E-postadresser

Köpa adresser?

Först och främst: Nej, vi säljer inte adresser och vi kommer aldrig att göra det. Vi rekommenderar er starkt att inte köpa adresser. Kom ihåg att det är mottagaren som avgör vad som är SPAM.

Jag får ofta erbjudanden från en leverantör av e-postadresser och ”färdiga kampanjer”. För säkerhets skull får jag tre versioner av samma erbjudande. En till min adress som jag har på vår webbsida. En till en adress som jag inte använt på ca 4 år och en till förnamn@företag.se. Det intressanta med den sistnämnda adressen är att jag aldrig använt den, förutom internt.

Så hur har den hamnat i deras register? Jag gissar att man helt enkelt satt ihop olika kombinationer med namn och domäner alternativt byggt en programvara som sniffar webben på e-postadresser.

Hur blir då min upplevelse av att få tre versioner av utskicket, varav två till adresser som jag inte använder, där alla utskick hamnar i SPAM-korgen och det tristaste är att en del är rent olagliga då de vänder sig till mig som privatperson (köp en bastu t.ex.). Jag har inte heller någon som helst relation till företagen. Det säger sig självt, min upplevelse blir inte alls bra.

Ett annat (fult) sätt är att ge sken av att man följer lagen och skriver : ” 
Detta meddelande är riktat till dig på företaget som VD, marknadschef, inköpschef, eller ansvarig för marknadsfrågor. Informationen är således inte riktad till dig som privatperson. ”

Då undrar jag vad erbjudandet om att köpa vin (till extrapris) har med min yrkesroll att göra? Det som blir ännu mer fel är att jag inte dricker vin. Jag har frågat Vineo hur de tänker men inte fått svar. Köpta adresser så klart.

”Spray and pray”

Är ett engelskt uttryck för att man skickar till så många som möjligt, utan hänsyn till målgrupp eller preferenser och hoppas på det bästa. Jag får t.ex. erbjudande om begagnade ställverk från Norge, monteringsverktyg för elindustrin, rysk kaviar (riktat till mig som privatperson = olagligt). Inbjudan till enkät om skruvförband (vet inte vad det är). Ett bageri i Jämtland kommer att vara med på Formex etc.

Ovan avsändare har antagligen köpt adresser och har ingen aning om hur brevet upplevs. Avskräckande exempel från verkligheten.

Gör så här i stället:

Tänk om dina läsare vill ha ditt nyhetsbrev, till och med bett om det. Ni har en relation, ni har pratat, ni har träffats. Hur tror du då att ditt brev mottas? Bra skulle jag tro. Dina mottagare gillar antagligen dig, garden är nere, de vill ha information från dig. 

Rätt innehåll för rätt målgrupp är A och O. Skapa mervärde för just dina mottagare. 

Det är då nyhetsbrev och e-postmarknadsföring som kanal ger den högsta ROI av alla kanaler. 

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Det är mycket lätt att förstå sig på. Speciellt funktionen med drag & drop som är väldigt intuitiv. Dessutom är bildhanteringen smidig, eftersom man slipper klippa och beskära innan man hanterar det i editorn. Vi har inte haft många supportärenden med verktyget, men när det har hänt så har vi fått bra service och uppbackning av Palomas personal, avslutar Maria Sehlström."
Maria Sehlström
The Absolut Company
Maria Sehlström, The Absolut Company

Läsvärt från bloggen

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]
Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]