Så kan du använda sms-marknadsföring
Använd sms-marknadsföring som ett komplement till andra kanaler för att driva trafik och försäljning, öka engagemang och varumärkeslojalitet. Sms-utskick är en personlig och omedelbar kommunikationskanal för att nå fram med viktig information, påminnelser eller relevanta erbjudanden till mottagarna.
Sms-kampanjer och sms-utskick har mycket gemensamt med e-postkampanjer och e-postutskick, men det finns förstås skillnader. En skillnad är att reglerna kring marknadsföring via sms är striktare; du får inte skicka sms till privatpersoner som inte aktivt samtyckt till det. Punkt slut. Här finns inte möjligheten att åberopa berättigat intresse som rättslig grund. En annan skillnad är leveransbarheten där sms-marknadsföring är en svårslagbar kanal – sms kommer fram till mottagaren, och öppnas och läses dessutom i regel direkt.
Den här guiden förklarar varför, när och hur du ska använda sms för marknadsföring och kundkommunikation.
Sms-utskick till företag – är sms intressant för B2B?
Vänder du dig till privatpersoner eller företag? Många förknippar framför allt sms-utskick till kunder med B2C. Och visst finns det många sätt att utnyttja sms-marknadsföring mot konsumenter. Men det är ingen anledning för dig som jobbar B2B att avfärda sms som kommunikationskanal.
Läs vidare och tänk över hur ditt företag skulle kunna dra nytta av utskick via sms till andra företag.
Varför kommunikation och marknadsföring via sms?
Med kommunikation och marknadsföring via sms-utskick kan du nå fram till fler. Sms fastnar inte i någon skräpkorg, utan kommer fram till mottagaren och öppnas oftast direkt. 98 procent läses inom 3 minuter.
Det här är en personlig kommunikationskanal, vilket är en fördel så länge du använder den på ett vettigt sätt. Det vill säga att du skickar relevanta meddelanden till rätt mottagare och undviker att skicka med överdriven frekvens.
Använder du en bra plattform för dina sms-utskick kan du enkelt rikta utskicken utifrån data, segmentera din kundbas och följa upp hur det har gått för utskicken. Insamling av data och segmenteringen förfinas löpande, och statistiken kan du följa i realtid. Om du använder dig av marketing automation kan du lägga in sms-utskick i dina automatiska flöden, e-post och sms kompletterar varandra som kanaler.
Vid tidskänsliga budskap är sms-utskick effektivt eftersom vi har våra mobiler nära och ofta läser sms direkt. Nå fram med allt från information om ett inställt event till påminnelser om sista chansen att ta del av ett erbjudande.
Sms har visat sig vara effektivt för att förmå kunder att klicka på länkar, genomföra köp, besvara enkäter, lämna recensioner och följa sociala kanaler.
7 fördelar med sms-utskick
- Svårslagbar leveransbarhet
- Synlighet i realtid
- Hög öppningsgrad
- Hög klickfrekvens
- Hög konverteringsgrad
- Enkelt att segmentera
- Personlig kommunikation.
När använda sms?
Använd sms när du har något av värde att erbjuda, och ett tydligt syfte. Vad vill du att kunden ska göra, veta och/eller känna? Detta gäller för alla sammanhang.
1. Personliga & exklusiva erbjudanden
Skicka förmånliga erbjudanden, gärna personliga baserat på köphistorik, intresse och annan data. Sms kan också utnyttjas för erbjudanden som syftar till att återaktivera kunder som inte varit engagerade på ett tag.
2. Aviseringar & viktig information
Skicka aviseringar och viktig information. Till exempel ett meddelande om ändrade öppettider, uppdatering av avtal, att en ny lag träder i kraft och länk till en artikel om ämnet, orderstatus eller svar från kundtjänst.
3. Påminnelser knutna till produkt eller tjänst
Ge en påminnelse om att det är dags (eller kan vara dags) att fylla på med förbrukningsvaror, boka en ny tid för klippning eller beställa service av värmepumpen. Underlätta för kunden.
4. Bekräftelse eller påminnelse om en bokad tid
Bekräfta eller påminn om en bokad tid eller ett möte. Här kan Hej *förnamn* med fördel användas.
5. Enkäter & recensions-förfrågningar via sms
Be kunden svara på några enkätfrågor eller lämna en recension i utbyte mot en rabattkod. En verklig win-win som stärker kundrelationen!
Använd sms för att locka följare till sociala medier. Vad kan kunden få ut av att följa ditt varumärke på sociala medier? Tips som löser kundens problem, eller omvärldsbevakning som är relevant för företagskunderna bransch? Förhandsvisning av nya lanseringar? Finns det kanske erbjudanden, utlottningar och tävlingar som de endast kan ta del av där? Du kan även erbjuda en rabattkod i utbyte mot att kunden börjar följa dig.
7. SMS-information i samband med event
Skicka uppdateringar via sms till deltagarna före, under och efter evenemang. Påminnelse om eventet när det närmar sig, användbar information om till exempel parkering eller mat. Är det många punkter på programmet? Uppmärksamma höjdpunkter en stund innan – vad är det som händer, när och på vilken scen? Följ upp efteråt med att tacka för att deltagaren kom, och be om feedback.