Paloma
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Paloma gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Dyra råd – gratis!

E-postmarknadsföring en kostnadseffektiv kanal

Effektiv e-postmarknadsföring – så fungerar det

Här får du överblick och insikt i effektiv e-postmarknadsföring. Vilka är fördelarna med denna marknadsföringskanal, vad kan det generera, och vilka utsikter finns egentligen för att nå fram? Hur bör du gå tillväga när du ska producera e-postutskick och nyhetsbrev, och hur kan automatisering ge nöjda kunder? Vi presenterar också i korthet Palomas verktyg. Du […]

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning […]

Splittest nyhetsbrev

Varför A/B-testning är viktigt för ditt nyhetsbrev och hur du gör

Nyhetsbrev är fortfarande en stark och effektiv marknadsföringskanal. Ett av de bästa sätten att utnyttja kanalen är genom att implementera A/B-testning. Marknadsförare som använder sig av data för att utföra tester mot mindre segment innan de skickar sina nyhetsbrev skarpt har en klar fördel mot de som skjuter vitt och brett. Dra lärdom av dina […]

7 misstag att undvika när du skickar nyhetsbrev

Nyhetsbrev är ett utmärkt sätt för dig att hålla kontakten med dina kunder. Men denna marknadsföringsstrategi är endast effektiv om du kan få dina kunder att öppna och läsa breven. Det finns några grundläggande misstag som företag gör när de skriver och skickar ut nyhetsbrev. Dessa misstag leder oftast till låg öppningsfrekvens eller obefintlig klickstatistik i […]

Design av nyhetsbrev

Utformning & design av nyhetsbrev

Bli säkrare på utformning och design av nyhetsbrev med denna koncisa guide. Vanlig text eller HTML Det finns i praktiken två format att välja mellan när du ska utforma dina nyhetsbrev: vanlig text eller HTML-format. Vanlig text garanterar att alla mottagare med alla e-postläsare kan läsa ditt utskick. Å andra sidan har du färre möjligheter till […]

Hur gör man en kundundersökning

Hur gör man en kundundersökning?

Lyssna på dina kunder. Ta reda på vad det är som gör dem nöjda – eller missbelåtna. Dina kunder kan ge dig en unik inblick i hur ditt företag uppfattas. Målet är att utveckla och förbättra ditt erbjudande. Här kommer några handfasta tips på hur du gör en bra kundundersökning. Din kund förtjänar att bli […]

Varför ett nyhetsbrev?

Varför ett nyhetsbrev? Vi visar fördelarna med nyhetsbrev

Vad är egentligen ett digitalt nyhetsbrev? Är det bara ett sätt för företag och myndigheter att spara papper och porto? Nej, i den digitala formen ryms många kommunikativa fördelar. En av de viktigaste är möjligheten att leda trafik till din webbplats. Få webbplatser är förunnade spontana besökare. Ett e-postmeddelande med länk till webbplatsen kommer avsevärt […]

Frekvens nyhetsbrev

Hur ofta bör du skicka ditt nyhetsbrev?

Att e-postmarknadsföring för företag är vettigt är inte svårt att ta till sig. Att däremot veta hur ofta man bör skicka ut digitala nyhetsbrev från företaget är med största sannolikhet en av de första frågorna du ställer dig när det är dags att komma igång. I praktiken är det så att även om timing är […]

ROI E-postmarknadsföring

Så skaffar & påverkar du kunder via e-post

E-postmarknadsföring är ett av de mest kraftfulla tillgängliga verktygen för att behålla kunder. Enligt DMA (Direct Marketing Association), ger kanalen högst avkastning bland digitala kanaler, i genomsnitt 36 dollar för varje investerad dollar. E-post är en utmärkt kanal för att uppmuntra upprepade köp i e-handelsbutiker, och för att bidra till att bygga varumärkeslojalitet. Så hur […]

6 orsaker till att kunder ignorerar dina mail – och vad du kan göra åt saken

Trots dina ansträngningar kan det verka som att oavsett hur ofta du skickar mail, så fullkomligt ignorerar dina kunder dig. De tycks bara skrolla förbi ditt meddelande eller ännu värre, radera det direkt. Marknadsförare har inte råd att få sina mail ignorerade, eftersom e-post driver en stor del av avkastningen för e-handlare. Om mätetalen för […]

Triggermejl Trigger e-mail

Trigger email – träffa rätt med automatiserad e-post

Trigger email är ett verktyg inom marketing automation, systemet som i stor utsträckning syftar till att automatisera kritiska processer i ditt marknadsförings- och försäljningsarbete. Du kan utnyttja triggermejl för att väcka intresse, bygga och vårda relationer. Innehåll som upplevs genuint och personligt och med rätt tajming är en del av strategin. Med hjälp av automatiserad riktad […]

Nyhetsbrev och digital marknadsföring inför Black Friday

Black Friday, världens största rea- och shoppingdag, är en dag fylld med rabatter och bra erbjudanden från olika butiker och kedjor. Och ett utmärkt tillfälle för dig som skickar nyhetsbrev att uppmärksamma dina kunder. Här är några tips inför denna kommande shoppingdag. Black Friday är ett relativt nytt begrepp i Sverige men har tagit marknaden […]

Integritetsskydd Apple mail

Nya integritetsskyddet för Apple Mail innebär mer fokus på andra mätvärden än öppningsfrekvens

I samband med uppdateringen iOS 15 som kom 20 september 2021 blev funktionen Integritetsskydd tillgänglig i Apple Mail. Det förhindrar flera typer av spårning och mätning från avsändarens sida. För dig som skickar nyhetsbrev eller annan e-postmarknadsföring innebär det bland annat att du inte kan se om mottagaren öppnat ditt mejl. Öppningsfrekvens kommer minska i betydelse vilket […]

Content Marketing

Content marketing – få nyhetsbrevet att nå fram!

I dagens digitala landskap möts mottagaren av ditt nyhetsbrev av tusentals budskap varje vecka. Banners, annonser och sponsrade länkar. Det är en utmaning att sticka ut och fånga läsarens uppmärksamhet. Så hur ska du göra för att effektivisera dina nyhetsbrev och marknadsföringsinsatser? Content marketing, innehållsmarknadsföring, är nyckeln. ”Välj oss för vi är bäst!” ”Välj vår produkt, […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]

Checklista nyhetsbrev

Checklista för effektivare nyhetsbrev

Nyhetsbrev är ett snabbt, enkelt och kostnadseffektiv kommunikationsmedel för att nå kunder, medlemmar och anställda. Vill du behärska de grundläggande metoderna som gör att ditt nyhetsbrev blir läst? Följ checklistan för effektivare nyhetsbrev. 1. Följ en bestämd utgivningsplan  Det är viktigt för trovärdigheten att nyhetsbreven kommer ut i den takt som har utlovats. Så hur ofta […]

Kundlojalitet e-postmarknadsföring

10 sätt att stärka kundlojaliteten med hjälp av e-postmarknadsföring

Att behålla och ta vara på befintliga kunder är långt enklare än att jaga rätt på nya. Olika studier skiljer sig åt när det gäller i vilken utsträckning som en lojal kund är mer värdefull, men alla visar entydigt att lojala kunder är värda mer.  På en grundläggande nivå handlar e-postmarknadsföring om att odla och ta hand om en […]

nyhetsbrev strategi

Vad är egentligen ett nyhetsbrev och vad har det för syfte?

Idag är nyhetsbrev ofta en nyckelkomponent i en strategi för kommunikation och marknadsföring av innehåll och varor eller tjänster. Lär dig mer och börja du med! Vad används ett nyhetsbrev för? Företag och organisationer använder nyhetsbrev för att informera och utbilda sina läsare. De kommunicerar nyheter och senaste uppdateringar, förklarar avsändarens syn på specifika ämnen och förmedlar […]

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

Det är enklare sagt än gjort: ”Skriv ett nyhetsbrev. Se till att ditt innehåll är relevant och intressant. ” Men hur gör du det? Ibland behövs lite inspiration och några konkreta utgångspunkter. Här kommer en lista med idéer för företagets nyhetsbrevinnehåll. 1. Historier från kunder Ett vittnesmål från en faktisk kund eller användare är oerhört värdefullt, […]

Kriskommunikation Johan Bergstad

5 tips för kriskommunikation – i samtal med Johan Bergstad

När behöver företag kommunicera vid en pågående yttre kris? Hur fattar du beslut kring hur verksamheten ska drivas när krisen eskalerar? Paloma har pratat med psykologen, författaren och föreläsaren Johan Bergstad om otrygghet, närvaro och bemötande. Här kommer fem tips för kriskommunikation som kan vara värdefulla för små som stora företag oavsett bransch.  Signalera tidigt [...]
prenumeranter till mitt nyhetsbrev

Varför & hur ska jag få fler prenumeranter till mitt nyhetsbrev?

När en kund, prospekt eller intressent lämnar ut sin e-postadress till dig så ger de dig ett förtroende att förvalta. Med den aktiva handlingen så säger man också: ”Jag är beredd att lyssna på vad du säger och vill.” Man har alltså garden nere. På så sätt är nyhetsbrev en mycket effektiv och kraftfull kanal […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har […]

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

E-postmarknadsföring kan vara ett otroligt effektivt sätt att kommunicera med din publik och öka intäkterna. Kanalen ger dig data för att lära känna dina kunder, följa upp deras beteenden och lära dig deras intressen. Men dina nyhetsbrev är bara bra om människor läser dem. Om de inte öppnar och läser dina utskick får de inte […]

Kundupplevelse Nyhetsbrev

Hur man använder nyhetsbrev för att bygga en bra kundupplevelse

När en kund ger dig sin e-postadress är det en inbjudan att skapa kontakt med dem på ett personligt sätt. För att dra nytta av det måste marknadsförare vara respektfulla och omtänksamma med sin marknadsföring. Om det görs rätt kan nyhetsbrev ge dig möjligheten att leverera en bra kundupplevelse. Men om det görs fel så […]

Julknep: 6 idéer för julmarknadsföring i sista minuten

E-post är en av de mest effektiva kanalerna för att driva sälj under julsäsongen. Oavsett om du har en gedigen marknadsplan på plats eller planerar i sista minuten så finns alltid möjligheter att förbättra dina e-posterbjudanden den här säsongen. Här får du några sista-minuten-knep för att optimera dina marknadsaktiviteter inför julen och hjälpa dig förbättra […]

Små företag E-postmarknadsföring

Därför är e-postmarknadsföring viktigt för små företag

Små företag har generellt en blygsam budget för marknadsföring. Därmed krävs att man kommer fram till vilka tillgängliga verktyg för marknadsföring som är mest fördelaktiga. Ett av dessa verktyg är e-postmarknadsföringsprogram för små företag. E-postmarknadsföring spelar i själva verket en central roll i småföretagarens verktygslåda för marknadsföring. Det är kostnadseffektivt och lönar sig avsevärt –  när […]

6 sista minuten-tips för dina e-postutskick inför julledigheten

Julsäsongen är redan igång och många företagare betar nu av sedan länge planerade marknadsaktiviteter. Trots att det lönar sig med god framförhållning och en tydlig kommunikationsplan, finns det ändå sätt som hjälper dig att här och nu utnyttja säsongen maximalt. Vi har sammanställt en lista med tips som hjälper dig att maximera din ROI under […]

Tips på hur du utökar din e-postlista

Tips på hur du utökar din e-postlista

Det är lätt att stirra sig på blind på antalet e-postadresser i adresslistan. ”Ju större e-postlista, ju större är chansen att nå ut med budskapen i ditt nyhetsbrev”. Riktigt så enkelt är det inte! Möjligheten att lyckas med e-postmarknadsföring är snarare beroende av kvaliteten på din adresslista. Det gäller att hitta de rätta kunderna. De […]

Planera nyhetsbrev inför julen – kom ihåg det här

Julen väntar runt hörnet och det är hög tid att planera din e-postmarknadsföring inför storhelgerna. November och december är en utmärkt period att kontakta dina kunder på, men det är också den tiden på året som våra inkorgar är som mest fulla med erbjudanden. Om du vill fånga dina kunders uppmärksamhet i ditt nyhetsbrev, så […]

Storytellling nyhetsbrev

Storytelling – berättelsens kraft

Har du också fängslats så totalt av en bok eller film, att berättelsen följt dig många timmar, kanske till och med dagar och nätter, efter du slagit igen pärmarna eller lämnat biosalongen? Då förstår du vilken påverkan berättelsen har på människan. Låt den kraften bli ett medel i din e-postmarknadsföring. Ladda ditt nyhetsbrev med storytelling!  Därför fungerar storytelling Hur kommer det sig att företag världen […]

Vår strategi för en maxad e-postlista

Hur får du ut det mesta möjliga av din lista med e-postadresser? Hur får du listan att växa med de rätta prenumeranterna, och vad behöver du göra för att dina utskick ska generera nöjdare kunder? Vi ger dig våra hetaste tips! Tips 1 – Rensa i röran För att optimera utfallet på dina nyhetsbrev via […]

Ämnesrad nyhetsbrev

Skapa den perfekta ämnesraden till ditt nyhetsbrev

Ditt nyhetsbrev innehåller troligtvis massvis med nyttig kunskap, smarta tips och värdefull information som dina kunder skulle ha stor nytta av att ta till sig. Du har så mycket du vill berätta om och längtar verkligen efter att få dela med dig! När du skickar iväg ditt nyhetsbrev märker du till din förfäran att många […]

Så fyller du nyhetsbrevet med innehåll

Har du och ditt företag egentligen något att berätta? Om du svarar nej på den frågan så bör du inte skicka ut något nyhetsbrev alls. Men om du tänker efter så kommer du inse att ni har massor att berätta. Ofta blir man hemmablind av sin egen verksamhet och kan inte själv uppfatta allt som […]

Så fyller du nyhetsbrevet med innehåll

Undrar du hur du kan få ditt företags e-postlista att växa?

Läs mer om vårt verktyg för nyhetsbrev Goda nyheter! Nedan följer 48 tips och idéer som kan hjälpa dig med just detta. Tipsen är sorterade efter innehåll, riktat till kunder eller till andra företag, och alla företag kan med hjälp av detta utöka sin e-postlista. Företag till kund VisitkortSätt ett erbjudande på baksidan av dina […]

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

E-postmarknadsföring blir allt vanligare, eftersom fler och fler inser att det ger ordentliga resultat. Undersökningar visar att digitala nyhetsbrev är ett av de allra mest kostnadseffektiva verktygen för marknadsföring i dag, i nivå med sökmotoroptimering. Frågan är – hur gör man? Att bara lite hipp som happ skicka ut information och erbjudanden i cyberrymden är […]

Köpa adresser

Köpa adresser?

Först och främst: Nej, vi säljer inte adresser och vi kommer aldrig att göra det. Vi rekommenderar er starkt att inte köpa adresser. Kom ihåg att det är mottagaren som avgör vad som är SPAM. Jag får ofta erbjudanden från en leverantör av e-postadresser och ”färdiga kampanjer”. För säkerhets skull får jag tre versioner av […]

Triggermejl

Vad är ett triggermejl?

Ett triggermejl är ett mejl eller en kedja av flera mejl som utlöses av en händelse. Man skulle kunna säga att du får en automatisk marknadsföringsrobot som arbetar dygnet runt för dig. Du spar tid och ökar försäljningen, skapligt bra va? Här följer några exempel på hur du kan använda triggermejl: 1. Skicka speciellt riktade budskap […]

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Marknadsförinsgskola

Marknadsföringsskola

”Syns du inte så finns du inte” – marknadsföringens grunder För att ditt företag ska kunna blomstra behövs attraktiva produkter eller tjänster som du måste berätta om. Du behöver både jobba för att behålla dina befintliga kunder och attrahera nya. Att skapa en relation med din kund är därför grundläggande för att nå framgång. Marknadsföring […]

NKI-undersökning

Hur gör man en NKI-undersökning?

NKI-undersökningen hjälper dig att förstå dina kunder Vad tycker dina kunder om ditt företag? Ta reda på det! Nöjda och tillfredsställda kunder är grunden för att ditt företag ska överleva och gå med vinst. En NKI-undersökning hjälper dig att ta reda på vad som fungerar bra – och vad som borde bli bättre. Målet med […]

Förbättra er kommunikation med hjälp av den röda tråden!

Den röda tråden är ett uttryck för konsekvens. Den knyter ihop ditt varumärke, så att det blir lätt att känna igen för mottagaren. Har ni en röd tråd i er kommunikation? Är det en utmaning att få till den? Den röda tråden under antiken Den röda tråden är ett begrepp som från början kommer från […]

Kommunicera effektivt – fundera över målgrupp

Kommunicera effektivt – fundera över målgrupp

Målgruppsarbete är centralt i all typ av kommunikation. Du kan inte skapa effektiv kommunikation om du inte har dina målgrupper klara. Du måste veta vem du pratar med när du pratar. Möjligheterna att faktiskt nå ut och göra avtryck är oändliga. Så, hur ska man tänka? Skriv till någon – inte alla Ska du berätta […]

Tips för marknadsföring i julhandeln

Månaden före jul är den tid som man upplever går snabbast av alla månader. Det är mycket som ska hinnas med både i yrkesliv och på hemmafronten. I all stress är det lätt att man förbiser viktiga detaljer. Särskilt om man arbetar med marknadsföring.  Julen är den tid på året då vi förväntas konsumera som […]