Tips på hur du utökar din e-postlista

Tips på hur du utökar din e-postlista

Det är lätt att stirra sig på blind på antalet e-postadresser i adresslistan. ”Ju större e-postlista, desto större är chansen att nå ut med budskapen i ditt nyhetsbrev”. Riktigt så enkelt är det inte! Möjligheten att lyckas med e-postmarknadsföring är snarare beroende av kvaliteten på din adresslista. Det gäller att hitta de rätta kunderna. De kunder som verkligen vill prenumerera på ditt nyhetsbrev!

Hur hittar du då de rätta prenumeranterna? Och hur hjälper du kunderna att hitta dig? Här ger vi dig 6 tips.

1) Förenkla och förbättra anmälningsformulären online

Det är av naturliga skäl bäst att börja på webben när du vill locka e-postprenumeranter. Att göra själva anmälningsproceduren så enkel och smidig som möjligt är ett stort steg på vägen, liksom att tidigt klargöra kundnyttan för kunden. Det bygger upp förtroendet mellan dig och kunden, och underlättar en framtida kommunikation.

Ta också alltid till vara på tillfället när kunden gör en beställning eller en betalning via din webbplats. Erbjud möjligheten att tacka ja till framtida e-postkommunikation.

2) Locka offline-kunder ut på nätet

Webben är långtifrån den enda platsen där du kan hitta nya prenumeranter. Många underskattar möjligheten att hitta nya e-postprenumeranter i ”verkligheten”. Att be om e-posttillstånd från kunder vid ett fysiskt möte ger stor tillförlitlighet och förbättrar möjligheten att få en trogen prenumerant.

3) Samla prenumeranter vid köpstället

Om ditt företag har butiker kan du utnyttja tillfället att låta butikspersonalen samla in e-postadresser från de besökande kunderna. En gammal hederlig underskrift med penna och papper ger högt förtroende, även om det fungerar bra med ett godkännande via ett sms eller ett tryck på en dataskärm. Just sms-koder är ett effektivt och snabbväxande sätt att få sina blivande prenumeranter att anmäla sig.

4) Använd de nya online-möjligheterna

Om du tillhandahåller fri Wi-Fi i din butik, i din restaurang eller på något annat ställe, har du ett gyllene tillfälle att samla data från besökarna, genom att be om användaruppgifter från den som vill utnyttja det. Tag chansen och erbjud besökarna en prenumeration på ditt nyhetsbrev.

Ett växande fenomen är att ge kunder rabatt om de via exempelvis Facebook ”checkar in” i en viss butik eller rekommenderar en vara eller tjänst på sin Facebook-sida. Dra nytta även här av tillfället och erbjud en nyhetsbrevsprenumeration.

5) Locka med ett erbjudande

Det är ofta mycket effektivt att erbjuda kunderna något i gengäld för en registrering. Det kan röra sig om rabatter på dina varor eller tjänster, exklusiv information eller schemalagda påminnelser.

6) Få din personal att förstå fördelarna

Den personal som arbetar nära kunderna får många goda tillfällen att samla in godkännanden för e-postkommunikation. Men de måste motiveras att göra detta. Var noga med att informera dina anställda om e-postkommunikationens fördelar i försäljningen. Du kan även erbjuda dem någon form av bonus om de samlar in prenumerationer från kunder – men var noga med att informera om Marknadsföringslagen och på vilket sätt adresserna ska samlas in så att inte kvaliteten och kunderna blir lidande.

Nyfiken på Paloma? Läs mer om vårt verktyg för nyhetsbrev.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi på Hjalmar & CO gillar verkligen ert system för nyhetsbrev. Enkelt att använda, rimliga priser och en bra service om man behöver hjälp/support. Att ni dessutom är ett svenskt företag med rötter i Dalarna tycker vi är kul. Vi är en Webbyrå/SEObyrå och vi rekommenderar alltid er till våra kunder som vill komma igång med nyhetsbrev"
Kicki Bental
Hjalmar & CO
Kicki Bental, Hjalmar & CO

Läsvärt från bloggen

Leads, marknadsföring och kundresan

Hur hänger kundresan, marknadsföring och leads ihop?

Kundresan, marknadsföring och leads är alla viktiga begrepp inom affärs- och marknadsföringsvärlden. Låt oss förklara vad var och en av dessa termer innebär och hur de samverkar. Vad är kundresan? Kundresan syftar på den resa eller process som en potentiell kund går igenom från det att de först får kännedom om ett företag eller en […]

Kundresan

Maximera kundresan: En kraftfull strategi för att generera fler kunder och öka försäljningen

Inledning I dagens konkurrensutsatta marknad är det viktigt för företag att implementera effektiva marknadsföringsstrategier för att locka och behålla kunder. En sådan strategi som har visat sig vara mycket framgångsrik är att använda kundresan som en vägledning för marknadsföringsinsatser. Genom att förstå och dra nytta av varje steg i kundresan kan företag skapa mer meningsfulla [...]
Lead nutrition

Maximera dina försäljningsframgångar med Lead Nutrition

I dagens konkurrensutsatta försäljningsvärld är det viktigt att hitta innovativa sätt att attrahera och engagera potentiella kunder. En effektiv strategi som har visat sig vara framgångsrik är att använda sig av lead nutrition, vilket innebär att man förser sina leads med relevant och värdefull information under hela köpprocessen. Genom att använda lead nutrition kan du […]