Paloma
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Paloma gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
Frekvens nyhetsbrev

Hur ofta bör du skicka ditt nyhetsbrev?

Att e-postmarknadsföring för företag är vettigt är inte svårt att ta till sig. Att däremot veta hur ofta man bör skicka ut digitala nyhetsbrev från företaget är med största sannolikhet en av de första frågorna du ställer dig när det är dags att komma igång.

I praktiken är det så att även om timing är ytterst viktig, finns ingen entydig regel som kan appliceras på alla affärsverksamheter. Den ”rätta” frekvensen beror bland annat på vilken bransch du är verksam inom, företagets storlek och mottagarnas demografi. Vidare är det så att om det fanns en exakt optimal tid för alla och alla skickade just den tiden så blir det så klart inte bra.

Detta innebär emellertid inte att du ska dra dig för att gå till botten och slå fast det rätta svaret i ditt eget fall. Att förbättra klickfrekvensen genom att få till den lämpligaste frekvensen för mailutskick till företag och privatpersoner är en möjlighet du inte ska missa.

Timing påverkar den känslomässiga påverkan av att ta emot ett mail. Om du vill ha rätt respons, behöver du slå till vid rätt tidpunkt.

Vad säger experterna?

Dessvärre kommer expertutlåtanden inte nödvändigtvis göra saker och ting tydligare. Det råkar nämligen vara så att detta är något av en tvistefråga bland marknadsförare. Vad man kan se är en allmän trend som lutar åt en minskad 
e-postfrekvens i alla branscher, med större fokus på kvalitet och segmentering än kvantitet. Vi behöver alltså återgå till att undersöka specifikt din verksamhet, din bransch, och din målgrupp.

Din bransch

Enklaste utgångspunkten för att börja söka efter den optimala frekvensen för att skicka nyhetsbrev är den bransch ditt företag tillhör. 

Denna data hör till de lättaste att få fram. Du har dessutom en enkel spaningsväg här. Registrera dig på konkurrentens e-postlista och notera hur ofta de skickar dem. Du ska inte nödvändigtvis imitera dem, men ta reda på vad de gör.

En central parameter är att e-postfrekvensen varierar utifrån vilken typ av produkt eller tjänst du erbjuder. Om du exempelvis driver en modebutik kan du notera att frekvensen ökar i samband med säsongsövergångar, med både reor och nylanseringar. En nyhetssajt å andra sidan skickar e-post mer regelbundet och kontinuerligt.

Syftet med e-postutskicket

Glöm inte att reflektera över syftet med mailet. Det är ingen mening med att skicka ut allmänna mail utan ett tydligt mål. Detta gäller I synnerhet när du inser betydelsen av ditt allra första mail till en ny prenumerant. Detta mail har den högsta klickfrekvensen, därmed behöver du definiera ett tydligt mål för det.

Titta på dina siffror & kör test

Bäst svar när det gäller den optimala frekvensen för att skicka nyhetsbrev får du genom att analysera din egen data. Ta en titt på antalet nyregistreringar och avregistreringar. Identifiera vad som sker och agera utifrån det. Ett sätt att göra detta är att sätta ihop en slumpmässig kontrollgrupp som du testar förändringar på. Du kan till exempel behålla samma frekvens inom kontrollgruppen medan du låter den skifta för en annan grupp. Jämför resultaten. Det är trial-and-error, men det fungerar.

Andra faktorer att ta hänsyn till

När du reflekterar kring e-postmarknadsföring och mailutskick för företag finns också några andra faktorer som du kan ta hänsyn till.

Det kan vara användbart att låta kunderna själva ställa in frekvensen för nyhetsbreven. Detta kan genomföras vid registering. Kunderna får möjlighet att aktivt delta i processen, och du får bättre utdelning för dina ansträngningar. Om somliga aldrig besvarar eller agerar på dina mail, bör du överväga att skicka färre mail till denna grupp, alternativt dra igång en kampanj för att återvinna deras engagemang.

Fråga alltid dig själv – adderar detta mail värde för mina kunder? Det betyder inte att du måste komma med ett erbjudande. Det kan helt enkelt röra sig om ett mail för att öka engagemanget, baserat på lojalitet eller goodwill. Se bara till att det inte rör sig om spam.

Slutligen bör du absolut fundera på segmentering, och definitivt överväga automatiskt triggade mail utifrån ett visst beteende. Du är förmodligen bekant med denna typ av e-post om du handlat på Amazon eller eBay. Det är ett smart grepp. Där kan du notera att samtidigt som din aktivitet på webbplatsen ökar, gör även antalet mail du får det, såvida du inte avregistrerar dig från utskick.

Förvissa dig om att du har rätt verktyg för e-postmarknadsföring, så du kan ställa in rätt frekvens för mailutskick just din verksamhet. Genom att använda Paloma får du mätetalen alldeles inom räckhåll, och förutsättningarna att kunna agera utifrån dem.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Användarvänligt hela vägen ut i fingerspetsarna men framförallt med enorm service! Precis vad vi letade efter. Det gör vårt arbete mycket smidigare - helt enkelt!"
Funny Livdotter
Mötesplatsen Steneby
Funny Livdotter, Mötesplatsen Steneby

Läsvärt från bloggen

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

Det är enklare sagt än gjort: ”Skriv ett nyhetsbrev. Se till att ditt innehåll är relevant och intressant. ” Men hur gör du det? Ibland behövs lite inspiration och några konkreta utgångspunkter. Här kommer en lista med idéer för företagets nyhetsbrevinnehåll. 1. Historier från kunder Ett vittnesmål från en faktisk kund eller användare är oerhört värdefullt, […]

7 misstag att undvika när du skickar nyhetsbrev

Nyhetsbrev är ett utmärkt sätt för dig att hålla kontakten med dina kunder. Men denna marknadsföringsstrategi är endast effektiv om du kan få dina kunder att öppna och läsa breven. Det finns några grundläggande misstag som företag gör när de skriver och skickar ut nyhetsbrev. Dessa misstag leder oftast till låg öppningsfrekvens eller obefintlig klickstatistik i […]

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

E-postmarknadsföring blir allt vanligare, eftersom fler och fler inser att det ger ordentliga resultat. Undersökningar visar att digitala nyhetsbrev är ett av de allra mest kostnadseffektiva verktygen för marknadsföring i dag, i nivå med sökmotoroptimering. Frågan är – hur gör man? Att bara lite hipp som happ skicka ut information och erbjudanden i cyberrymden är […]