Vår strategi för en maxad e-postlista

Hur får du ut det mesta möjliga av din lista med e-postadresser? Hur får du listan att växa med de rätta prenumeranterna, och vad behöver du göra för att dina utskick ska generera nöjdare kunder? Vi ger dig våra hetaste tips!

Tips 1 – Rensa i röran

För att optimera utfallet på dina nyhetsbrev via e-post är det viktigt att dina adresslistor är så korrekta och aktuella som möjligt. Se därför till att rensa och uppdatera dem regelbundet.

Håll koll på de e-postadresser som studsar tillbaka. Är det på grund av en felstavning – lägg till den korrekta adressen. Inaktuella, felstavade och avregistrerade rensas automatiskt av Palomas verktyg för nyhetsbrev. 

Tips 2 – Lättillgänglig avregistrering

Se till att det är lika lätt att avregistrera sig från ditt nyhetsbrev som det är att registrera sig. Förutom att det är ett lagenligt krav, ligger det också i ditt intresse. Saknas möjligheten att avregistrera sig enkelt och smidigt, är risken stor att dina utskick blockeras och markeras som spam.

Enligt SWEDMA bör du erbjuda någon av följande avregistreringsmetoder:

  • en URL-länk som kopplar till en avregistreringssida
  • en ”mailto-funktion” med avregistrering på ärenderaden
  • aktivering av ett nytt e-postmeddelande med ett kundnummer samt meddelande om att personen vill avregistrera sig

Tips 3 – Segmentering

Liksom den digitala världen i stort, utvecklas även e-postmarknadsföringen i rekordfart och våra prenumeranter blir alltmer kräsna. Genom segmentering och mottagaranpassning blir dina nyhetsbrev lättare att ta till sig och på så sätt ofta mer uppskattade.

Se därför till att dina prenumeranter får olika innehåll beroende på exempelvis familjesituation, ålder, köpkraft, intressen, behov, demografi etc. På så sätt förhindrar du också att dina prenumeranter och presumtiva kunder säger upp sig för att du skickar irrelevanta erbjudanden.

Ta dig tid att sortera dina adresser och kategorisera dem efter områden som är aktuella just för de produkter eller tjänster som du erbjuder.

Tips 4 – Personlig utformning

Kan du gå ännu längre? Är det möjligt för dig att skräddarsy nyhetsbrev med unika erbjudanden?

Riktade erbjudanden anpassade specifikt efter respektive kund blir allt vanligare. Det är ett mycket effektivt sätt att stärka kundrelationen på, och ger ofta trogna kunder. Utforma ditt utskick så att din prenumerant får känslan av att du har skickat det speciellt till henne eller honom. Använd prenumerantens namn i hälsningsfrasen eller på ärenderaden, hänvisa till tidigare köp eller att ge ett unikt erbjudande anpassat efter tidigare inköpsmönster.

Tips 5 – Enkel opt in eller dubbel? Vad passar bäst för dig?

Inom området för e-poststrategi talas det om enkel opt in och dubbel opt in, när det kommer till insamling och hantering av e-postadresser. Testa gärna vilket förfarande som passar bäst för dig, och vilket sätt som genererar flest nöjda kunder och prenumeranter för dig och det du erbjuder?

Enkel opt in kan i första skedet ge dig fler prenumeranter, högre öppningsgrad och fler klick jämfört med dubbel. Samtidigt kan det innebära en del risker. Bland annat att felaktiga e-postadresser hamnar på din utskickslista och att du får in e-postadresser från personer som inte vill ha dina utskick.

Med dubbel opt in har du en större garanti på att du når de mottagare som verkligen är intresserade av dina nyhetsbrev och utskick.

Garantin kommer av att mottagaren måste bekräfta registreringen till ditt nyhetsbrev via ett bekräftelsemail. Vanligtvis genom att klicka på en bekräftelselänk. Först när prenumerationen är bekräftad lägger du till adressen i din e-postlista.

Med dubbel opt in tar det längre tid att utöka din e-postlista. Å andra sidan höjer det kvaliteten på prenumeranterna eftersom dom måste visa sitt intresse två gånger. Dessutom minskar det risken att dina utskick fastnar i spamfilter.

Lycka till med din e-postlista! Och du – har du frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig. 

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Skedvi Bröd
"Hjälpen är alltid nära till hands hos dem, de gånger jag själv kör fast eller har frågor. De kommer med inspiration och matnyttiga tips, och är läsvärda både vad gäller innehåll och tekniska lösningar till våra egna nyhetsbrev."
Maria Adeström-Jonsson
Skedvi Bröd
Maria Adeström-Jonsson, Skedvi Bröd

Läsvärt från bloggen

Marknadsföring för småföretag

Framgångsrik marknadsföring för småföretagare: En guide till framgång

Marknadsföring är en kritisk framgångsfaktor för alla företag, oavsett storlek. För småföretagare kan dock marknadsföringsutmaningarna vara särskilt påfrestande på grund av begränsade resurser och konkurrens från större aktörer. Men låt inte storleken på ditt företag avskräcka dig! Med rätt strategi och verktyg kan du framgångsrikt marknadsföra ditt småföretag och nå ut till din målgrupp. I […]

GDPR och Personuppgifter

GDPR och Personuppgifter: En guide till dataskydd och integritet

Vår personliga information blivit en värdefull digital tillgång. Vi delar ständigt med oss av våra personuppgifter när vi registrerar oss på webbplatser, handlar online eller använder appar. Men vad händer egentligen med våra personuppgifter? Hur skyddas vår integritet? Här kommer GDPR (General Data Protection Regulation) och personuppgiftslagen (PUL) in i bilden. Dessa två regelverk spelar […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]