Kommunicera effektivt – fundera över målgrupp

Kommunicera effektivt – fundera över målgrupp

Målgruppsarbete är centralt i all typ av kommunikation. Du kan inte skapa effektiv kommunikation om du inte har dina målgrupper klara. Du måste veta vem du pratar med när du pratar. Möjligheterna att faktiskt nå ut och göra avtryck är oändliga. Så, hur ska man tänka?

Skriv till någon – inte alla

Ska du berätta om en ny produkt för den stressade föräldern? Föreställ dig en potentiell förälder och formulera din text utifrån denna. Om du utgår från dig själv, vad skulle du själv lyssna till? Eller din granne? Hitta intressen och behov, då blir det lättare att faktiskt nå igenom bruset. Undvik att skriva eller tala till en stor massa, då tappar du snabbt möjligheten att skriva träffande.

Det handlar om att förstå intressen och behov hos personer ur din målgrupp. Att se vad som är relevant för dem att höra och sedan formulera budskapet på ett engagerande sätt.

Vad är syftet med kommunikationen?

Det kanske låter som en märklig fråga, men det är nödvändigt att faktiskt fundera hur du vill att målgruppen ska agera efter att de läst ditt inlägg. Vill du att de ska köpa en tjänst, eller klicka in på webben för att läsa mer? Eller vill du bara delge något intressant? Om du har målet fastställt är det lättare att både fastställa för vem du bör berätta och att hitta rätt ord.

Bort med fördomarna!

När man väl tagit fram en specifik person ur sin målgrupp är det dags att författa sin text. Men akta dig för plattityder och fördomar. Att skriva det förväntade är sällan intressant. Att skriva utifrån fördomar är direkt stötande. Hur kan du uttrycka dig för att få din målgrupp att haja till, utan att trampa någon på tårna?

Vart finns din målgrupp och hur får du dem att interagera?

Sociala medier är tacksamma kanaler för att prata direkt med din målgrupp. Möjligheten att föra en dialog är en viktig tillgång för företag. I kommentarsfält kan följare ge respons på inlägg och ställa sina frågor direkt. Det är ett bra sätt att sprida budskap på. Ju fler som interagerar, desto större spridning får dina inlägg. Hur kan du skriva relevanta inlägg som engagerar din målgrupp? Hur får du dem att kommentera, dela och gilla det du gör?

Fundera även på i vilken kanal vilket budskap får mest genomslagskraft. Olika målgrupper finns i olika kanaler. Instagram, Snapchat och Tik-Tok är exempelvis störst bland unga, medan LinkedIn är B2B-fokuserat. På Facebook har du däremot större chans att nå en äldre målgrupp. Vilken av dessa kanaler är mest relevant för ditt valda budskap?

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi använder Paloma mycket i vår verksamhet. Superenkelt att förstå med oslagbar support. Vi är mycket nöjda!"
Francesca O´Brien Apelgren
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

ROI E-postmarknadsföring

Så skaffar & påverkar du kunder via e-post

E-postmarknadsföring är ett av de mest kraftfulla tillgängliga verktygen för att behålla kunder. Enligt DMA (Direct Marketing Association), ger kanalen högst avkastning bland digitala kanaler, i genomsnitt 36 dollar för varje investerad dollar. E-post är en utmärkt kanal för att uppmuntra upprepade köp i e-handelsbutiker, och för att bidra till att bygga varumärkeslojalitet. Så hur […]

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

E-postmarknadsföring kan vara ett otroligt effektivt sätt att kommunicera med din publik och öka intäkterna. Kanalen ger dig data för att lära känna dina kunder, följa upp deras beteenden och lära dig deras intressen. Men dina nyhetsbrev är bara bra om människor läser dem. Om de inte öppnar och läser dina utskick får de inte […]