Marknadsförinsgskola

Digital marknadsföringsskola

Grunderna i Digital marknadsföring

För att ditt företag ska kunna blomstra behövs attraktiva produkter eller tjänster som du måste berätta om. Du behöver både jobba för att behålla dina befintliga kunder och attrahera nya. Att skapa en relation med din kund är därför grundläggande för att nå framgång.

Marknadsföring är det företaget gör för att hitta och behålla kunder. Det handlar inte bara om reklam, utan kan ske på många olika sätt. I en marknadsplan utformar du en strategi utifrån den information du har om din marknad.

Ditt varumärkes värden ska genomsyra allt

Alla kanaler du använder dig av för din kommunikation måste vara samstämmiga för att ditt varumärke ska vara trovärdigt. Om ditt företag ska stå för ”enkelhet” behöver detta genomsyra allt från formspråk och texter till produktens eller tjänstens utformning och kontakt med företagets anställda.

Marknadsför en vara eller tjänst

När du vill marknadsföra en specifik produkt eller tjänst, beslutar du först vilken målgrupp du riktar dig till. Sen bestämmer du ditt budskap. Vad är unikt för din vara/tjänst? Genom vilka kanaler når du bäst din målgrupp? Vad vill du att kampanjen ska få för effekt?

Välj kanal efter budget och målgrupp

Det finns en mängd sätt du kan nå dina kunder på. Du väljer den eller de kanaler som passar bäst för din budget och det resultat du vill uppnå. Några av de vanligaste kanalerna är:

  • annonsering i tv/radio/press
  • direktreklam hem i brevlådan
  • telemarketing
  • internet
  • e-post

PR – Publicitet som inte är köpt

Ett annat sätt att kommunicera med omvärlden är genom PR. Det går ut på att få uppmärksamhet, ofta publicitet i media, som inte är köpt. Det du vill berätta måste då ha ett nyhetsvärde för att media ska uppta utrymme för din nyhet. Att skicka ut pressmeddelanden är ett vanligt sätt för att göra journalister uppmärksamma på ditt budskap.

Följ upp din aktivitet

Efter en marknadsföringskampanj är det viktigt att göra en uppföljning på om de investerade pengarna gav den effekt du tänkt dig. Kanske behöver du skruva på något i din marknadsplan eller ditt budskap för att nå ett bättre resultat nästa gång.

Tips!

  1. Vad är unikt och nytt med ditt företag? Fokusera på det som är unikt för dig – kvalitet, pris, service eller vad det nu kan tänkas vara.
  2. Glöm inte webben vid en marknadsaktivitet. Om du hänvisar dit, se till att informationen enkelt kan hittas, är relevant och aktuell.
  3. Ta hjälp av proffs för att utforma ditt marknadsföringsmaterial. Dina kunders förtroende ökar inte om ditt företag ger ett amatörmässigt intryck.
  4. Glöm inte att vårda dina befintliga kunder. En nöjd kund är mer benägen att återkomma och rekommendera dig till andra.
  5. Redaktionell uppmärksamhet är värt stora pengar i marknadsföringsvärde. Ta fram de berättelser som finns i ditt företag och tipsa media om dem.

En bra webbplats är en viktig del i framgången på internet för ditt företag eller organisation. Men du behöver tänka längre än den egna webben för att nå ut. Banners, sociala medier och sökordsannonsering är kostnadseffektiva sätt att lyckas med din marknadsföring.

Mät effekten av din internetmarknadsföring

På nätet finns alla möjligheter för att bygga långa relationer mellan företag och konsument, företag och företag men också mellan konsument och konsument. Det är på webben dina kunder letar information, kanske köper dina produkter, talar om dem med andra eller lär känna dig och ditt företag. Webben är kostnadseffektiv och kan förändras snabbt med ofta enkla medel. Du kan också enkelt mäta trafik och effekt av det du gör.

Utgå från företagets egen webb

Företagets egen webb är navet i er närvaro på nätet. Webben behöver vara anpassad efter din målgrupps förväntningar, enkelt strukturerad, alltid aktuell och vara uppbyggd så att sökmotorer, som Google, lätt kan hitta den.

Dra besökare till din webbplats

Sen gäller det att få besökare dit. Använd din webbadress som förlängd arm i annonser, trycksaker, visitkort etcetera. Men glöm för all del inte alla möjligheter du har med internetmarknadsföring. Ungefär en femtedel av den totala reklambudgeten i Sverige beräknas 2011 gå till internetmarknadsföring. Det finns en rad sätt att utnyttja nätet på för att dra besökare till din webb.
Några är:

  • nyhetsbrev via e-post – ett direkt sätt att kommunicera nyheter, erbjudanden och information till dina kunder, oftast med länkar till din webbplats
  • sociala medier – digitala forum och nätverk där privatpersoner, företag och organisationer kommunicerar med varandra. Minst lika viktigt som att föra ut ditt budskap är att lyssna på dina kunder och bygga relationer
  • sökordsannonsering – din annons eller länk visas bland sponsrade länkar i sökmotorerna. Visningen av annonsen är kostnadsfri, du betalar för varje klick på länken
  • banners – klickbara annonser på andra företags webbplatser
  • affiliatemarknadsföring – du annonserar på tusentals webbplatser som ingår i affiliatenätverket, men betalar bara en faktura

Tips!

  1. Analysera var på internet din målgrupp befinner sig. Där de är ska du också vara.
  2. Se till att det alltid finns människor som kan svara på frågor och synpunkter som kommer in till företaget via e-post och sociala medier.
  3. Ge din kund vad han eller hon förväntar sig – och lite till. Det är ofta det sista mervärdet som gör att han eller hon gärna rekommenderar er till andra.
  4. Ha en enkel layout med tydliga budskap på din webb, dina nyhetsbrev och annonser. För mycket information förvirrar.
  5. Använd de möjligheter sökmotorerna ger, gör du rätt från början blir det lätt för sökmotorerna att hitta din webbplats. Analysera vilka nyckelord din målgrupp söker på. Skriv en bra sammanfattning till sökresultatet som gör det enkelt att förstå vad ditt företag erbjuder.

De kunder du redan har ska du vara rädd om och vårda. En nöjd kund återkommer och rekommenderar gärna ditt företags produkter eller tjänster till andra. Använd webbens möjligheter för att stärka dina relationer.

Tipsa om nyheter och erbjudanden i nyhetsbrev

Många av dina kunder föredrar att få information med e-post istället för att söka upp den själv. Hjälp dem genom att skicka ett snyggt och informativt nyhetsbrev när du har saker att berätta. Se till att skriva korta och intresseväckande texter och länka sedan vidare till den egna webben för den som vill läsa mer. Du kan enkelt mäta vilka artiklar som generar flest klick och kan därför målgruppsanpassa innehållet.

Underhåll relationen genom sociala medier

Med sociala medier ges du möjlighet att utveckla kundrelationen och öka intresset för företaget. Minst lika viktigt som att sända ut ditt budskap är att lyssna på dina kunder. Vad sägs om din tjänst eller produkt? Ta del av människors åsikter och önskemål och bemöt dem, även kritiska sådana. Sociala medier är gratis att använda sig av, men kräver resurser för att underhålla.

Ditt företag behöver inte vara med överallt, men fundera över var ni bör vara för att bäst fånga upp er målgrupp. Facebook är idag det klart största nätverket, med över tre miljoner användare bara i Sverige. Globalt finns över en halv miljard människor i detta nätverk.

Var personlig och ge mervärde

Närvaron i sociala medier kräver att du är personlig, ingen vill prata med ett företag utan med en person. Om du bara pratar om din produkt eller tjänst märker du snabbt att få orkar lyssna. Bidra istället med vilka fördelar din produkt eller tjänst kan ge och länka till relevant information. Tipsa även om sådant som inte är direkt relaterat till ditt företag för att visa på er kompetens eller servicenivå.

Vill du läsa mer om sociala medier? Besök uppslagsverket Wikipedia som också räknas till de sociala medierna, där det är användarna som bidrar med innehåll.

Tips!

  1. Infoga sociala medier i ditt nyhetsbrev och webb – det ger dina kunder möjlighet att rekommendera sina vänner din information. Information från vänner uppfattas ofta som mer trovärdig än den som kommer direkt från företaget.
  2. Skicka bara ut nyhetsbrev när du har något som intresserar dina kunder. Om de uppfattar dina utskick som spam är risken stor att de avregistrerar sig.
  3. Håll kontakten med din kund i takt med produktens/tjänstens livscykel. Med regelbunden kommunikation ger du ett mervärde och knyter kunden närmare dig.
  4. Uppmuntra dina kunder till dialog och fråga dem om råd i olika ärenden som rör ditt företags produkter eller tjänster.
  5. Koppla ihop dina olika kanaler på ett smart sätt. Ett konkret exempel är att infoga en videosnutt från Youtube eller en bild från Flickr i din blogg. Tipsa sedan dina anhängare på Facebook om blogginlägget med en länk.

Webben lämpar sig utmärkt för att hitta nya kunder och dra besökare till din webbplats. Att utnyttja de möjligheter som sökmotorer ger är både enkelt och kostnadseffektivt. Google är i dag den avgjort mest använda sökmotorn i världen.

Sökmotoroptimering (SEO) – kom högt upp i söklistan

För att ditt företag ska synas i sökmotorernas sökresultat krävs det att de ord som söks på förekommer på din webbplats olika sidor. De nyckelord som du identifierat bör återkomma så ofta som möjligt utan att störa läsbarheten i texten. Nyckelorden ska gärna förekomma i sidans titel, i rubriker, i länktexter och i brödtexten. Din webbplats ska vara uppbyggd av teknik som gör det enkelt för sökmotorerna att läsa av din information.

Sponsrade länkar – betala per klick

Sökordsannonsering, sponsrade länkar eller pay per click (ppc) är olika namn för samma sak och innebär att din annons visas i samband med sökresultat i sökmotorererna. Visningen av annonsen kostar ingenting utan du betalar för varje klick som leder besökaren vidare till din webbplats. Det är din budget som påverkar hur ofta annonsen syns, hur högt upp bland konkurrerande företag den kommer och hur många sökbegrepp du kan synas på.

Banners – synas på andra företags sajter

En banner är en köpt annonsplats på ett annat företags webbplats, till exempel nyhetsförmedlare som aftobladet.se eller expressen.se. Du utformar din annons själv och bannern leder till en sida på din webbplats. Även om din banner inte genererar så många klick som förväntat, är det ändå ett bra sätt för ditt varumärke att synas. Du bör tänka efter var du tror det är bra att ditt varumärke syns.

Affiliatemarknadsföring – annonsera på tusentals webbplats

Affiliatemarknadsföring fungerar så att en vara eller tjänst presenteras på en sajt och skickar sedan den intresserade vidare till en annan webbplats. Det kan vara en internetbutik där kunden kan köpa produkten eller tjänsten. Din annons kan visas på tusentals webbplatser som ingår i nätverket, men du betalar bara en faktura. Webbplatsen som presenterade produkten får betalt för att kunden skickades vidare eller för att kunden till slut köper produkten/tjänsten.

Tips!

  1. Skapa en ”snackis” – en applikation i Facebook, en interaktiv kampanjsida, en tävling eller annat som dina kunder/anhängare tycker är roligt. De tipsar då gärna andra att prova samma sak.
  2. Se till att du alltid får kundens namn eller e-postadress alternativt ”gillar” din sida på Facebook vid de aktiviteter du gör. Då kan du fortsätta hålla kontakten framöver.
  3. Försök inte lura sökmotorerna att indexera din sida högre med metoder som inte är accepterade av exempelvis Google. Mindre seriösa företag använder teknik som kan innebära att ditt företags webb blir spärrad från sökmotorn.
  4. Var noggrann när du utformar din sökordsannons, på två rader ska kunden få all information han eller hon behöver. Sidan du länkar till måste också vara relevant för innehållet i annonsen.
  5. Utvärdera dina aktiviteter regelbundet, med enkla medel kan du skruva till ett budskap så att det passar målgruppen bättre.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Hasse STEC
"Samarbetet med Paloma har varit fantastisk bra för att nå ut till medlemmarna i bilsporten. Vi ger från STEC en stor tumme upp för Paloma."
Hans Söderström
STEC Svenska mästerkspaet i racing
Hans Söderström, STEC Svenska mästerkspaet i racing

Läsvärt från bloggen

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]
Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]