Vår strategi för en maxad e-postlista

Hur får du ut det mesta möjliga av din lista med e-postadresser? Hur får du listan att växa med de rätta prenumeranterna, och vad behöver du göra för att dina utskick ska generera nöjdare kunder? Vi ger dig våra hetaste tips!

Tips 1 – Rensa i röran

För att optimera utfallet på dina nyhetsbrev via e-post är det viktigt att dina adresslistor är så korrekta och aktuella som möjligt. Se därför till att rensa och uppdatera dem regelbundet.

Håll koll på de e-postadresser som studsar tillbaka. Är det på grund av en felstavning – lägg till den korrekta adressen. Inaktuella, felstavade och avregistrerade rensas automatiskt av Palomas verktyg för nyhetsbrev. 

Tips 2 – Lättillgänglig avregistrering

Se till att det är lika lätt att avregistrera sig från ditt nyhetsbrev som det är att registrera sig. Förutom att det är ett lagenligt krav, ligger det också i ditt intresse. Saknas möjligheten att avregistrera sig enkelt och smidigt, är risken stor att dina utskick blockeras och markeras som spam.

Enligt SWEDMA bör du erbjuda någon av följande avregistreringsmetoder:

  • en URL-länk som kopplar till en avregistreringssida
  • en ”mailto-funktion” med avregistrering på ärenderaden
  • aktivering av ett nytt e-postmeddelande med ett kundnummer samt meddelande om att personen vill avregistrera sig

Tips 3 – Segmentering

Liksom den digitala världen i stort, utvecklas även e-postmarknadsföringen i rekordfart och våra prenumeranter blir alltmer kräsna. Genom segmentering och mottagaranpassning blir dina nyhetsbrev lättare att ta till sig och på så sätt ofta mer uppskattade.

Se därför till att dina prenumeranter får olika innehåll beroende på exempelvis familjesituation, ålder, köpkraft, intressen, behov, demografi etc. På så sätt förhindrar du också att dina prenumeranter och presumtiva kunder säger upp sig för att du skickar irrelevanta erbjudanden.

Ta dig tid att sortera dina adresser och kategorisera dem efter områden som är aktuella just för de produkter eller tjänster som du erbjuder.

Tips 4 – Personlig utformning

Kan du gå ännu längre? Är det möjligt för dig att skräddarsy nyhetsbrev med unika erbjudanden?

Riktade erbjudanden anpassade specifikt efter respektive kund blir allt vanligare. Det är ett mycket effektivt sätt att stärka kundrelationen på, och ger ofta trogna kunder. Utforma ditt utskick så att din prenumerant får känslan av att du har skickat det speciellt till henne eller honom. Använd prenumerantens namn i hälsningsfrasen eller på ärenderaden, hänvisa till tidigare köp eller att ge ett unikt erbjudande anpassat efter tidigare inköpsmönster.

Tips 5 – Enkel opt in eller dubbel? Vad passar bäst för dig?

Inom området för e-poststrategi talas det om enkel opt in och dubbel opt in, när det kommer till insamling och hantering av e-postadresser. Testa gärna vilket förfarande som passar bäst för dig, och vilket sätt som genererar flest nöjda kunder och prenumeranter för dig och det du erbjuder?

Enkel opt in kan i första skedet ge dig fler prenumeranter, högre öppningsgrad och fler klick jämfört med dubbel. Samtidigt kan det innebära en del risker. Bland annat att felaktiga e-postadresser hamnar på din utskickslista och att du får in e-postadresser från personer som inte vill ha dina utskick.

Med dubbel opt in har du en större garanti på att du når de mottagare som verkligen är intresserade av dina nyhetsbrev och utskick.

Garantin kommer av att mottagaren måste bekräfta registreringen till ditt nyhetsbrev via ett bekräftelsemail. Vanligtvis genom att klicka på en bekräftelselänk. Först när prenumerationen är bekräftad lägger du till adressen i din e-postlista.

Med dubbel opt in tar det längre tid att utöka din e-postlista. Å andra sidan höjer det kvaliteten på prenumeranterna eftersom dom måste visa sitt intresse två gånger. Dessutom minskar det risken att dina utskick fastnar i spamfilter.

Lycka till med din e-postlista! Och du – har du frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig. 

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Användarvänligt hela vägen ut i fingerspetsarna men framförallt med enorm service! Precis vad vi letade efter. Det gör vårt arbete mycket smidigare - helt enkelt!"
Funny Livdotter
Mötesplatsen Steneby
Funny Livdotter, Mötesplatsen Steneby

Läsvärt från bloggen

Leads, marknadsföring och kundresan

Hur hänger kundresan, marknadsföring och leads ihop?

Kundresan, marknadsföring och leads är alla viktiga begrepp inom affärs- och marknadsföringsvärlden. Låt oss förklara vad var och en av dessa termer innebär och hur de samverkar. Vad är kundresan? Kundresan syftar på den resa eller process som en potentiell kund går igenom från det att de först får kännedom om ett företag eller en […]

Kundresan

Maximera kundresan: En kraftfull strategi för att generera fler kunder och öka försäljningen

Inledning I dagens konkurrensutsatta marknad är det viktigt för företag att implementera effektiva marknadsföringsstrategier för att locka och behålla kunder. En sådan strategi som har visat sig vara mycket framgångsrik är att använda kundresan som en vägledning för marknadsföringsinsatser. Genom att förstå och dra nytta av varje steg i kundresan kan företag skapa mer meningsfulla [...]
Lead nutrition

Maximera dina försäljningsframgångar med Lead Nutrition

I dagens konkurrensutsatta försäljningsvärld är det viktigt att hitta innovativa sätt att attrahera och engagera potentiella kunder. En effektiv strategi som har visat sig vara framgångsrik är att använda sig av lead nutrition, vilket innebär att man förser sina leads med relevant och värdefull information under hela köpprocessen. Genom att använda lead nutrition kan du […]