Lead generation

Vad är lead generation?

Om du är ny inom digital marknadsföring kanske du undrar vad ”lead generation” innebär. I denna artikel dyker vi ner i vad det är, varför det är så viktigt, och lyfter några nyckelstrategier inklusive e-postmarknadsföring, sms-utskick och marketing automation.

Letar du efter ett enkelt sätt att börja öka din lead generation? Testa vår plattform gratis!

Lead generation som på svenska heter ”leadsgenerering”, handlar om att attrahera och omvandla främmande besökare till någon som har ett intresse av ditt företags produkt eller tjänst. Du vill alltså hitta kunder som är relevanta för det du erbjuder. Lead generation hjälper dig att använda dina resurser på rätt sätt och lägga tid på dem som faktiskt är potentiella kunder. Med fokus på dina leads kan du öka försäljningen.

Vad leads betyder

Ett ”lead” är helt enkelt en potentiell kund som har visat intresse för det du erbjuder. Ett lead har alltså på något sätt interagerat med ert företag eller era erbjudanden. Det här kan exempelvis vara genom marknadsförande innehåll som du lagt ut på sociala medier eller på er hemsida. Du kan också få leads från prenumerationer på nyhetsbrev och andra typer av utskick.

Varför är lead generation viktigt?

För många företag, oavsett storlek eller bransch, är det viktigaste målet att öka försäljningen och växa. För att göra detta behöver de ständigt fylla på med nya potentiella kunder. Genom att ha en effektiv strategi för lead generation kan företag fylla sin försäljningspipeline med potentiella kunder och öka chansen att omvandla dem till betalande kunder.

Grundläggande tips för lead generation

  1. Förstå din målgrupp
    Definiera din idealkund. Vilka problem vill de lösa? Vad intresserar dem?
  2. Använd innehåll av hög kvalitet
    Skapa värdefulla resurser som e-böcker, webbinarier eller blogginlägg för att locka besökare.
  3. Optimera din webbplats
     Säkerställ att din webbplats är snabb, användarvänlig, och innehåller tydliga CTAs, alltså uppmaningar till handling.
  4. Utnyttja sociala medier
    Engagera din målgrupp genom att dela relevant innehåll och driva trafik till din webbplats.

Därför ska du fokusera på lead generation

Utan leads kommer du inte långt. Med bara leads kommer du heller ingenstans. Dina leads måste konverteras till kunder. Hur gör du det? Triggermejl, nyhetsbrev, marketing automation och sms-marknadsföring är effektiva strategier som kan ta dig dit. Dessa metoder blir som påminnelser för ditt lead, vilket kan få dem att genomföra ett köp. Med lite eftertanke, planering och smarta triggermejl så kan du se till att dina lead får påminnelser vid exakt rätt tid.

Påminn och bygg relation

När det gäller triggermejl kan du exempelvis påminna om att det ligger varor i deras varukorg eller komma med ett passande erbjudande som gör att de tar steget. När du arbetar med dina leads bygger du relation och drar potentiella kunder närmare ett köp.

Var smart med din tid

Att fokusera på lead generation gör att du inte slösar med din tid. Eftersom ett lead redan själv på något sätt visat att de är intresserade av det du säljer eller erbjuder vet du att sannolikheten att dina ansträngningar ger det resultat du vill är relativt stor.

Strategiskt och kostnadseffektivt

Försök att identifiera vilka som är kvalificerade leads och som alltså har störst sannolikhet att bli dina kunder. Lägg därefter tiden på att försöka konvertera dina leads. Satsar du din marknadsföring alldeles för brett blir det dyrt och ger ofta liten effekt. När du istället graderar dina olika leads kan du lägga fokus där dina ansträngningar har störst sannolikhet att ge resultat. Det här är bra för din budget och minimerar onödigt arbete.

E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är en kraftfull kanal som du kan använda för att engagera och konvertera leads.

  1. Segmentering
    Indela din e-postlista baserat på kundens beteende eller demografi. Anpassa sedan meddelandena efter varje segment.
  2. Nyhetsbrev
    Skicka regelbundna uppdateringar med värdefull information eller erbjudanden.
  3. A/B-testning
    Prova olika rubriker, innehåll eller sändningstider för bästa resultat.
  4. Automatiserade e-postflöden
    Sätt upp ”drip campaigns” som reagerar på användarens beteende.

Sms-marknadsföring

Med nästan 98 % öppningsfrekvens är sms ett effektivt verktyg för din lead generation.

  1. Personlig kommunikation
    Skapa relevanta och direkta meddelanden som upplevs personliga.
  2. Tidsbegränsade erbjudanden
    Få fart på mottagaren genom tidsbegränsade erbjudanden.
  3. Integration
    Koppla ditt sms-verktyg med din CRM eller e-postplattform.

Marketing automation

Marketing automation automatiserar uppgifter inom marknadsföring som normalt skulle kräva manuell insats.

  1. Lead scoring
    Ge poäng till leads baserat på deras beteende och prioritera de mest lovande.
  2. Nurturing-kampanjer
    Automatisera meddelandekedjor baserat på var ett lead befinner sig i köpprocessen.
  3. Analys och rapportering
    Mät och justera dina kampanjer i realtid med inbyggda analysverktyg.

Att skaffa fler leads

Lead generation är något du konstant behöver jobba med. Genom att kombinera klassiska metoder med moderna verktyg som e-postmarknadsföring, sms-marknadsföring och marketing automation, kan du bygga en robust pipeline av potentiella kunder. Lägg tid på att undersöka var och hur du kan generera fler leads. Genom att ständigt testa och anpassa dina strategier, kommer du att bli bättre rustad att möta dina försäljningsmål.

Plattform för nyhetsbrev och marketing automation

Här på Paloma har vi en användarvänlig plattform specifikt utvecklad för smidig och effektiv kommunikation. Med vår plattform kan du enkelt hantera nyhetsbrev och marketing automation. Designa nyhetsbrev med smidiga mallar och funktioner, schemalägg utskick, skapa triggermejl, få hjälp att följa GDPR, segmentera och mycket mer.

Öka din lead generation med rätt verktyg

Att använda vår plattform är ett bra steg mot att öka din lead generation. Våra funktioner och verktyg gör det lätt för dig att generera leads och bygga relation till dina kunder. Plattformen gör att du kan vara tidseffektiv med din marknadsföring och ger dig de verktyg du behöver för att lyckas. Lead generation blir okomplicerat när du gör det på rätt sätt.

Varför välja Paloma?

  • En enkel plattform anpassad efter dina behov
  • Du kan samla all marknadsföring och kundbearbetning på ett och samma ställe
  • Många olika smarta funktioner som sparar tid och gör det hela roligare
  • Verktygen gör lead generation enkelt
  • Hjälper dig att vara så effektiv som möjligt samtidigt som du följer GDPR
  • Snabb och trevlig svensk support

Vill du skaffa fler leads? Testa vår plattform gratis!

Vill du lära dig mer?

Då kanske någon av de här guiderna kan vara något för dig:

👉 Hur man kan skapa leads för B2B

👉 Så här kan du arbeta med kundresan i din marknadsföring

👉 En fullmatad guide om Marketing Automation

👉 Lär dig mer om CTA – Call to Action

👉 Det behöver du veta apropå GDPR

👉 Vad är Lead Scoring?

👉 Vad är Inbound Marketing?

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi använder Paloma mycket i vår verksamhet. Superenkelt att förstå med oslagbar support. Vi är mycket nöjda!"
Francesca O´Brien Apelgren
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]
Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]