Förbättra er kommunikation med hjälp av den röda tråden!

Den röda tråden är ett uttryck för konsekvens. Den knyter ihop ditt varumärke, så att det blir lätt att känna igen för mottagaren. Har ni en röd tråd i er kommunikation? Är det en utmaning att få till den?

Den röda tråden under antiken

Den röda tråden är ett begrepp som från början kommer från retoriken. Den är ett uttryck för konsekvens i en berättelse eller argumentation. Retoriken, eller konsten att övertyga, har sina rötter i antika Grekland. På den tiden handlade kommunikation i mångt och mycket om att i offentliga sammanhang, ofta på stadens torg, övertyga sin publik om sitt budskap. Det var få män förunnat att få göra sina röster hörda. Här var det viktigt att i sitt tal hitta argument som hela tiden gick i linje med talets syfte. Det var med andra ord väldigt viktigt att inte tappa spåret när man talade. Tappade man bort sin röda tråd var det också enkelt att tappa bort sin publik.

Den röda tråden idag

Idag är offentlig kommunikation betydligt mer komplex. Vi står inte längre på stadens torg och proklamerar våra budskap. Vi rör oss i ett stort antal kanaler i sociala medier. Vi marknadsför förmodligen varumärket i både tryckta och digitala annonser och skickar ut nyhetsbrev till våra kunder. Vi kanske till och med gör reklam i både TV och radio. Det innebär att vi kommunicerar i många olika former. På våra webbar kan vi måla ut våra budskap, medan vi i sociala medier och annonser måste hålla oss kortfattade och träffande för att engagera.

Trots våra annorlunda förutsättningar liknar de faktorer vi har att förhålla oss till dem som rådde i antiken. Den röda tråden är fortfarande central, både när det kommer till reklam och till övrig kommunikation. Idag säkerställer den röda tråden igenkänning och håller ihop varumärket. Den gör det lättare för våra mottagare att skapa en sammanhållen bild och gör företaget trovärdigt.

Hur ska man tänka?

För att konkretisera kan man i ett initialt skede prata om den röda tråden visuellt och den röda tråden textmässigt. Oavsett företagets storlek är det relevant att tänka efter noga på båda dessa punkter. Har ni en tonalitet som styr er verbala och skriftliga kommunikation? Har ni ett maner som kommer igen i er bildproduktion?

Kort sagt: Om man plockar bort er logotyp ur sammanhanget, finns det fortfarande möjlighet för mottagaren att se att det är ni som är avsändare? Finns det en röd tråd i ert uttryck?

Fundera över er tonalitet!

Tonalitet är grunden i ett företags kommunikationsstrategi. Den bestämmer hur företagets röst ska låta. Er tonalitet hjälper er att positionera varumärket i alla de olika kanaler som ni finns. Oavsett vilka förutsättningar ni har är det viktigt att hela tiden kommunicera konsekvent. Att inte tappa bort den röda tråden. Så, hur låter ni egentligen?

  • Är ni det glada företaget, som lättsamt och underhållande framför era budskap? Eller kanske begränsar er bransch er till att vara sakliga och myndiga? Se till att er tonalitet lirar med er identitet!
  • Fundera över era möjligheter. Ska ni vara personliga, formella, trygga, trendiga eller underfundiga?
  • Samla ett gäng adjektiv som beskriver varumärket och hur ni vill att varumärket ska uppfattas. Ha sedan dessa i åtanke när ni börjar ert textarbete.
  • Jobbar ni med slogans? Det kan vara ett effektivt sätt att knyta ihop i text och skapa igenkänning kring varumärket. Men se till att formulera dem smart.

Bli konsekvent i ert bildspråk!

Hand i hand med er tonalitet kommer bildspråket, för bilder är lika viktiga i kommunikationen som de ord ni väljer. En bild kan fånga in målgruppen snabbt. En bild som överraskar eller väcker intresse gör det dessutom troligare att mottagaren verkligen läser texten som hör till. Människor är visuella varelser – lägg därför lika mycket tid på att fundera över hur ni ser ut som hur ni låter.

  • Om ni är det glada företaget, se till att det syns! Arbetar ni med färgklickar och glada människor, eller är ni snarare strama linjer och svartvitt?
  • Skaffa en bildbank som gör det lättare att hitta rätt bild för rätt tillfälle. Den säkerställer också att ni får den konsekvens som är så viktig för igenkänningen.
  • Tänk efter vem som ska titta på bilden. Vem ska den locka och vilken känsla ska den personen få?
  • Glöm inte att bilden ska samspela med texten – tappa inte bort er röda tråd!

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi på Hjalmar & CO gillar verkligen ert system för nyhetsbrev. Enkelt att använda, rimliga priser och en bra service om man behöver hjälp/support. Att ni dessutom är ett svenskt företag med rötter i Dalarna tycker vi är kul. Vi är en Webbyrå/SEObyrå och vi rekommenderar alltid er till våra kunder som vill komma igång med nyhetsbrev"
Kicki Bental
Hjalmar & CO
Kicki Bental, Hjalmar & CO

Läsvärt från bloggen

SMS

30 effektiva tips för att använda SMS i din marknadsföring

SMS-marknadsföring är en kraftfull kanal som kan hjälpa ditt företag att nå ut till en bredare publik och öka dina försäljningsmöjligheter. Genom att använda SMS kan du nå dina kunder direkt på deras mobiltelefoner och kommunicera med dem på ett personligt och engagerande sätt. I denna artikel kommer vi att utforska 30 tips för att […]

Digital marknadsföring

Den ultimata guiden till effektiv marknadsföring: Strategier och tips för att nå din målgrupp

Marknadsföring handlar om att nå ut till din målgrupp, bygga varumärkesmedvetenhet, locka kunder och skapa långsiktiga relationer. Men marknadsföringslandskapet har förändrats dramatiskt de senaste åren, med framväxten av digitala kanaler och en alltmer sofistikerad och krävande konsumentbas. I denna bloggartikel kommer vi att utforska olika strategier och tips för effektiv marknadsföring som kan hjälpa ditt […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]