Små företag E-postmarknadsföring

Därför är e-postmarknadsföring viktigt för små företag

Små företag har generellt en blygsam budget för marknadsföring. Därmed krävs att man kommer fram till vilka tillgängliga verktyg för marknadsföring som är mest fördelaktiga. Ett av dessa verktyg är e-postmarknadsföringsprogram för små företag.

E-postmarknadsföring spelar i själva verket en central roll i småföretagarens verktygslåda för marknadsföring. Det är kostnadseffektivt och lönar sig avsevärt –  när det genomförs på rätt sätt.

Om du vill nå ut till och engagera din målgrupp, är det e-postmarknadsföring du bör ägna dig åt.

Topp 10 – Fördelar med e-postmarknadsföringsprogram för små företag

Så hur kommer det sig att e-postmarknadsföring är så effektivt när det gäller små företag? Här följer vår topp-10-lista med tungt vägande anledningar.

  1. Kostnadseffektivitet

Marknadsföring kostar pengar. Dessutom är det inte alltid lätt att se en påtaglig avkastning på din investering. E-postmarknadsföring är ett resurseffektivt verktyg med väldigt låg kostnad. Få andra marknadsföringsmetoder, som exempelvis tryckta medier, kan mäta sig med den graden av kostnadseffektivitet när det gäller räckvidd.

Paloma är ett e-postmarknadsföringsprogram för små företagsom är gratis de första 100 mailen. Därefter betalar du enbart för de mail du faktiskt skickar.

  1. Avsevärd ROI (return on investment):

Kostnadseffektivitet behöver utvärderas med ROI i åtanke. 
E-postmarknadsföring hör till de främsta marknadsföringsmetoderna när det gäller ROI, tillsammans med SEO. Något som kan verka överraskande med tanke på dess låga kostnad och hur enkelt det är att implementera.

Du går miste om ett värdefullt verktyg om du uppfattar 
e-postmarknadsföring som medeltida. Detta gäller särskilt småföretag, där de höga kostnaderna för marknadsföringsstrategier står i vägen för att konkurrera genom att dra på de stora kanonerna.

  1. Kundräckvidd

85% av svenskarna äger en smart mobil. Om du vill nå dina kunder behöver du vara fullt synlig där de ser dig – på sin telefon.

Med Paloma kan du testa ditt mail i både mobil- och dataskärmsvy, och dela innehållet i sociala medier. E-postmarknadsföring placerar dig exakt där din kundkrets befinner sig.

  1. Det är automatiserat:

Småföretagare  erfar ofta att marknadsföring är oregelbundna punktinsatser som sker när det finns tid för det. Effektiv marknadsföring är en konstant dans som bör vara en upprätthållen bakgrundsaktivitet.

E-postmarknadsföring är automatiserat, och sannolikt en av de marknadsföringsmetoder som är allra enklast att automatisera.

Aktiviteter och triggers används för att generera rätt mail, utskickat vid rätt tidpunkt. Ett exempel är när en besökare på webbplatsen överger sin kundvagn. Du kan då via ett e-postmeddelande förmå dem att slutföra sitt köp, och återvinna deras uppmärksamhet. Det kan förvandla förluster till möjligheter.

Allt detta sker medan du ägnar dig åt andra uppgifter Ii din verksamhet.

  1. Skalbarhet:

Många marknadsföringsmetoder försätter små företag i en svår sits, eftersom det inte är enkelt att skala upp eller ner efter behov. Till exempel innebär annonsering fasta priser. E-postmarknadsföring gör det möjligt för dig att genomföra så mycket eller lite direkt marknadsföring som du önskar.

  1. Ökad synlighet:

En stor del av våra affärer blir till tack vare utvecklandet av ett starkt varumärke som blir välbekant. Kunder som upplever ditt varumärke via flera kontaktytor är de som engagerar sig och genomför köp. Strategisk e-postmarknadsföring stärker din synlighet och ditt varumärkes rykte.

  1. Efterlever GDPR: 

Från och med 25 maj 2018 gäller nya dataskyddsförordningen GDPR. I och med det behöver vi alla lägga större omsorg på att säkerställa att vi använder personuppgifter på ett lämpligt och lagenligt sätt. En del i detta är att ett aktivt val att delta blir obligatoriskt. E-postmarknadsföring som levereras till kunder som gjort ett aktivt val att vara med på e-postlistan säkrar att ditt budskap hamnar där det är troligast att det hörs, istället för att hamna i spammappen.

  1. Det är engagerande:

E-postmarknadsföring kan vara interaktivt, vilket gör det till ett i hög grad engagerande verktyg för marknadsföring. Genom att vara interaktiv kan du öka svars- och klickfrekvensen. Genom att locka en potentiell kund via deras inkorg, ökar du dina möjligheter att engagera dem på själva webbplatsen. Du kan till exempel visa dem ett sevärt videoklipp för att kittla deras nyfikenhet, eller för att generera delningar i sociala medier.

  1. Personalisera och rikta din marknadsföring:

Med e-postmarknadsföring försöker du inte nå en bred mottagargrupp med ett standardiserat förhållningssätt. I stället kan du skräddarsy kommunikationen baserat på särskilda kundparametrar, och utforma mail som är anpassade för respektive kund. Målgrupper kan segmenteras för att att skapa mycket välriktade budskap och kampanjer.

Kunder värdesätter ett personligt tilltal. Småföretagets e-postmarknadsföringsprogram möjliggör detta. Få exempelvis med deras namn i ämnesraden eller i hälsningsfrasen.

  1. Det är mätbart

Vi behöver veta att våra marknadsaktiviteter fungerar. E-postmarknadsföring är liksom andra typer av digital marknadsföring bland de enklaste att mäta. Siffrorna finns där, i form av konkret data. I och med detta kan du fatta rätt beslut angående kommande marknadsföringsstrategier.

När du väljer ett e-postmarknadsföringsprogram för små företag – förvissa dig om att du får tillgång till A/B-testning, så att du kan se exakt vilka delar I din kampanj som är mest framgångsrika.

Använd e-postmarknadsföring för att boosta din verksamhet 

När du ser fördelarna med e-postmarknadsföring står du inför att välja ett mjukvaruprogram till ditt företag. Här gäller det att försäkra dig om att du väljer mjukvara som är särskilt utformad för små företag som ditt, för att den ska uppfylla fördelarna som listats ovan.

Paloma gör underverk för din e-postmarknadsföring. Vi har skapat våra nyhetsbrevmallar för att göra processen så enkel som möjligt för dig. Varje månad får du 100 kostnadsfria mail, och kan enkelt skala upp därifrån. Testning och responsivitet är sådant du kan ta för givet. Vi möjliggör segmentering och enkel anpassning. Och vi är måna om att se till att allt är i linje med GDPR.

Upptäck själv varför Paloma e-postmarknadsföringsprogram för små företag är ett så kraftfullt verktyg för marknadsföring – registrera dig idag.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi på Hjalmar & CO gillar verkligen ert system för nyhetsbrev. Enkelt att använda, rimliga priser och en bra service om man behöver hjälp/support. Att ni dessutom är ett svenskt företag med rötter i Dalarna tycker vi är kul. Vi är en Webbyrå/SEObyrå och vi rekommenderar alltid er till våra kunder som vill komma igång med nyhetsbrev"
Kicki Bental
Hjalmar & CO
Kicki Bental, Hjalmar & CO

Läsvärt från bloggen

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]
Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]