Paloma
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Paloma gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
Hur gör man en kundundersökning

Hur gör man en kundundersökning?

Lyssna på dina kunder. Ta reda på vad det är som gör dem nöjda – eller missbelåtna. Dina kunder kan ge dig en unik inblick i hur ditt företag uppfattas. Målet är att utveckla och förbättra ditt erbjudande. Här kommer några handfasta tips på hur du gör en bra kundundersökning.

Din kund förtjänar att bli lyssnad på. Den behöver någon som ser den, som kan ta den på allvar och som kan uppmärksamma dennes behov. När du vet vad din kund behöver för att må bra så kan ni sedan leva i harmoni med varandra livet ut.

Är kunden nöjd eller – eller missbelåten? Om du inte redan vet det så är det dags att ta reda på det! Att veta vad kunderna tycker kan ge dig en unik inblick i hur ditt företag uppfattas. Målet är att utveckla och förbättra ditt erbjudande, din produkt eller din tjänst.

En väl genomförd kundundersökning kan ge dig en klar uppfattning om hur nöjda dina kunder är med de produkter och tjänster som du erbjuder. Dessutom får du reda på hur du kan förbättra dig inför kommande leveranser. Ett mer långsiktigt arbete med detta kan också ge dig ett fantastiskt statistikunderlag där du kan jämföra resultaten över lång tid.

En kundundersökning kräver mycket tanke och planering

Det saknas inte effektiva verktyg för att snickra ihop en bra kundundersökning. Men ett tjusigt verktyg räcker inte långt om du inte själv har en egen tanke och ett mål med din kundundersökning. Vad är det du egentligen vill veta om din kund? Hur ska du ställa frågorna så att du får svar som ge dig de riktlinjer du behöver för att du och din personal ska kunna fatta de bästa besluten för företagets utveckling?

Skaffa dig också kunskap om hur frågorna ska utformas så att dina kunder förstår dem och vill vara med i din undersökning. Glöm inte att förklara varför du gör undersökningen och att tacka dem som deltar.

Formulera frågorna omsorgsfullt

Den i särklass bästa fråga man kan ställa sin kund är: Kommer du att handla av mig igen? Även om du då får ett tydligt svar så kanske det inte blir så nyanserat. Risken är att du bara får ett ”ja” eller ”nej”. Du skulle då gå miste om en mängd värdefull information. Ställ frågorna utifrån kundernas perspektiv. En välformulerad och genomtänkt kundundersökning som ger dig valuta för pengarna behöver i många fall konstrueras och formuleras av experter på området. Läs gärna på ordentligt i förväg. Några tips:

  • Klargör syftet med kundundersökningen.
  • Ta reda på vad du behöver veta – inte vad du tycker vore trevligt att höra
  • Formulera frågorna enkelt och kortfattat.
  • Var noga med i vilken ordning du ställer frågorna.
  • Analysera vad du vill du veta.
  • Begränsa antalet frågor och möjliga svar.
  • Om du har gjort liknande undersökningar så jämför resultaten.

Få bättre svarsfrekvens

Det är viktigt att du får tillräckligt många svar för att undersökningen ska ha ett värde. Är du inte nöjd med svarsfrekvensen – skicka ut en påminnelse till dem som inte har svarat. Ofta brukar man då få in ytterligare cirka 30 procent av svaren.

Lycka till!

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi använder Paloma mycket i vår verksamhet. Superenkelt att förstå med oslagbar support. Vi är mycket nöjda!"
Francesca O´Brien Apelgren
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

Det är enklare sagt än gjort: ”Skriv ett nyhetsbrev. Se till att ditt innehåll är relevant och intressant. ” Men hur gör du det? Ibland behövs lite inspiration och några konkreta utgångspunkter. Här kommer en lista med idéer för företagets nyhetsbrevinnehåll. 1. Historier från kunder Ett vittnesmål från en faktisk kund eller användare är oerhört värdefullt, […]

7 misstag att undvika när du skickar nyhetsbrev

Nyhetsbrev är ett utmärkt sätt för dig att hålla kontakten med dina kunder. Men denna marknadsföringsstrategi är endast effektiv om du kan få dina kunder att öppna och läsa breven. Det finns några grundläggande misstag som företag gör när de skriver och skickar ut nyhetsbrev. Dessa misstag leder oftast till låg öppningsfrekvens eller obefintlig klickstatistik i […]

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

E-postmarknadsföring blir allt vanligare, eftersom fler och fler inser att det ger ordentliga resultat. Undersökningar visar att digitala nyhetsbrev är ett av de allra mest kostnadseffektiva verktygen för marknadsföring i dag, i nivå med sökmotoroptimering. Frågan är – hur gör man? Att bara lite hipp som happ skicka ut information och erbjudanden i cyberrymden är […]