6 orsaker till att kunder ignorerar dina mail – och vad du kan göra åt saken

Trots dina ansträngningar kan det verka som att oavsett hur ofta du skickar mail, så fullkomligt ignorerar dina kunder dig. De tycks bara skrolla förbi ditt meddelande eller ännu värre, radera det direkt. Marknadsförare har inte råd att få sina mail ignorerade, eftersom e-post driver en stor del av avkastningen för e-handlare. Om mätetalen för din e-post kippar efter andan, är det dags för en nystart. Här följer sex orsaker till att dina kunder ignorerar dina mail, och hur du kommer till rätta med det.

  1. Mailet är inte relevant

Det finns ingenting som är lättare att ignorera än ett irrelevant mail. Om en kund nyligen har köpt elektriska verktyg och du skickar ett mail om lyxiga handväskor, då kanske du inte fångar dennes intresse. Om du vill bli sedd, sluta skicka icke-relevant e-post.

Ta stöd av datan och personalisera mailet för att göra det mer lockande. Även om du inte känner till allt om kunden kan du använda dig av det du har tillgång till för att avgöra vilket budskap som lämpar sig bäst. Titta på tidigare köpbeteende, geografiskt läge, ålder eller väderleken för att skicka något som är relevant. Det angelägna  budskapet kommer fånga kundens uppmärksamhet och höja intresset för erbjudandet.

  1. De har redan köpt det

När kunder har slutfört ett köp vill de inte höra om samma artikel igen. Har en kund köpt en grill, kommer de förmodligen inte köpa ännu en. Se till att ditt e-postprogram kommunicerar med ditt e-handelsprogram. Etablera en regel för att när ett köp genomförts ska den produkten inte längre exponeras i dina mail till kunden. Satsa istället på att merförsäljning i form av tillbehör. Mailet bör lyfta fram grillredskap, inte grillen som kunden redan köpt.

  1. Utformningen fångar inte deras uppmärksamhet

Konsumenter bombarderas med säljande budskap var de än befinner sig, dagen lång. De är vana att mota undan den här vågen av budskap, vilket innebär att du inte kan kosta på dig att skicka tråkigt material. Ta dig tid att utveckla innehåll som drar blicken till sig, och bildspråk som fångar ens uppmärksamhet. Kunden bör kunna ta in ditt budskap inom några få sekunder. Se till att design och layout är inbjudande.

  1. Det saknas en call-to-action

Men om dina mail är attraktivt utformade och relevanta och kunderna fortfarande ignorerar dina meddelanden? Om det inte finns något syfte kommer inte folk svara, hur strålande modellerna än bär upp din höstkollektion. Du behöver skapa en stark call-to-action för att förmå läsarna att klicka sig till din webbplats. Puffar du för ett tidsbegränsat erbjudande på de artiklarna, eller ger du dina kunder en exklusiv förhandstitt på din nya kollektion? Fastställ syftet och skriv sedan en tydlig och kärnfull call-to-action för att stödja detta mål. Och säkerställ att denna call-to-action är klickbar och länkar till en välfungerande och konverterande landningssida. På så sätt levererar du en stabil kundupplevelse.

  1. Ämnesradens löften infrias inte

Ge inga falska löften. De genererar besvikelser, och leder till delete-knappen. Om du har en rea-kampanj där de flesta artiklar är prissänkta med 20 %, skriv inte en ämnesrad om en rea på 50 %. Även om du skulle ha en eller två artiklar med större rabatt, välj det procentantal som bäst speglar ditt faktiska erbjudande. Kunderna kommer uppskatta din uppriktighet och vara mer benägna att lita på dina ämnesrader och öppna dina meddelanden framöver.

  1. Du har dålig timing

Allt handlar om timing. Om du kör ett erbjudande på en tropisk solsemester när folk är ute och njuter av det strålande vädret hemmavid, kommer de förmodligen inte lägga märke till det. Skickar du e-post på lördagar när folk umgås och är aktiva med sina familjer, eller måndag morgon när de betar av sina jobbmail, släpper de kanske inte allt för att titta närmare på vad du skickar. Det är svårt att avgöra vilken tidpunkt som är optimal för att sälja in din produkt. Timing är ett element som du konstant kan testa och optimera. Om du upptäcker att tisdagar är mer effektiva – börja göra utskick på tisdagar. Men om öppningsfrekvensen dalar inom några månader, kör testet igen. Den rätta tidpunkten kan variera från säsong till säsong och över tid.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Det är mycket lätt att förstå sig på. Speciellt funktionen med drag & drop som är väldigt intuitiv. Dessutom är bildhanteringen smidig, eftersom man slipper klippa och beskära innan man hanterar det i editorn. Vi har inte haft många supportärenden med verktyget, men när det har hänt så har vi fått bra service och uppbackning av Palomas personal, avslutar Maria Sehlström."
Maria Sehlström
The Absolut Company
Maria Sehlström, The Absolut Company

Läsvärt från bloggen

E-postmarknadsföring en kostnadseffektiv kanal

Effektiv e-postmarknadsföring – så fungerar det

Här får du överblick och insikt i effektiv e-postmarknadsföring. Vilka är fördelarna med denna marknadsföringskanal, vad kan det generera, och vilka utsikter finns egentligen för att nå fram? Hur bör du gå tillväga när du ska producera e-postutskick och nyhetsbrev, och hur kan automatisering ge nöjda kunder? Vi presenterar också i korthet Palomas verktyg. Du [...]
Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Kundlojalitet

Stärkt kundlojalitet med e-post, sms och marketing automation: 10 effektiva tips

Kundlojalitet är en avgörande faktor för varje framgångsrik affärsverksamhet. Att behålla befintliga kunder är ofta mer kostnadseffektivt än att ständigt leta efter nya. I dag har företag en mängd verktyg och kanaler till sitt förfogande för att bygga och stärka kundlojalitet. Kundlojalitet går långt bortom en enkel transaktion; det är en relation som bygger på […]