Storytellling nyhetsbrev

Storytelling – berättelsens kraft

Har du också fängslats så totalt av en bok eller film, att berättelsen följt dig många timmar, kanske till och med dagar och nätter, efter du slagit igen pärmarna eller lämnat biosalongen? Då förstår du vilken påverkan berättelsen har på människan. Låt den kraften bli ett medel i din e-postmarknadsföring. Ladda ditt nyhetsbrev med storytelling! 

Därför fungerar storytelling

Hur kommer det sig att företag världen över så gärna använder sig av storytelling i sin marknadsföring i dag? Är det ett uttryck för en längtan tillbaka till historieberättandet runt lägereldarna? Eller ett sätt att skapa djupare relationer med medarbetare och kunder? Eller är det endast ännu ett av många marknadsföringsknep?

Oavsett, är storytelling ett av våra mest kraftfulla kommunikationsverktyg. Det fungerar! Och svaret på varför, är helt enkelt att våra hjärnor gillar att relatera till andra människor genom historier.

Det här kan du ta dra nytta av i din marknadsföring!

Om du i stället för att rada upp all fakta kring en nylanserad produkt, använder berättelsens kraft kommer fler delar i din läsares hjärna att aktiveras. Forskningen visar att hjärnan har lättare att komma ihåg och relatera till andra människor och deras känslor och erfarenheter, än till funktioner, fakta och produkter. Just därför är storytelling så effektivt!

Bra berättelser ger djupare relationer, skapar engagemang och kan leda till en ökad konvertering. De ger liv till det du vill sälja, oavsett om det är en produkt, ditt varumärke eller ditt företag i stort.

Hur förstärker du då ditt nyhetsbrev med riktigt bra storytelling? Här följer 8 praktiska tips.

1) Storytelling innebär att du marknadsför något genom en berättelse.

2) Innan du sätter igång – definiera de fyra V-frågorna.

Varför? Det vill säga vad är syftet med din berättelse.

Vem är din läsare? Utgå alltid från din läsare och din målgrupp.

Vad är ditt löfte till läsaren? Det vill säga vilket problem ska du lösa genom din berättelse och vad är målet med den?

Var möter läsaren din text?

3) Har du exempelvis en nylanserad tjänst eller produkt? Vägled din läsare genom ett problem som din tjänst eller produkt erbjuder en lösning på. Relatera till dig, en kund eller en medarbetare som stod inför problemet. Beskriv hur problemet stressade och utmanade. Berätta sedan hur din tjänst eller produkt löste problemet för personen i fråga. Och vad det gav henne.

4) Använd alla fem sinnen för att öka inlevelseförmågan hos dina läsare. Beskriv med bilder och känslor det du vill att läsaren ska se, känna och höra. Finns det dofter och smaker med? Förstärk budskapet med hjälp av dessa sinnen också. Din berättelse ska kännas. På riktigt!

5) Ta för vana att samla på berättelser. Det finns säkerligen en uppsjö av spännande historier inom företaget. Använd dem som en bank att plocka idéer från.

6) Humor går alltid hem. Men du kan också använda dess motsats. En motgång som fann sin lösning kan vara nog så inspirerande när du beskriver hur du och dina medarbetare gick stärkta ur den.

7) Förstärk med bilder och filmer. De är tacksamma i alla sociala medier, och i ditt nyhetsbrev lättar de upp texten och understryker budskapet.

8) Måla bilder med orden. Använd gärna metaforer.

Lycka till med din storytelling! Och du – har du frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig. Vi ser fram emot att höra ifrån dig!

Vill du läsa mer om Palomas verktyg för nyhetsbrev?

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Paloma överlag. Egentligen är det väldigt sällan som det är något som strular med verktyget, så jag har ingenting på minus sidan att förmedla. Om det är något som strular, så har Paloma en snabb och effektiv support. De är också lyhörda för förändring av deras verktyg och jag tycker vi nästan har utvecklat vissa delar tillsammans, för bästa möjliga resultat."
Malin Croner
Dalarna Business
Malin Croner, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

SMS

Maximera din marknadsföring och automatisering med sms-kampanjer

I dagens digitala landskap är det lätt att glömma bort de beprövade marknadsföringsmetoderna, men sms-marknadsföring är fortfarande en kraftfull kanal för att nå ut till din målgrupp. Genom att integrera SMS i din marketing automation-strategi kan du skapa en mer heltäckande och effektiv marknadsföringskampanj. I denna artikel kommer vi att utforska hur du kan använda […]

GDPR och nyhetsbrev

Vad du behöver veta om GDPR och nyhetsbrev: En grundläggande översikt

GDPR, eller den allmänna dataskyddsförordningen, är en europeisk lag som trädde i kraft den 25 maj 2018. Syftet med GDPR är att skydda enskildas personuppgifter och ge dem mer kontroll över hur deras data samlas in, lagras och används av olika organisationer och företag.   GDPR och nyhetsbrev Nyhetsbrev är ett vanligt verktyg för marknadsföring […]

Fördelarna med nyhetsbrev

Fördelarna med nyhetsbrev

Nyhetsbrev har blivit en alltmer populär och effektiv metod för att hålla människor uppdaterade och engagerade i en digital värld som ständigt förändras. Här är några av fördelarna med att använda nyhetsbrev: Direkt kommunikation md nyhetsbrev: Nyhetsbrev ger företag och organisationer möjlighet att kommunicera direkt med sin målgrupp. Genom att skicka nyhetsbrev till prenumeranter kan […]