E-postmarknadsföring en kostnadseffektiv kanal

E-postmarknadsföring har stor räckvidd, passar för segmentering och är en kostnadseffektiv kanal. Tack vare att det är enkelt att skicka vidare genom att vidarebefordra eller dela via sociala medier kan dessutom ditt budskap och varumärke få extra spridning. Mätbarheten gör det enkelt att utvärdera kampanjresultat och testa vad som fungerar mer eller mindre bra, samtidigt som du får större kännedom om målgruppen.   

 

✔ Stor räckvidd

✔ Går att filtrera

✔ Kostnadseffektivt

✔ Mätbart

✔ Delbart.

 

Vad kan det generera då? Förutom stärkt kundlojalitet och relation till varumärket kan du använda e-postmarknadsföring för att driva ökad försäljning och trafik till webbplatsen. Mätbarheten gäller inte bara öppningsfrekvens utan också till exempel vilka delar som blir lästa, vilka länkar som mottagaren klickar på, och vilka som genomför ett köp eller annan önskvärd aktivitet.

Men är det inte så att många mail antingen förblir oöppnade eller raskt överges av läsaren? Jo, det stämmer, att nå fram hela vägen är en utmaning. Därför är det viktigt att du lägger ner ett visst mått av eftertanke och omsorg i din e-postmarknadsföring, så att dina ansträngningar ger utdelning. Har du koll på de grundläggande bitarna och sköter e-postutskicken via ett välfungerande system kommer du snart se att det är väl mödan värt.

 

Producera e-postutskick & nyhetsbrev

Ha med dig dessa tankar när du ska producera nyhetsbrev och andra e-postutskick:  

Professionell layout är att föredra, framför allt med tanke på följande två aspekter.

- Luftig uppbyggnad och tilltalande grafik bjuder in och lockar mottagaren till läsning.

- Liksom annat marknadsföringsmaterial bör din e-post kommunicera ditt varumärke på ett tydligt sätt. 

Värdet för mottagaren är något du inte får förlora ur sikte. För att ditt nyhetsbrev ska kännas relevant och läsvärt för mottagaren är det viktigt att balansera dess innehåll. En rekommendation är att 90 procent av innehållet är utbildande medan 10 procent är säljande. Det utbildande innehållet kan vara nyheter, tips och inspiration, som på ett eller annat sätt knyter an till ditt företags produkter, tjänster eller kärnvärden. Följ upp utskicken kontinuerligt för att få reda på vad mottagarna finner mest intressant och anpassa innehållet utifrån det.

Lägg vikt vid utformningen av ämnesraden. Hur den är formulerad avgör ofta om brevet överhuvudtaget öppnas. Här kan du använda dig av personalisering, personliga ämnesrader har nämligen dubbelt så hög öppningsfrekvens jämfört med allmänt hållna ämnesrader.

När det gäller mottagarlistan är det en klok princip att sätta engagemang och intresse framför antal mottagare. Kvalitet över kvantitet med andra ord. Har du funderingar kring vad som gäller och hur du ska gå tillväga för att agera enligt GDPR? Vi har samlat information och infallsvinklar här på sajten, se huvudmenyn.

 

Automatisering sparar tid & fångar upp tillfällen

Det finns också möjligheter till automatisering av e-postutskick. Ett exempel är så kallade triggermail. Du kan ställa in så att när en besökare på din sajt utför en viss aktivitet skickas automatiskt ett färdigutformat mail till denne – ett triggermail.

Har exempelvis besökaren påbörjat ett köp och lagt artiklar i varukorgen men inte fullföljt beställningen kan ett triggermail vänligt påpeka detta, och erbjuda en rabatt om beställningen slutförs inom en viss tid. Något som förutom ett fullbordat köp kan ge en nöjd och återkommande kund.

 

Kör e-postmarknadsföring som proffsen

Med lättanvända verktyget Postman får du ut mer av din e-postmarknadsföring, samtidigt som du sparar värdefull tid. Mjukvaran är utvecklad för att möjliggöra snabba väldesignade utskick av nyhetsbrev och kampanjer. Du får tillgång till en mängd funktioner och väljer själv nivå.

Testa Postman gratis, vår telefonsupport hjälper dig vid frågor och funderingar!

Få grepp om e-postmarknadsföring och håll dig uppdaterad! I Postman-bloggen fyller vi kontinuerligt på med tips, guider och nyheter inom området. Kolla exempelvis in:

Topp 10 - strategier för lyckad e-postmarknadsföring

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

Hur ofta bör företaget skicka ut nyhetsbrev?

Kom igång!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER