, där du exempelvis kan informera om vad som har hänt på din Facebook i ditt nyhetsbrev, eller varför inte pusha på Facebook för unika erbjudanden och tävlingar som enbart går att få genom att prenumerera på dina nyhetsbrev? Så på samma sätt som plattformarna är starka i sig själva så kan de, och du, bli ännu starkare i din marknadsföring när du låter dem båda samspela.

 

Hur skapar du då sociala prenumeranter?

Den utgångspunkt vi tar i denna artikel handlar om hur du omvandlar från nyhetsbrev till Facebook, eller något annat socialt nätverk. För huvudsyftet med att skicka nyhetsbrev behöver inte alltid handla om att varje investerad krona ska ha en kund som resultat, utan det kan lika väl handla om att bygga långvariga och stabila relationer med de som får dina nyhetsbrev. Lojala och återkommande kunder är kanske det som allra helst vill ha, och för att lyckas med det så måste också relationer vårdas. Det gör man på ett utmärkt sätt genom sociala medier och att styra dina läsare vidare till annat, kanske mer personligt, innehåll på Facebook, Twitter eller Instagram gör att du pö om pö bygger en relation. Här kommer några tips på hur du kan få till en bra grund till relationsbyggandet och öka på ditt följarantal i både nyhetsbrev och sociala medier!

 

Lägg till sociala länkar på bekräftelsesidan

Det finns som sagt en väldigt stor sannolikhet att människor som meddelar att de vill ha ditt nyhetsbrev också kommer att bli sociala fans av ditt företag. Det absolut bästa sättet att se till att detta händer med en gång när de intresserar sig för dina nyhetsbrev är att lägga till denna möjlighet redan på bekräftelsesidan. Se till att dessa knappar/länkar passar in i den design som du har jobbat med, för din grafiska profil ska genomsyra allt som mottagarna tar del av, även dessa opt-in knappar för sociala medier.

 

Om det är möjligt så se till att de som möts av denna sida inte kommer att behöva logga in i de sociala medierna för att kunna följa dig. Det betyder att de måste ta fler steg för att nå fram och som vi vet är användarvänlighet otroligt viktigt, och det betyder så få steg som möjligt. Givetvis ska dessa opt-in knappar också finnas tillgängliga på alla sidor på din webbplats.

 

Lägg till sociala länkar i välkomstbrevet

När en person har valt att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev så befinner sig den personen på den högsta nivån av engagemang gentemot dig och ditt företag. Det här är som sagt det allra bästa tillfället att ge dem ytterligare alternativ på var de kan hitta dig och ditt innehåll. Det ger dessa personer fler kanaler att möta dig på, samtidigt som du får fler möjligheter att kommunicera med dem på ett direkt sätt, när de inte köper eller utnyttjar en tjänst av dig.

 

Genom att verkligen lyfta fram dessa sociala länkar i ditt välkomstbrev, tillsammans med det viktigaste som du har att erbjuda dina läsare och presumtiva kunder, så står det helt klart för mottagarna av detta välkomstbrev exakt vad de behöver göra och vad de kan förvänta sig. Och här är det ett bra tillfälle att också vara kreativ i copyn till varför de ska följa dig. Genom en kort, personlig CTA för varje social medielänk så gör du det troligare att mottagarna också kommer att följa länken.

 

Börja tänka kreativt!

Även om det kanske framstår som ett ok och ett skrämmande monster för många så är det meningen att sociala medier ska vara roligt. Sociala medier ger också företag större möjligheter att bredda sitt varumärke och kunna vara i personlig kontakt med var och en, vilket gör att den lite mer personliga hållningen är något som uppmuntras. Det rimmar väl med tanken med sociala medier, det ska vara nära och samtidigt roligt – och det ger dig möjligheten att verkligen vara kreativ både på sociala medier, men också i de nyhetsbrev där du uppmanar dina mottagare att följa dina sociala kanaler.

 

Det spelar inte heller så stor roll hur många sociala medier du använder. Den här tekniken för att fånga upp människors intresse av både dig och sociala medier kan mycket väl vigas åt en enskild kanal. Det viktigaste är att du skapar möjligheterna för dina mottagare av nyhetsbrev att hitta flera vägar att följa dig och det du har att erbjuda, samt hitta smidiga kommunikationsvägar som de använder i det privata. Så även om nyhetsbrev har en väldigt bra försäljningsdrivande effekt (den bästa enligt många mätningar) så är de sociala medierna ett starkt komplement, där du precis som i nyhetsbrev, har möjligheten att verkligen bygga förtroende, pålitlighet och en trogen kund.

 

 

14 dec 2016

Skaffa fler e-postadresser med hjälp av YouTube!

Att sociala kanaler engagerar och drar människor till sig är något vi vet stämmer. Det är på dessa plattformar som en stor grupp människor spenderar sin fritid, och ibland också jobbtid, och den tid som spenderas i dessa medier blir allt längre. Som marknadsförare är det med andra ord viktigt att tänka till kring dessa kanaler, och hur man skulle kunna använda dem. Att målgruppen finns där råder det inga som helst tvivel om, men frågan är bara vad man i så fall ska använda mediet till och vilka mål man har – för målen kan skifta betydligt beroende på vad som är mest intressant för dig.

Samla e-postadresser – en nyckel

För att det ska vara möjligt att marknadsföra sig själv genom nyhetsbrev så behövs det en mottagarlista som är intresserade av det du har att erbjuda. Det betyder att de sociala kanalerna inte nödvändigtvis enbart behöver handla om marknadsföring av dina tjänster, utan kan lika gärna ha det huvudsakliga syftet att samla in e-postadresser till presumtiva kunder. Tack vare de smarta och träffsäkra målgruppsanpassningarna som går att göra på de sociala medierna så kan du välja att rikta in dig på en redan bekant målgrupp, eller kanske rikta in dig på någon helt ny. Det bästa av allt är att det inte behöver kosta dig speciellt mycket för att få värdefull information, som du sedan kan bygga vidare dina kampanjer på.

Att nyhetsbrev fungerar, det vet vi. Även om majoriteten av dina mottagare inte läser dina nyhetsbrev så behöver det inte betyda att du misslyckats – faktum är att en liten andel läsare och intressenter kan vara de som gör en stor skillnad när det kommer till intäkter. Om inte annat så kommer du märka det, genom att analysera de som väl kommer din väg genom nyhetsbreven och vad de faktiskt gör när de är på din sida. Men givetvis så är alltid målet att fler ska öppna, läsa och engagera sig i nyhetsbrevet, och för att de ska göra det så måste de också vara rätt typ av mottagare. Det är de e-postadresser som verkligen är intressant för dig att samla in, och det kan du göra genom de sociala medierna – till exempel YouTube. Vi visar dig hur du gör!

 

Annonsera med YouTube – smidigt och lätt

På YouTube handlar annonseringen om nyckelord, precis som det gör på många andra sociala medier, som exempelvis Twitter. Det betyder att de annonser som vi väljer att köra på YouTube kommer att synas i samband med att människor söker på olika ord eller fraser i YouTube, på jakt efter videoinnehåll som intresserar dem.

Din annonser kommer att dels placeras som valbara sökresultat, men också som en annons inne i själva videon när personen i fråga väl tittar på den. Den kan se ut på lite olika sätt, där ena varianten är en annons som rullar innan själva videon börjar, eller också så ligger den som en sponsrad sidobar bredvid själva videon. Om man väljer att ingå i Google Display Network så kommer annonsen dessutom att kunna ses på andra sidor än YouTube, trots att det är från YouTube som du annonserar.

Det var lite grundläggande om hur annonserna kommer att placeras när du väljer att annonsera på YouTube. Det vi ska visa nu är hur du går tillväga för att börja annonsera!

 

Steg för steg – vi visar hur

 

1. Välj den video som du vill använda

Det första du måste göra är att se till att välja den video som du vill använda som annons. Det går inte att välja en video som inte är publicerad som annons, så det första du ska göra är att ladda upp den till din YouTube-kanal. Efter det är det dags att ta sig till YouTubes kampanjverktyg, i vilket du kommer att behöva lägga in länken till din publicerade video.

 

2. Bygg din annons

Som du kanske redan vet så handlar lyckad reklam och att ha ett bra bildspråk kombinerat med bra copy, som om du känner att du inte behärskar detta, så kan det vara en god idé att ta hjälp. När det gäller själva målet med annonseringen så kan det skifta från företag till företag, men vi väljer att fokusera på hur du bygger upp en lista med e-postadresser, och då skulle det vara ett bra läge att bjuda på något, en e-bok eller en gratis infofilm på valt ämne för de som registrerar sig.

Det du behöver börja med att göra är att fylla i en rubrik och två stycken beskrivningar om filmen. Antalet tecken som du får använda är normalt 100 tecken, och varje beskrivningsdel får max vara 35 tecken lång. Som vanligt, när det gäller rubriker, så är det viktigt att vara tydlig och rak på sak. Du behöver fånga deras uppmärksamhet för att i de ska läsa det som står i beskrivningen, som ska vara utformad som en CTA (Call To Action). Nyckeln för att skapa intresse handlar om tydlighet, så var så tydlig du bara kan.

Här kan du också välja en utvald bild som ska representera din video när den inte spelas, och du får fyra olika att välja bland, och sedan är det dags att fylla i den destination som du vill att målgruppen hamnar på – givetvis en sida där de kan fylla i sina e-postadresser snabbt och enkelt.

 

4. Sätt budgeten

Det här är den springande punkten, och kanske också orosmomentet för många. Hur mycket ska jag egentligen betala för att annonsera? YouTube ger dig dock ett förslag på omkring 100 kronor varje dag, och det kan vara bra för en första vända med annonsen, där du känner av marknaden och målgruppen. Skulle det vara så att den inte fungerar alls, så är det något i din annons som behöver ändras, allt från själva filmen till beskrivningen. Det YouTube också kommer att hjälpa dig med är att ge dig ett förslag på om vilken CPV, Cost-Per-View, du ska använda. Här kan du själv bedöma vad en visning är värd för dig, annars så sätter YouTube en rimlig nivå på omkring 2-3 kronor. Saken är också den att detta betalar du endast om någon kollar på minst 30 sekunder av din video.

 

4. Välj din målgrupp

Som på många andra sociala medier så är det lätta att hitta och välja den målgrupp som man är intresserad av. Här handlar det om att vara väldigt specifik i sina val, och du kan välja på bland annat land och region. I det här steget så är det också möjligt för dig att välja bort delar av var du vill att din annons ska synas, om du exempelvis inte vill att den ska ingå i Google Display Network. Oftast är det dock rekommenderat att du låter alla dessa alternativ vara ikryssade för bäst effekt.

Här kan du också segmentera din målgrupp än mer genom att välja ålder, kön och intressen. Tänk på att vara noggrann och tänk efter på hur din målgrupp kan se ut och vad den har för intressen. Det gör att målgruppsvalet blir än mer träffsäkert.

När du har gjort klart detta steg så är du klar. Det krävs inte mer än såhär för att sätta igång en annons på YouTube. Så enkelt är det faktiskt. Det enda du behöver göra nu är att skicka iväg den för godkännande hos Google och YouTube, och du kan samtidigt följa kampanjens status i Google AdWords när den börjat rulla.

Det är inte alldeles lätt att generera leads i denna moderna era, men med YouTube kan du få ett extra, bra alternativ att prova på. Genom att använda YouTube så kan du snabbt sätta upp annonser som gör att du kan fylla dina e-postlistor, på samma gång som du dessutom kan hitta fler kunder.

06 dec 2016

Stick ut i julruschen!

Här finns mycket att vinna och mycket att dra nytta av – men det har också många insett. Det betyder att marknadsföringsinsatserna och tiden nedlagd på sälj intensifieras under december, vilket gör att bruset blir än större och svårare att ta sig igenom. Här handlar det om att tänka taktiskt och smart.

Kanske är det en traditionell julkampanj som passar er, eller kanske är det ett perfekt läge för er att tänka helt annorlunda och på så sätt också skörda frukterna av att vara den udda pusselbiten? Kanske samtidigt som ni gör en separat julkampanj för att se vad som fungerar bäst? Oavsett vilket så är läget här och läget är nu – passa på att göra det bästa av ert företag i julmånaden! Här kommer några tips om vad ni kan tänka på.

Relationen är nyckeln

En av de stora trenderna inför 2017 handlar om att man ska anpassa teknik och teknikens utveckling efter människors behov i en högre grad, och jämför vi med hur läget är idag som har det många gånger handlat om det motsatta – att människor behövt anpassa sig till tekniken för att kunna använda den på rätt sätt. Men med nya lösningar och ett nytt fokus handlar det om att underlätta och skapa värden i era mottagares liv, på deras villkor. Nyhetsbreven ska inte få era kunder att tänka på ert företag, de ska tänka på sig själva. Julen erbjuder ett utmärkt tillfälle för er att tänka annorlunda och lägga än större fokus på vilken nytta det ni vill marknadsföra har för slutkunden. I en högtid full av känslor är det en bra idé att just fokusera på det som skapar känsla. Ta tillvara på den personliga känsla som julen skapar hos era kunder och utnyttja den för att fylla behov och önskemål.

Pynta!

Det är aldrig fel att anpassa sina erbjudanden och produkter efter en högtid, men det är också ett utmärkt tillfälle att ge er marknadsföring den där lilla extra kryddan. Det handlar om att för ett ögonblick gå ifrån det som är standardmodellen med design, varumärkesprofilering och grafisk manual. Även om inte det är att rekommendera i övriga lägen så ger högtider, och speciellt julen, en anledning till att bli lite mer personlig och känslosam, och verkligen insupa julkänslan som så sakteliga börjar spridas. Ge ert nyhetsbrev en juligare inramning så hjälper ni inte bara till att lösa problem för era kunder – ni ökar också på julstämningen i deras liv!

Den heliga förstaplatsen

Se till att det som är viktigast också är det som kommer först. Här har ni en utmaning att ta ställning till – vad är det egentligen som är viktigast för våra kunder, och vad är det som är viktigast för dem under juletiden? Svaren på de frågorna kan absolut vara lika, men det är också vanligt att de skiljer sig åt betydligt. Här har ni en bra möjlighet att fokusera och urskilja. Det gör det samtidigt enkelt för mottagaren att veta vad som är relevant i innehållet, och på samma gång veta vad ni primärt kan göra för dem i deras liv.

Ge en personlig present

Försök att föreställa er själva att alla adresser som era nyhetsbrev går ut till egentligen bara är en enda person. Vem är den personen som ni allra helst når fram till? Anpassa språket efter bilden, och var personlig, lättsam och hjälpsam. Det kanske innebär att några av era mottagare inte tar till sig av det på samma sätt, men att göra detta undantag där ni blir väldigt personliga under julen är något som rimmar väl med julstämningen. Tänk också på att vissa av era kunder kanske är återkommande och trogna, några som ni kanske till och med har en personlig relation till. I ett sådant läge kan det passa bra att skriva under med både relevant namn och företagets namn, för att verkligen förvalta det personliga i både relationen och årstiden.

Var mer lekfull!

Vi vet att det kan vara svårt många gånger att komma på relevanta, säljande och effektiva ämnesrader till nyhetsbrevet – det är mycket som hänger på hur väl formulerade de är och vad de säger. Vi återkommer ofta till hur viktigt det är att tänka på ämnesraden, och kanske gör det att några av er låser er lite vid ett invant mönster som ger hyfsade resultat, men ändå inte riktigt på den nivå som ni vill ligga. Julspecialen av ert nyhetsbrev kan därför vara det perfekta tillfället att lätta lite på reglerna, och prova på de där ämnesraderna som ni kanske hittills har dragit er för att använda. Eftersom hela paketet med nyhetsbrevet blir speciellt, kan också ämnesraden sticka ut från tidigare skickade nyhetsbrev – och vem vet, kanske lär ni er också ett nytt sätt att effektivt kommunicera med er målgrupp som gör att ni kan utveckla årets övriga nyhetsbrev!

…eller gör något helt annat

Är det så att ni egentligen är ganska trötta på allt vad julen innebär? Baseras er verksamhet ganska lite på bra intäkter från julhandeln, eller är ni medvetna om att era mottagare inte är speciellt intresserade av att få julerbjudanden eller julanpassade nyhetsbrev? Då finns det en möjlighet att verkligen sticka ut, för något vi med säkerhet kan säga är att det kommer att bli ett stort flöde med mängder av julanpassade nyhetsbrev från de allra flesta. Tar ni en annan väg har ni en möjlighet att sticka ut, eftersom er ämnesrad, innehåll och utseende då skiljer sig från alla andra. Ett läge som dessutom bjuder in till att slå lite extra på stora trumman, använda de stora orden eller prova på de där lite annorlunda idéerna som ni haft, om än bara för en gång. Oavsett vad resultatet säger efter genomfört utskick så finns det lärdomar att dra, som gör att ni bättre kan anpassa ert budskap till era nyhetsbrevsläsare.

Eller vill du ha en personlig demo av Postman?

Skapa ett demokonto så kontaktar vi dig för en personlig genomgång av verktyget. Skapa ett demokonto här!