Paloma
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Paloma gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

7 misstag att undvika när du skickar nyhetsbrev

Nyhetsbrev är ett utmärkt sätt för dig att hålla kontakten med dina kunder. Men denna marknadsföringsstrategi är endast effektiv om du kan få dina kunder att öppna och läsa breven. Det finns några grundläggande misstag som företag gör när de skriver och skickar ut nyhetsbrev. Dessa misstag leder oftast till låg öppningsfrekvens eller obefintlig klickstatistik i brevet. Vi har sammanställt en lista med 7 vanliga misstag som görs men som du kan undvika.

1. Återanvändning av ämnesrad

Ditt nyhetsbrev är ditt sätt att uppdatera dina kunder om vad som händer hos er. Oavsett om det handlar om en ny produkt, en ny viktig uppdatering eller en inbjudan till ett event så är det viktigt att dina mottagare öppnar brevet. Om du använder samma ämnesrad för alla dina nyhetsbrev så kommer dina mottagare att tro att de redan läst mejlet tidigare eller att du upprepar dig. Förmodligen kommer ditt mejl att ligga kvar oöppnat. Det är självklart okej att använda en mer allmän ton på din ämnesrad som: ”Palomas veckouppdatering”, men var då noggrann med att addera ytterligare information om innehållet, såhär: ”Palomas veckouppdatering: Allt du behöver veta om GDPR”. Det tar en del energi och tid att skapa och skicka ett nyhetsbrev, det vore synd om ingen öppnade och läste ditt innehåll.

2. Inkonsekvens

Om du skickar ett nyhetsbrev varje dag i en veckas tid för att sedan inte skicka ett enda nyhetsbrev på över en månad. Då är du inkonsekvent i din frekvens. Risken är att du uppfattas inkonsekvent och detta kommer att spegla sig i din låga öppningsfrekvens. Kunder vill ofta veta vad de ska förvänta sig och när. När någon ber om att få dina nyhetsbrev, skicka då ett välkomstmejl med information om vilket slags innehåll de kan förvänta sig och i vilka intervaller dessa kommer, håll dig sedan till det.

3. Ingen Call-to-Action

Du har en bra ämnesrad och mottagaren har öppnar mejlet, glöm då inte att ha en bra call-to-action. Oavsett om du ska marknadsföra en produkt eller driva trafik till din webbplats så är en bra call-to-action viktig för att de ska ta ett nästa steg. Bestäm syftet med ditt mejl och koppla sedan ditt mål med din call-to-action.

4. Marknadsföringen av nyhetsbrevet saknas

Anledningen till att du använder ett nyhetsbrevverktyg är förmodligen att du vill hålla kontakt med dina kunder. När du ändå lägger ner tid och energi på att skapa nyhetsbrev så skulle det vara väldigt synd om dina kunder gick miste om det. Därför är det viktigt att ge den möjligheten till de som vill ha dina nyhetsbrev, exempelvis genom att ha en prenumerationsruta för nyhetsbrev på din webbplats. Du kan också ge dina kunder möjligheten att prenumerera på dina nyhetsbrev när de blir medlemmar eller köper en produkt. Det skadar inte heller att i personliga möten nämna att du sänder ut nyhetsbrev som kan vara av intresse.

5. Det finns ingen avregistreringslänk

Medan det ska vara enkelt att prenumerera på dina nyhetsbrev så måste det också vara lika enkelt att avprenumerera på dem. Det är ett big no no att inte ha en avregistreringslänk med i ett mejl och det ger dig intrycket av att vara oseriös. Får du sedan tillräckligt många klagomål på detta så kan det gå så illa att du markeras som spam. Se därför alltid till att det finns en avregistreringslänk i slutet av mejlet.

6. Sociala medier föll bort

Dina nyhetsbrevsprenumeranter är dina mest lojala kunder, ge dem verktygen att hålla dialog med dig om de önskar. Inkludera därför alltid dina sociala medier i ditt mejl. Sociala medier är till för att interagera mot ditt nyhetsbrev som ofta är en sorts envägskommunikation. Glöm inte heller dina delaknappar så dina läsare kan dela ditt nyhetsbrev om de vill. På så vis kan du också hitta nya prenumeranter.

7. Inte mobilanpassat

Mer än hälften av e-posten öppnas i en mobiltelefon. Är dina nyhetsbrev optimerade för den här trafiken? Om inte så är det dags att göra om och göra rätt.  Förutom att innehållet ska gå att läsa på en mobil enhet behöver du också tänka mer mobilvänlig copy och grafik, kortfattade ämnesrader, en enda bild och enklare design med mycket ”luft” som ser bättre ut på mindre skärmar.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi använder Paloma mycket i vår verksamhet. Superenkelt att förstå med oslagbar support. Vi är mycket nöjda!"
Francesca O´Brien Apelgren
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

Det är enklare sagt än gjort: ”Skriv ett nyhetsbrev. Se till att ditt innehåll är relevant och intressant. ” Men hur gör du det? Ibland behövs lite inspiration och några konkreta utgångspunkter. Här kommer en lista med idéer för företagets nyhetsbrevinnehåll. 1. Historier från kunder Ett vittnesmål från en faktisk kund eller användare är oerhört värdefullt, […]

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

E-postmarknadsföring blir allt vanligare, eftersom fler och fler inser att det ger ordentliga resultat. Undersökningar visar att digitala nyhetsbrev är ett av de allra mest kostnadseffektiva verktygen för marknadsföring i dag, i nivå med sökmotoroptimering. Frågan är – hur gör man? Att bara lite hipp som happ skicka ut information och erbjudanden i cyberrymden är […]

Triggermejl Trigger e-mail

Trigger email – träffa rätt med automatiserad e-post

Trigger email är ett verktyg inom marketing automation, systemet som i stor utsträckning syftar till att automatisera kritiska processer i ditt marknadsförings- och försäljningsarbete. Du kan utnyttja triggermejl för att väcka intresse, bygga och vårda relationer. Innehåll som upplevs genuint och personligt och med rätt tajming är en del av strategin. Med hjälp av automatiserad riktad […]