Köpa adresser

Köpa adresser?

Först och främst: Nej, vi säljer inte adresser och vi kommer aldrig att göra det. Vi rekommenderar er starkt att inte köpa adresser. Kom ihåg att det är mottagaren som avgör vad som är SPAM.

Jag får ofta erbjudanden från en leverantör av e-postadresser och ”färdiga kampanjer”. För säkerhets skull får jag tre versioner av samma erbjudande. En till min adress som jag har på vår webbsida. En till en adress som jag inte använt på ca 4 år och en till förnamn@företag.se. Det intressanta med den sistnämnda adressen är att jag aldrig använt den, förutom internt.

Så hur har den hamnat i deras register? Jag gissar att man helt enkelt satt ihop olika kombinationer med namn och domäner alternativt byggt en programvara som sniffar webben på e-postadresser.

Hur blir då min upplevelse av att få tre versioner av utskicket, varav två till adresser som jag inte använder, där alla utskick hamnar i SPAM-korgen och det tristaste är att en del är rent olagliga då de vänder sig till mig som privatperson (köp en bastu t.ex.). Jag har inte heller någon som helst relation till företagen. Det säger sig självt, min upplevelse blir inte alls bra.

Ett annat (fult) sätt är att ge sken av att man följer lagen och skriver : ” 
Detta meddelande är riktat till dig på företaget som VD, marknadschef, inköpschef, eller ansvarig för marknadsfrågor. Informationen är således inte riktad till dig som privatperson. ”

Då undrar jag vad erbjudandet om att köpa vin (till extrapris) har med min yrkesroll att göra? Det som blir ännu mer fel är att jag inte dricker vin. Jag har frågat Vineo hur de tänker men inte fått svar. Köpta adresser så klart.

”Spray and pray”

Är ett engelskt uttryck för att man skickar till så många som möjligt, utan hänsyn till målgrupp eller preferenser och hoppas på det bästa. Jag får t.ex. erbjudande om begagnade ställverk från Norge, monteringsverktyg för elindustrin, rysk kaviar (riktat till mig som privatperson = olagligt). Inbjudan till enkät om skruvförband (vet inte vad det är). Ett bageri i Jämtland kommer att vara med på Formex etc.

Ovan avsändare har antagligen köpt adresser och har ingen aning om hur brevet upplevs. Avskräckande exempel från verkligheten.

Gör så här i stället:

Tänk om dina läsare vill ha ditt nyhetsbrev, till och med bett om det. Ni har en relation, ni har pratat, ni har träffats. Hur tror du då att ditt brev mottas? Bra skulle jag tro. Dina mottagare gillar antagligen dig, garden är nere, de vill ha information från dig. 

Rätt innehåll för rätt målgrupp är A och O. Skapa mervärde för just dina mottagare. 

Det är då nyhetsbrev och e-postmarknadsföring som kanal ger den högsta ROI av alla kanaler. 

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi på Hjalmar & CO gillar verkligen ert system för nyhetsbrev. Enkelt att använda, rimliga priser och en bra service om man behöver hjälp/support. Att ni dessutom är ett svenskt företag med rötter i Dalarna tycker vi är kul. Vi är en Webbyrå/SEObyrå och vi rekommenderar alltid er till våra kunder som vill komma igång med nyhetsbrev"
Kicki Bental
Hjalmar & CO
Kicki Bental, Hjalmar & CO

Läsvärt från bloggen

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]
Leads

En djupdykning i skapandet, hanteringen och konverteringen av leads

För att driva en framgångsrik verksamhet och uppnå tillväxt är det avgörande att kunna generera, hantera och konvertera leads. En lead är en potentiell kund som har visat intresse för ditt företags produkter eller tjänster. I denna bloggartikel kommer vi att utforska allt du behöver lära dig om att skapa, hantera och konvertera leads för […]

Marknadsföring B2B

Nyckelstrategier inom B2B-marknadsföring

Inom företag-till-företagssektorn (B2B) är marknadsföring särskilt avgörande eftersom affärsbeslut ofta baseras på långsiktiga relationer och förtroende. I denna bloggartikel kommer vi gå igenom nyckelstrategier inom B2B-marknadsföring och ge insikter om framväxande trender inom området. 1. Förstå din målgrupp och marknad – grunden i B2B-marknadsföring Första steget i en effektiv B2B-marknadsföringsstrategi är att förstå din målgrupp […]