Be om att bli tillagd i mottagarens adresslista
Det enda sättet att vara säker på att nå fram är att stå på läsarens adresslista. Det är alltid bra att be mottagaren att lägga till avsändaradressen i sin adresslista. Ett tips är att be om det när läsaren är som mest villig att få ditt nyhetsbrev, det vill säga just när hen börjar prenumerera på nyhetsbrevet. Påminn gärna om det igen vid ett välkomstmeddelande.
Autentisering för nyhetsbrev
Det finns olika protokoll som gör det möjligt för ISP:n (Internetleverantören) att se vem som är avsändare för nyhetsbrevet. Genom att ange din IP-adress i någon eller flera av autentiseringstjänsterna Sender ID, SPF eller Domain Keys, visar du att dina utskick är lagliga och önskade av mottagaren.
Du som använder Paloma, se SPF och DKIM – Inställningar för ökad leveransbarhet.
Underhåll ditt goda rykte som avsändare
Ett gott rykte som avsändare har du mycket att vinna på. Det är ingen självklarhet att uppnå bra rykte som e-postavsändare. Att bygga, utveckla och skydda sitt värde som en bra avsändare innebär att arbeta aktivt, använda rätt teknik, vara förutseende och ta sig an problemen på rätt sätt.
Ett bra rykte som avsändare gör att du har större chanser att lyckas med din e-postkampanj och du bör hantera ryktet varsamt. De åtgärder vi beskrivit hittills är grundläggande för att bibehålla ett gott rykte. Men det finns fler åtgärder som ytterligare kan förstärka din avsändarprofil.
Kontrollera om du är svartlistad
Det finns sätt att kontrollera om din IP-adress har hamnat på någon av de kända listorna med blockerade adresser, så kallade ”blacklists” och ”blocklists”. På dessa 3 sajter kan du kolla upp detta
spamhaus.org
spamcop.net
mailabuse.org
NANAE – en nyhetsgrupp mot missbruk av e-post
NANAE, News Admin Net-Abuse Email, är en nyhetsgrupp med fokus på spam och dålig e-post. Det är ett mycket populärt community vars medlemmar regelbundet spårar användare som missbrukar e-postsystem på olika sätt.
Undersök ditt eget rykte via Senderscore
Det finns en webbtjänst för att kontrollera vilket rykte man har. Genom att skapa ett konto och lägga till din domän eller IP-adress får du ett betyg som baseras på faktorer som avgör din kvalitet som avsändare. Du kan kolla upp din egen avsändarkvalitet via senderscore.org.
Håll koll på dina nyckeltal
Genom att föra noteringar på antalet klagomål, avanmälningar och leveranssiffror skaffar du överblick och kan uppmärksamma förändringar. Drastiska förändringar i något av nyckeltalen kan indikera specifika problem, vilka då blir lättare att åtgärda.
Undvik samarbete med oseriösa partners
Det spelar ingen roll hur seriös eller hur bra leverantören verkar om den har dåligt rykte som avsändare. Du bör noga utvärdera den leverantör du använder för e-postutskick då du får svårare att själv kunna påverka ditt rykte. Med större kunskap om leveransbarhet har du lättare att utvärdera din leverantör för att känna trygghet i din roll som avsändare.
Om du länkar till en webbplats i ett utskick och den visar sig vara blockerad av en ISP-leverantör så kan det påverka er leveransbarhet. Därför bör du alltid kontrollera din blivande samarbetspartners rykte som e-postanvändare. Det kan du göra på samma sätt som du kan göra för din egen domän, som vi gått igenom ovan.
Om du av någon anledning vill hyra e-postadresser, bör du separera dem från era vanliga e-postadresser för att minska risken att ditt rykte som avsändare påverkas.
Titta på trenddata när det gäller leveransbarhet för B2B
De e-postfilter som används inom affärsverksamheter fungerar annorlunda än de som privatpersoner använder. Dessa filter kan ge missvisande statistik bland annat genom att deras undersökning av länkar registreras som klick. Därför är det klokt att ta ett steg tillbaka och titta på trenddata, det vill säga följa hur saker utvecklas över tid. När du märker minskad leveransbarhet är det dags att göra en översyn av i synnerhet adresslistan och rensa den.
Kanske är du också intresserad av att läsa vår guide om leadscoring
Här kan du läsa mer om kundresan
I vår stora guide om GDRP hittar du det mesta du behöver ha koll på om GDPR
Här är en guide om Inbound Marketing
Vill du ska fler leads så har du en guide om det här
Här hittar du en fullmatad guide om hur du kan använda SMS i din kundkommunikation