Nå ut med viktig information och angelägna budskap. Behåll förtroendet hos kunder, leverantörer och personal. Släpar din verksamhet efter när det gäller digital kommunikation och marknadsföring? Då är det hög tid att växla upp. Här tar vi pulsen på den kostnadseffektiva kanal som e-postutskick och nyhetsbrev är. Du får också tips på hur du på bästa sätt utnyttjar kanalen.
Fördelar med digitala nyhetsbrev
Digitala nyhetsbrev rymmer många kommunikativa fördelar. En av de viktigaste är möjligheten att leda trafik till din webbplats via länk. Med rätt verktyg kan du effektivt och snabbt ordna utskick till obegränsat antal mottagare.
- Du bygger lojalitet
- Din webbplats får fler besökare
- Responsen är lätt att mäta
- Lätt att genomföra mätningar och undersökningar
- Lätt att målgruppsanpassa innehållet
- Varumärkesbyggandet underlättas
- Samtycket ger engagerade prenumeranter
- En utmärkt informationskanal & säljkanal
- Låg kostnad & hög avkastning på investering.
E-postmarknadsföring regerar när det gäller ROI
Målgruppsanpassa & personalisera
Du kan enkelt sortera dina mottagare i olika segment för att kunna strukturera och anpassa dina budskap till rätt målgrupp. Därefter kan du filtrera dina utskick så att en viss typ av budskap når en önskad målgrupp. Du kommunicerar alltså individualiserat i större grad; med individer snarare än en folkmassa.
När du har tillgång till information om vilka prenumeranter som har öppnat vilken länk i brevet blir det ännu lättare att målgruppsanpassa ditt budskap och förfina innehållet.
Mät responsen direkt
Till skillnad från andra medier ger e-postmarknadsföring direkt en tydlig indikation på hur kampanjen gick eller hur många som läste nyhetsbrevet. I samma ögonblick som en mottagare öppnar brevet eller klickar på en länk kommer detta till avsändarens kännedom. Du kan i realtid följa antalet öppnade brev och antalet klick, och dra slutsatser kring vad som gick hem och vad som inte fungerade lika bra. Du får med andra ord automatiskt ett värdefullt underlag för utveckling.
Bygg ditt varumärke och kom närmare kunderna
Genom e-postutskick med relevant information och innehåll som ger mervärde åt läsarna skapar du ett starkare band till dina kunder. Här har du också möjlighet att positionera ditt företag som expert inom ert område, och därigenom bygga förtroende och lojalitet. Med rätt tonläge och kvalitativt innehåll får gamla och nya kunder en försäkran om att de är i goda händer hos er.
Om du låter kunderna interagera och vara delaktiga lär du dig mer, och kommer närmare dina kunder. Du kan till exempel infoga en snabbfråga i brevet, där mottagaren snabbt och enkelt svarar på frågor. Frågan kan vara relaterad till brevets innehåll, behov och önskemål och rådande situation i omvärlden. Med snabb återkoppling slipper du undra och gissa hur läget är.
Få hög respons genom samtycke
Skillnaden mellan e-postmarknadsföring och reklam som banners eller direktreklam, är att mottagaren samtyckt till att ta emot informationen. Bara det gör att nyhetsbrev ger mycket högre respons.
Vad ska finnas i ett samtycke enligt GDPR?
I kombination med den låga distributionskostnaden gör det e-post till en väldigt effektiv form av marknadsföring för ert företag. Med e-post kan du i princip få idén, skapa innehållet, skicka och få respons – inom en timme. Ingen annan kanal kan konkurrera med e-post när det gäller att snabbt nå många mottagare till en låg kostnad.
Leverera vid rätt tillfälle
Genom tidsinställda utskick och så kallade triggermejl kan du kommunicera vid rätt tillfälle.
Med tidsinställning av dina e-postutskick kan du se till att de levereras vid den tidpunkt då det är mest sannolikt att de blir lästa.
Triggermejl är ett automatiskt mejl eller en serie av flera automatiska mejl, som utlöses av en aktivitet eller vid ett givet tillfälle. Från det att en kund eller besökare registrerat sin e-postadress på företagets webbplats kan triggermejl börja skickas ut.
Med hjälp av automatiserad riktad kommunikation kan du ta ett kliv framåt med marknadsföringen – samtidigt som du sparar på dina resurser.
Bli inte fartblind – premiera innehåll & layout
Är nyhetsbrev informationskanal eller säljkanal? Svaret är förstås bådadera. Nyhetsbrev fungerar som säljkanal, men på ett annorlunda och mer långsiktigt sätt. Du bygger upp kundkontakt, goda affärsrelationer och skapar goodwill för ditt företag. Förutsatt att du också har en kvalitativ informationskanal.
Nyhetsbrev ger hög emotionell respons av sina läsare, vilket ställer höga krav på kvalitet och användbarhet. Dagens e-postläsare ser snabbt igenom alltför uppenbart säljsnack. Är informationen inte av omedelbart värde kastar man brevet och väljer att inte ta emot fler.
Det är lätt att bli fartblind av enkelheten i e-postmarknadsföring, samtidigt som andra göromål i verksamheten pockar på. Men effektiviseringar och rationaliseringar i all ära. Något du aldrig bör göra avkall på är kvaliteten, både på text och på layout.
För att nå fram med dina budskap är tydlig och tilltalande kommunikation viktigare än någonsin. Därför väljer många att anlita externa skribenter och kvalificerade grafiska formgivare för att få bästa läsvärde på nyhetsbrevet.
Genom att använda en grundmall för ditt nyhetsbrev kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick.
Det höjer i regel såväl öppningsfrekvens som klickfrekvens avsevärt om brevet är snyggt, välskrivet och anpassat för webben, och det håller också prenumeranterna kvar i högre utsträckning inför nästa nummer. Oavsett om du vill ta hjälp eller lösa det på egen hand är ett pålitligt verktyg avgörande för att effektivt skapa effektfull e-postmarknadsföring.
På vår sajt, här i bloggen och vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Läs till exempel E-postmarknadsföring med nyhetsbrev: bästa praxis
Vill du veta mer om verktyget Paloma Nyhetsbrev eller har frågor och funderingar kring att växla upp din digitala kommunikation är du välkommen att höra av dig till vårt kundteam!