Som kostnadseffektiv kanal regerar e-postmarknadsföring när det gäller ROI. Och för dig som vill ha koll på läget saknas inte relevanta siffror när det gäller e-postmarknadsföringens räckvidd. Här lyfter vi några guldkorn ur strömmen.
Visste du att…
Det genomsnittliga ordervärdet från e-post är minst tre gånger högre än från sociala medier. (McKinsey)
Givetvis måste du inte stå på det ena benet eller det andra när det gäller digital marknadsföring. Glöm inte heller bort sociala medier i dina e-postutskick. Skapa attraktivt innehåll med tydliga delningsknappar så ditt budskap och varumärke kan få extra spridning.
Företag som skickar e-post två gånger i månaden får högst öppningsfrekvens. (DMI)
Vi har tidigare listat tips på hur kan förbättra öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev. Ett sätt att säkra regelbundna utskick är schemaläggning, ett annat att samarbeta kring uppgiften genom att lägga till flera användare i verktyget för e-postutskick.
77 % av ROI kommer från segmenterade, riktade och triggade kampanjer. (DMA)
Använd data som demografi, köphistorik, platsdata och klickbeteende för att segmentera målgruppen, personalisera och rikta innehållet utifrån mottagare. Förbered automatiserade triggermejl som skickas när en besökare på din webbplats till exempel påbörjar ett köp men ej slutför det. Det lönar sig.
60 % av marknadsförare använder konverteringsgrad för att utvärdera hur effektivt ett e-postutskick är. (DMA)
Tack vare mätbarheten är det enkelt att utvärdera hur effektivt ett e-postutskick är. Kostnadsffektiviteten medför också att du kan tillåta dig att testa vad som fungerar i kanalen, exempelvis genom A/B-test.
Få reda på mer om hur du kan jobba effektivt för framgångsrik e-postmarknadsföring.