Black Friday och e-postmarknadsföring

Black Friday & E-postmarknadsföring

Vad man än tycker om Black Friday som handlare så är det ett fenomen att förhålla sig till. Black Friday, världens största rea- och shoppingdag, är en dag fylld med rabatter och bra erbjudanden från olika butiker och kedjor. Och ett utmärkt tillfälle för dig som skickar nyhetsbrev att uppmärksamma dina kunder. Här är några tips inför denna kommande shoppingdag.

Black Friday är ett relativt nytt begrepp i Sverige men har tagit marknaden med storm de senaste åren och det är många butiker som erbjuder rea och rabatter denna dag. Black Friday har funnits i flera årtionden i USA och infaller dagen efter Thanksgiving, det är traditionellt startskottet för årets julhandel. Konceptet är enkelt; kraftigt prissänkta produkter erbjuds under hela fredagen.

De senaste åren har dock en motsatt reaktion blommat upp, där fler och fler ställer sig frågande till fenomenet Black Friday. En dag som bara handlar om rabatter, och uppmuntrar till en konsumtion av saker som vi kanske egentligen inte behöver. Detta leder också till sämre marginaler och att försäljningen under övrig tid går ner. Det här har lett till att en del handlare väljer att istället bojkotta Black Friday helt, och istället skänka en del av omsättningen den dagen till välgörande ändamål. 

Men, oavsett i vilket av lägren du står, så behöver du förhålla dig till Black Friday. Och om du är en av dem som planerar att köra all in, så kommer här en hel del bra tips på hur du kan jobba.

Black Friday ett utmärkt kampanjtillfälle

Måndagen efter Black Friday infaller Cyber Monday, starten för julhandeln online. Trots att Cyber Monday finns så hindrar inte det e-handeln att hoppa på tåget med en Black Friday-kampanj. Försäljningen brukar skjuta i höjden och störst effekt syns hos de som haft någon form av erbjudande. Konsumenter bjuds ofta in via nyhetsbrev inför den aktuella dagen med mängder av erbjudanden, rea och rabattkoder. 

För det större företaget: Agil marknadsföring tar din Black Friday-kampanj i mål

För att lyckas allra bäst med din Black Friday-kampanj, är det viktigt att börja i tid. Och, något som visat sig fungera väldigt bra är att jobba med agil marknadsföring. Statistik visar att det agila arbetssättet ökar produktivitet, och att det lett till ekonomiska vinster på upp till 30 %. 

Men vad innebär det då? Det finns mycket att läsa på om metoden bakom och det exakta arbetssättet, men kort sagt innefattar det ett relativt litet team på runt tio personer, från olika delar av företaget med olika kompetenser. De testar olika kreativa idéer och jobbar i något som kallas sprinter, och använder sig av data och analyser för att utvärdera resultaten och göra ändringar i en snabb takt. Om det fungerar som det ska, innebär det att teamet kan köra hundratals kampanjer samtidigt, som är under konstant utvärdering och förändring.

För att lyckas med det här arbetssättet behöver du börja allra helst flera månader i förväg, eftersom det kräver tid till planering, utvärdering och ändring. Men det finns alltså mycket att vinna genom det!

Planera, planera, planera

Gör en tydlig marknadsföringsplan i god tid, börja gärna minst sex månader innan Black Friday, och fundera över vilka dina kunder är och vad som driver dem. Det kommer att ge dig en bra känsla för hur och på vilket sätt du bäst kommunicerar med dem.

Våra bästa tips för att driva trafik till din butik

  1. Bjud in kunder med ett snyggt och enkelt nyhetsbrev.
  2. Lyft gärna fram produkter som du vet att dina kunder skulle uppskatta i nyhetsbrevet samt i dina kampanjer och annonsmaterial.
  3. Tidsinställ nyhetsbrevet, midnatt är startskottet för dagen och många skickar ut sina nyhetsbrev direkt när klockan slår tolv.
  4. Satsa på ett bra erbjudande. Många har en rabattkod som gäller för hela butiken. Det innebär oftast mindre administration för dig. Men tänk gärna utanför ramen och välj ett erbjudande som fångar kundens uppmärksamhet. Kunden förväntar sig bra erbjudanden denna dag så det gäller att göra något extra för att sticka ut.

Våra bästa tips för dig som arbetar B2B

  • Rabattera dina tjänster.
  • Erbjud en gratistimme med konsultation när de köper flera timmar.
  • Erbjud en gratis testperiod för de som bokar eller beställer just denna dag.

    Black Friday

Lyckad Black Friday-kampanj, med eller utan sänkta priser

Rätt budskap, vid rätt tidpunkt, på rätt ställe! Här är några sätt att nå en framgångsrik Black Friday-kampanj, utan att du nödvändigtvis behöver erbjuda sänkta priser:

  • Skicka inte bara ett nyhetsbrev den aktuella dagen. Skicka gärna ett mail i förhand om att “den 25:e smäller det”, och att de ska hålla utkik i alla kanaler.
  • Utnyttja dina kanaler rätt. Använd dig av dina sociala medier för att nå ut med din Black Friday-kampanj och påminn.
  • Vikten av att rätt person levererar ditt budskap, är väldigt tydlig. Använd dig av influencers, men inte vilka som helst, utan influencers som ger trovärdighet till ditt varumärke och som kan sprida och bredda din publik.
  • Få dina webbesökare att lämna sin e-postadress på er webb så kan du fortsätta bearbeta dem med Marketing Automation.
  • Arbeta med automatiska flöden för att ge dina kunder en personaliserad upplevelse
  • Få dina kunder att känna sig speciella! Antingen genom att erbjuda dem något exklusivt, någon av dina produkter, eller en bästsäljare av något slag. Eller bara genom att ge dem ett erbjudande som får dem att känna som att de fått något utöver det vanliga. 
  • Dra nytta av den organiska sökningen, i god tid, genom SEO. Se till att du syns när någon exempelvis googlar på “Black Friday” och “erbjudanden sneakers” (om du säljer sneakers). Då kan dina sidor rankas högt på Google och dra in trafik till din sajt långt i förväg.
  • Du vill ge dina kunder den bästa användarupplevelsen på alla sina enheter, om det så är mobil, platta eller dator. Nu är det mobil först som gäller, så se till att alla sidor är optimerade för mobilanvändning.
  • Jobbar du med displayannonser så lägg till tillfälliga annonser med ditt Black Friday-erbjudande. Ett Omnitänk är viktigt för att möta dina kunderna i de kanaler de befinner sig i. 
  • Jobbar du med affiliates så lägg även in din tillfälliga annons där.
  • Bygg upp en förväntan genom att skicka ut serier av brev och teasers innan.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Skedvi Bröd
"Hjälpen är alltid nära till hands hos dem, de gånger jag själv kör fast eller har frågor. De kommer med inspiration och matnyttiga tips, och är läsvärda både vad gäller innehåll och tekniska lösningar till våra egna nyhetsbrev."
Maria Adeström-Jonsson
Skedvi Bröd
Maria Adeström-Jonsson, Skedvi Bröd

Läsvärt från bloggen

Kundlojalitet

Stärkt kundlojalitet med e-post, SMS och Marketing automation: 10 effektiva tips

Kundlojalitet är en avgörande faktor för varje framgångsrik affärsverksamhet. Att behålla befintliga kunder är ofta mer kostnadseffektivt än att ständigt leta efter nya. I dagens digitala era har företag en mängd verktyg och kanaler till sitt förfogande för att bygga och stärka kundlojalitet. Kundlojalitet går långt bortom en enkel transaktion; det är en relation som […]

Massutskick

Massutskick och nyhetsbrev

Paloma är det optimala verktyget för dig som vill skicka massutskick och nyhetsbrev som en del av din marknadsföringsstrategi. Med denna användarvänliga programvara kan du smidigt och problemfritt skapa och skicka utskick till din målgrupp, som inte bara öppnar, läser utan också agerar på dina meddelanden. I detta flexibla verktyg kan du välja att använda […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]