Låg öppningsgrad på dina nyhetsbrev? Fördubbla konverteringen med denna fem-stegs-guide

Ser statistiken dyster ut med låg öppningsgrad på dina nyhetsbrev? Ryck inte på axlarna och tro att det inte är så mycket att göra åt saken. Med vår guide lär du dig att använda nyhetsbrevets fulla potential och kan fördubbla konverteringen.

Steg 1 – Definiera värdet och uppfyll det

Vilket värde ska nyhetsbrevet ge läsarna? Ett exempel kan vara att du löser ett problem. Ett annat kan vara ren underhållning. Ett tredje, att du visar på möjligheten för kunderna att spara pengar genom olika erbjudanden och rabatter. Ett sista klassiskt exempel är att du bjuder dina prenumeranter på intressant kunskap inom det ämne som är kopplat till din vara eller tjänst.

Steg 2 – Tänk löpsedel

Du har dina prenumeranter. De blir fler och fler. Allt bra så långt. Men hur får du dina kunder att öppna ditt nyhetsbrev regelbundet?

Svaret är: Tänk löpsedel och jämför nyhetsbrevet med förstasidan på en dagstidning eller ett magasin. Fyll varje brev med intressanta, dagsfärska, iögonfallande och för dina kunder relevanta och läsvärda rubriker och artiklar.

Steg 3 – Få läsaren att göra det du vill

Sätt upp ett tydligt önskat mål på vad du vill att dina kunder och prospekt ska göra när de har läst ditt nyhetsbrev.

När du har en färdig plan och ett specifikt önskat mål blir det både enklare och lättare för dig att ta fram ett nyhetsbrev som motsvarar det! Se till att det du kommunicerar i brevet ger läsaren inspiration, fakta och lust till att göra det du önskar.

Svara exempelvis på frågor vad det ger kunden att köpa en produkt eller anta ett erbjudande. Vad vinner kunden på att göra det? Utgå hela tiden från kundens perspektiv. Tryck på kundnyttan och tänk kundfokus. Kommunicera med en proffsig, öppen och relationsbyggande ton, och skapa ett förtroende mellan dig och dina kunder. 

Steg 4 – Gör mottagaren nyfiken

Välj en ämnesrad som väcker lust att öppna mejlet.

Jämför med hur du själv sonderar terrängen i din inkorg. En tilltalande ämnesrad gör dig nyfiken och får dig att vilja läsa mer, medan ett mejl med en intetsägande rubrik snabbt hamnar i papperskorgen.Tänk noga igenom vad du vill lyfta i ditt nyhetsbrev och uttryck det redan i ämnesraden.

Skippa ämnesrader såsom ”aktuellt just nu”, ”veckans klipp” eller ”dagens rabatter”. De är opersonliga och säger egentligen ingenting. Var specifik och tydlig. Vad är det som är mest aktuellt just nu? Vilken typ av erbjudanden handlar det om? Vilken vara eller tjänst är det rabatt på? Vilket problem presenteras det en lösning på? Låt ämnesraden besvara en av de frågorna, och kom ihåg den gyllene regeln – skriv alltid det viktigaste först!

Se också: Skapa den perfekta ämnesraden till ditt nyhetsbrev 

Utnyttja förhandsvisning.

Det är inte bara en intresseväckande ämnesrad som får läsaren att öppna nyhetsbrevet. En minst lika viktig parameter är vad din prenumerant ser i förhandsvisningsfältet.

Återigen, det viktigaste först! Det vill säga, placera din call-to-action (uppmaningen) så att den syns klart och tydligt i fönstret för förhandsvisning. Undvik stora bilder i början av ditt nyhetsbrev och komplettera de mindre med relevanta texter.

Steg 5 Sist men inte minst – se till att ha tajming!

Tajmingen spelar en stor roll för öppningsgraden, det går inte att komma ifrån. Var strategisk i planeringen av tidpunkten för dina utskick.  

Nästa nivå

Dra lärdom av dina mottagare för att kunna skicka mer relevant innehåll i framtiden med A/B-tester av nyhetsbrevsutskick.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Det är mycket lätt att förstå sig på. Speciellt funktionen med drag & drop som är väldigt intuitiv. Dessutom är bildhanteringen smidig, eftersom man slipper klippa och beskära innan man hanterar det i editorn. Vi har inte haft många supportärenden med verktyget, men när det har hänt så har vi fått bra service och uppbackning av Palomas personal, avslutar Maria Sehlström."
Maria Sehlström
The Absolut Company
Maria Sehlström, The Absolut Company

Läsvärt från bloggen

Leads, marknadsföring och kundresan

Hur hänger kundresan, marknadsföring och leads ihop?

Kundresan, marknadsföring och leads är alla viktiga begrepp inom affärs- och marknadsföringsvärlden. Låt oss förklara vad var och en av dessa termer innebär och hur de samverkar. Vad är kundresan? Kundresan syftar på den resa eller process som en potentiell kund går igenom från det att de först får kännedom om ett företag eller en […]

Kundresan

Maximera kundresan: En kraftfull strategi för att generera fler kunder och öka försäljningen

Inledning I dagens konkurrensutsatta marknad är det viktigt för företag att implementera effektiva marknadsföringsstrategier för att locka och behålla kunder. En sådan strategi som har visat sig vara mycket framgångsrik är att använda kundresan som en vägledning för marknadsföringsinsatser. Genom att förstå och dra nytta av varje steg i kundresan kan företag skapa mer meningsfulla [...]
Lead nutrition

Maximera dina försäljningsframgångar med Lead Nutrition

I dagens konkurrensutsatta försäljningsvärld är det viktigt att hitta innovativa sätt att attrahera och engagera potentiella kunder. En effektiv strategi som har visat sig vara framgångsrik är att använda sig av lead nutrition, vilket innebär att man förser sina leads med relevant och värdefull information under hela köpprocessen. Genom att använda lead nutrition kan du […]