Design & placering
– Är min CTA tydligt klickbar?
CTA kan vara en kort text, en bild eller en knapp. Knappar brukar få det största genomslaget. Vad du än väljer; se till att man kommer till ett relevant ställe när man klickar på den. Knappen behöver inte bara vara en liten ruta med text. Det kan ha andra former, som en bild eller något annat som är tydligt ”klickbart”.
– Sticker min CTA ut?
Nyhetsbrevläsare brukar ägna förvånansvärt lite tid åt själva läsningen. De scannar av brevet snabbt och gör en bedömning av vad som är intressant. Det är därför viktigt att låta din CTA framstå tydligt. Använd färg som drar uppmärksamhet genom att låta den kontrastera mot bakgrunden. Gör den stor utan att vara överväldigande.
Den mest effektiva placeringen för en CTA-knapp är naturligtvis högt upp. Med rätt placering ökar chansen till respons från dina läsare.
– Har jag anpassat min CTA utifrån ändamål?
Vad vill du uppnå med din CTA? Tänk på att anpassa din CTA:s utseende efter vad den är till för. Undvik alltför allmän design och copy på din CTA – som exempelvis “läs mer”.
– Repeterar jag tillräckligt?
Genom att placera din CTA på flera ställen i brevet ökar du förutsättningarna för läsarna att hitta dem – men det kan upplevas som tjatigt. Ta dig runt problematiken med störiga upprepningar genom att låta logotyper, bilder och rubriker länka till samma innehåll.
– Jobbar jag med ikoner och bilder?
Med visuella ledtrådar i din CTA kan du öka klickfrekvensen. En shoppingikon i form av en varuvagn kan exempelvis göra din CTA mer intressant och uppmuntra till mer klick.
Tekniska aspekter
– Har jag säkrat min CTA för olika e-postklienter?
Även om bildbaserade knappar i regel ger fler klick kan det hända att vissa e-postklienter blockerar dem. Motverka det genom att använda en säker teknik för knapparna. Kombinera HTML-text, bakgrundsfärger och bakgrundsbilder för att skapa en knapp som blir synlig även när bilderna blockeras. Om du fortfarande är osäker – se alltid till att ha en alternativ text till din CTA som en backup.
– Har jag optimerat min CTA för olika enheter?
I dagens digitala samhälle motsvarar mobilanvändare mer än hälften av den totala internettrafiken. Det är därför viktigt att din CTA ser bra ut i alla enheter; dator, mobiltelefon såväl som surfplatta. Knappen behöver passa skärmar i olika storlekar, och designen bör vara densamma överallt.
Kom ihåg att följa upp din Call to Action
Att analysera och följa upp effektiviteten av din Call to Action är viktigt. Se till att titta på hur vägen till CTA:n ser ut. Vad gjorde mottagaren innan den kom till knappen, var innehållet i nyhetsbrevet tillräckligt motiverande och tilltalande för att få mottagaren att klicka sig vidare? Och vad händer när någon klickat på knappen? Se över och utvärdera.