Integritetsskydd Apple mail

Nya integritetsskyddet för Apple Mail innebär mer fokus på andra mätvärden än öppningsfrekvens

I samband med uppdateringen iOS 15 som kom 20 september 2021 blev funktionen Integritetsskydd tillgänglig i Apple Mail. Det förhindrar flera typer av spårning och mätning från avsändarens sida. För dig som skickar nyhetsbrev eller annan e-postmarknadsföring innebär det bland annat att du inte kan se om mottagaren öppnat ditt mejl. Öppningsfrekvens kommer minska i betydelse vilket är en anledning att lägga större fokus på klick och konverteringar som nyckeltal. 

Integritetsskyddet döljer mottagarens IP-adress

I och med att integritetsskyddet döljer mottagarens IP-adress kan avsändare inte koppla den till andra aktiviteter på webben eller se var mottagaren befinner sig. 

Mejl som skickas till en mottagare med integritetsskydd går först till en proxyserver som förladdar innehållet inklusive eventuella spårningspixlar. Därför kan avsändaren inte se när eller om om mottagaren öppnat mejlet.

Aktiverat integritetsskydd påverkar Apple Mail oavsett enhet

Integritetsskyddet är inte aktiverat i standardinställningarna, utan mottagaren uppmanas välja. 

När det är aktiverat synkroniseras inställningen till de enheter som är kopplade till det aktuella Apple-ID:t. Det har ingen betydelse vilken e-posttjänst som mottagaren använder i Apples mejlapp.

En stor andel e-postanvändare kommer aktivera skyddet

Närmare hälften av all e-post öppnas på Apple-enhet enligt en undersökning i augusti 2021.

En bit in in på 2022 bör merparten av Apple-användare ha uppdaterat till iOS 15. Och av dessa kommer troligtvis de flesta välja att aktivera Integritetsskydds–funktionen. För det talar bland annat det faktum att majoriteten användare globalt sett valde att säga nej till appspårning när den funktionen blev tillgänglig i och med uppdateringen till iOS 14.5.

Öppningsfrekvensen minskar i betydelse

När dina mottagare som använder Apple Mail uppdaterar till iOS 15 och aktiverar integritetsskyddet kommer öppningsfrekvensen för dina nyhetsbrev och andra e-postutskick minska. Och därmed minskar också dess betydelse som nyckeltal. 

Antal klick & konverteringsgrad mer betydelsefullt sedan tidigare

Antal klick och konverteringsgrad är redan sedan tidigare viktigare mätvärden. För dig som följer upp statistik från e-postutskick kan denna förändring alltså ses som ännu en anledning att fokusera mer på klick och konvertering.

E-postmarknadsföring är en fortsatt kostnadseffektiv kanal med imponerande räckvidd och ROI, se E-postmarknadsföring regerar när det gäller ROI.

Se också:
Så mäter du effekterna av ditt nyhetsbrev
Växla upp kommunikationen med nyhetsbrev & e-postutskick

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Paloma överlag. Egentligen är det väldigt sällan som det är något som strular med verktyget, så jag har ingenting på minus sidan att förmedla. Om det är något som strular, så har Paloma en snabb och effektiv support. De är också lyhörda för förändring av deras verktyg och jag tycker vi nästan har utvecklat vissa delar tillsammans, för bästa möjliga resultat."
Malin Croner
Dalarna Business
Malin Croner, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

Marknadsföring för småföretag

Framgångsrik marknadsföring för småföretagare: En guide till framgång

Marknadsföring är en kritisk framgångsfaktor för alla företag, oavsett storlek. För småföretagare kan dock marknadsföringsutmaningarna vara särskilt påfrestande på grund av begränsade resurser och konkurrens från större aktörer. Men låt inte storleken på ditt företag avskräcka dig! Med rätt strategi och verktyg kan du framgångsrikt marknadsföra ditt småföretag och nå ut till din målgrupp. I […]

GDPR och Personuppgifter

GDPR och Personuppgifter: En guide till dataskydd och integritet

Vår personliga information blivit en värdefull digital tillgång. Vi delar ständigt med oss av våra personuppgifter när vi registrerar oss på webbplatser, handlar online eller använder appar. Men vad händer egentligen med våra personuppgifter? Hur skyddas vår integritet? Här kommer GDPR (General Data Protection Regulation) och personuppgiftslagen (PUL) in i bilden. Dessa två regelverk spelar […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]