2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
Digital kommunikation och marknadsföring
28 feb 2020

Växla upp kommunikationen med nyhetsbrev & e-postutskick

Nå ut med viktig information och angelägna budskap. Behåll förtroendet hos kunder, leverantörer och  personal. Släpar din verksamhet efter när det gäller digital kommunikation och marknadsföring? Då är det hög tid att växla upp. Här tar vi pulsen på den kostnadseffektiva kanal som e-postutskick och nyhetsbrev är. Du får också tips på hur du på bästa sätt utnyttjar kanalen.

 

Fördelar med digitala nyhetsbrev

Digitala nyhetsbrev rymmer många kommunikativa fördelar. En av de viktigaste är möjligheten att leda trafik till din webbplats via länk. Med rätt verktyg kan du effektivt och snabbt ordna utskick till obegränsat antal mottagare.

  • Du bygger lojalitet 
  • Din webbplats får fler besökare
  • Responsen är lätt att mäta
  • Lätt att genomföra mätningar och undersökningar 
  • Lätt att målgruppsanpassa innehållet
  • Varumärkesbyggandet underlättas
  • Samtycket ger engagerade prenumeranter
  • En utmärkt informationskanal & säljkanal
  • Låg kostnad & hög avkastning på investering.

E-postmarknadsföring regerar när det gäller ROI 

 

Målgruppsanpassa & personalisera

Du kan enkelt sortera dina mottagare i olika segment för att kunna strukturera och anpassa dina budskap till rätt målgrupp. Därefter kan du filtrera dina utskick så att en viss typ av budskap når en önskad målgrupp. Du kommunicerar alltså individualiserat i större grad; med individer snarare än en folkmassa. 

När du har tillgång till information om vilka prenumeranter som har öppnat vilken länk i brevet blir det ännu lättare att målgruppsanpassa ditt budskap och förfina innehållet.

 

Mät responsen direkt

Till skillnad från andra medier ger e-postmarknadsföring direkt en tydlig indikation på hur kampanjen gick eller hur många som läste nyhetsbrevet. I samma ögonblick som en mottagare öppnar brevet eller klickar på en länk kommer detta till avsändarens kännedom. Du kan i realtid följa antalet öppnade brev och antalet klick, och dra slutsatser kring vad som gick hem och vad som inte fungerade lika bra. Du får med andra ord automatiskt ett värdefullt underlag för utveckling.

 

Bygg ditt varumärke och kom närmare kunderna

Genom e-postutskick med relevant information och innehåll som ger mervärde åt läsarna  skapar du ett starkare band till dina kunder. Här har du också möjlighet att positionera ditt företag som expert inom ert område, och därigenom bygga förtroende och lojalitet. Med rätt tonläge och kvalitativt innehåll får gamla och nya kunder en försäkran om att de är i goda händer hos er.

Om du låter kunderna interagera och vara delaktiga lär du dig mer, och kommer närmare dina kunder. Du kan till exempel infoga en snabbfråga i brevet, där mottagaren snabbt och enkelt svarar på frågor. Frågan kan vara relaterad till brevets innehåll, behov och önskemål och rådande situation i omvärlden. Med snabb återkoppling slipper du undra och gissa hur läget är.

 

Få hög respons genom samtycke

Skillnaden mellan e-postmarknadsföring och reklam som banners eller direktreklam, är att mottagaren samtyckt till att ta emot informationen. Bara det gör att nyhetsbrev ger mycket högre respons. 

Vad ska finnas i ett samtycke enligt GDPR? 

I kombination med den låga distributionskostnaden gör det e-post till en väldigt effektiv form av marknadsföring för ert företag. Med e-post kan du i princip få idén, skapa innehållet, skicka och få respons – inom en timme. Ingen annan kanal kan konkurrera med e-post när det gäller att snabbt nå många mottagare till en låg kostnad.

 

Leverera vid rätt tillfälle

Genom tidsinställda utskick och så kallade triggermejl kan du kommunicera vid rätt tillfälle. 

Med tidsinställning av dina e-postutskick kan du se till att de levereras vid den tidpunkt då det är mest sannolikt att de blir lästa. 

Triggermejl är ett automatiskt mejl eller en serie av flera automatiska mejl, som utlöses av en aktivitet eller vid ett givet tillfälle. Från det att en kund eller besökare registrerat sin e-postadress på företagets webbplats kan triggermejl börja skickas ut. 

Med hjälp av automatiserad riktad kommunikation kan du ta ett kliv framåt med marknadsföringen – samtidigt som du sparar på dina resurser. 

 

Bli inte fartblind – premiera innehåll & layout

Är nyhetsbrev informationskanal eller säljkanal? Svaret är förstås bådadera. Nyhetsbrev fungerar som säljkanal, men på ett annorlunda och mer långsiktigt sätt. Du bygger upp kundkontakt, goda affärsrelationer och skapar goodwill för ditt företag. Förutsatt att du  också har en kvalitativ informationskanal. 

Nyhetsbrev ger hög emotionell respons av sina läsare, vilket ställer höga krav på kvalitet och användbarhet. Dagens e-postläsare ser snabbt igenom alltför uppenbart säljsnack. Är informationen inte av omedelbart värde kastar man brevet och väljer att inte ta emot fler. 

Det är lätt att bli fartblind av enkelheten i e-postmarknadsföring, samtidigt som andra göromål i verksamheten pockar på.  Men effektiviseringar och rationaliseringar i all ära. Något du aldrig bör göra avkall på är kvaliteten, både på text och på layout. 

För att nå fram med dina budskap är tydlig och tilltalande kommunikation viktigare än någonsin. Därför väljer många att anlita externa skribenter och kvalificerade grafiska formgivare för att få bästa läsvärde på nyhetsbrevet. 

Genom att använda en grundmall för ditt nyhetsbrev kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick.  

Det höjer i regel såväl öppningsfrekvens som klickfrekvens  avsevärt om brevet är snyggt, välskrivet och anpassat för webben, och det håller också prenumeranterna kvar i högre utsträckning inför nästa nummer. Oavsett om du vill ta hjälp eller lösa det på egen hand är ett pålitligt verktyg avgörande för att effektivt skapa effektfull e-postmarknadsföring. 

 

På vår sajt, här i bloggen och vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Läs till exempel E-postmarknadsföring med nyhetsbrev: bästa praxis 

 

Vill du veta mer om verktyget Paloma Nyhetsbrev eller har frågor och funderingar kring att växla upp din digitala kommunikation är du välkommen att höra av dig till vårt kundteam!

 

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-post

Nyhetsbrev verktyg

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och e-post både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett verktyg för e-post. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!


Epost marknadsföring

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skicka nyhetsbrev

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 Skapa nyhetsbrev

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.