Trigger email – träffa rätt med automatiserad e-post

Trigger email är ett verktyg inom marketing automation, systemet som i stor utsträckning syftar till att automatisera kritiska processer i ditt marknadsförings- och försäljningsarbete. Du kan utnyttja triggermejl för att väcka intresse, bygga och vårda relationer. Innehåll som upplevs genuint och personligt och med rätt tajming är en del av strategin. Med hjälp av automatiserad riktad kommunikation kan du ta ett kliv framåt med marknadsföringen – samtidigt som du sparar på dina resurser. Läs vidare för exempel på hur du kan använda triggerbaserade e-postutskick, och tips som är bra att ha i ryggen när du planerar införa triggermejl i affärsverksamhetens digitala marknadsföring. 

Vad är ett triggermejl?

Ett triggermejl är ett automatiskt mejl eller en serie av flera automatiska mejl, som utlöses av en aktivitet eller vid ett givet tillfälle. Från det att en kund eller besökare registrerat sin e-postadress på ett företags webbplats kan triggermejl börja skickas ut. Vilken typ av mejl som skickas kan variera stort. 

Hur kan jag använda triggermejl?

Här följer några exempel på hur du kan använda triggermejl:

 Påbörjat köp

Skicka speciellt riktade budskap till de som har påbörjat ett köp, men av någon anledning avbrutit det. Ett exempel kan vara att skicka ut ett specialerbjudande på just den produkt som besökaren lämnat i varukorgen. Till exempel "Just nu har vi rabatt på xx om du handlar före (datum)”.

Nedladdning av katalog

Skicka automatiskt en serie med brev till den som laddat ner en katalog från er webbplats. Serien skulle kunna se ut så här: 

a. Tack för att du laddat ner vår katalog. Vill du ha mer hjälp kan du alltid kontakta: xx
 
b. Här kommer lite skötseltips för våra produkter. Vi delar också med oss av vår kunskap kring xx. 

c. Har du hunnit kika i katalogen? Hoppas du tycker våra produkter verkar bra. Nu har vi ett riktigt bra erbjudande till dig: xx till priset xx.


Event

a. Bokningsbekräftelse på anmälan till event.

b. Någon dag före eventet skickar du vägbeskrivning, väderprognos och annan bra info.

c. Samma dag som eventet skickar du en påminnelse.

d. Skicka en enkät efteråt till de som kommit till ditt event. Engagera dig i deltagarupplevelsen, få en utvärdering och se vad som kan justeras till nästa gång.

 

Födelsedagshälsning

Ett automatiskt födelsedagshälsning, med ett bra erbjudande eller ett presentkort.


Tack

Ett tack för att man kontaktat er.

Påminnelse 

En påminnelse om nya produkter, att det är dags att beställa fler förbrukningsvaror, eller att handla i tid innan julafton.

Formulär 

Ett formulär med kundundersökning.

Förfrågan 

En förfrågan där kunden uppmuntras recensera produkten/tjänsten.

Tips när du ska använda triggerbaserade meddelanden

I marknadsföring kan triggerbaserade meddelanden erbjuda en lång rad kommunikativa fördelar och generera nya affärsmöjligheter. Nedan listar vi vad som är klokt att ha i beaktande när du ska införa ett triggerbaserat e-postprogram för ditt företag.

 

Ta reda på var, när, hur & varför du ska använda triggermejl 

En väl genomtänkt triggeranvändning kan med enkla medel ge dig en mycket god respons. Ta reda på var, hur och när det kan vara lämpligt att skapa en triggerbaserad e-postkampanj, och på vilket sätt det gagnar både dig och dina kunder. Ett automatiskt e-postmeddelande avsett att skapa merförsäljning är endast verksamt om det är relevant för den målgrupp du skickar till.

Kan meddelandet tänkas vara intressant för mottagaren – i just det sammanhang som mottagaren befinner sig?

 

Förvissa dig om att mottagaren inte blir mejlbombad

Om en och samma person får samma typ av mejl tre gånger på en vecka kan du vara säker på att du kommer att förlora den kontakten i din e-postlista. Var inte alltför trigger happy: överös inte någon med automatisk e-post. Till exempel finns risken att en automatiserad sändning kan upprepas allt för många gånger om kunden gör flera köp.

Begränsa automatiseringen av utskick till en och samma person. 

 

Bevaka aktualiteten 

Alla triggade meddelanden ska kännas fräscha, uppdaterade och vältajmade. Det är hela poängen med att använda en triggerfunktion. Du ska därför försöka hålla koll på när ett särskilt meddelande känns särskilt angelägna för en viss typ av mottagare. Ha koll på när dina kunder får sina meddelanden och när det kan vara aktuellt att skicka ett nytt.

 

Tänk dig in i kundens situation 

Se till att dina utskick blir en positiv upplevelse för kunden. Fundera över vad dina kunder tycker är relevant information, hur ofta du tror att dina kunder står ut med nya meddelanden och vid vilka tider de kan tänkas vilja få sin information. Bygg förtroende.

 

Förenkla! 

Dina automatiska utskick ska återspegla din verksamhet och ditt varumärke. När du väl har ”programmerat” din triggerkampanj kommer du inledningsvis att behöva testa dig fram för bästa sättet att tillfredsställa dina mottagare. Inled processen så enkelt som möjligt och bygg på med mer avancerade bitar efterhand.


När du använder Paloma har du tillgång till hjälpcenter och fri support.

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.