Triggermejl

Vad är ett triggermejl?

Ett triggermejl är ett mejl eller en kedja av flera mejl som utlöses av en händelse. Man skulle kunna säga att du får en automatisk marknadsföringsrobot som arbetar dygnet runt för dig. Du spar tid och ökar försäljningen, skapligt bra va? Här följer några exempel på hur du kan använda triggermejl:

1. Skicka speciellt riktade budskap till dem som har påbörjat ett köp, men som av någon anledning har avbrutit det. Ett exempel kan vara att skicka ut ett specialerbjudande på just den produkt som besökaren avbröt köpet av. Till exempel ”Just nu har vi rabatt på produkten XX om du handlar före (datum)”

2. Skicka automatiskt en serie med brev till den som laddat ner en katalog från er hemsida. Serien skulle kunna se ut så här: 

a. Tack för att du laddat ner vår katalog. Vill du ha mer hjälp kan du alltid kontakta: xx 

b. Här kommer lite skötseltips för våra produkter och vi delar också med oss av vår kunskap kring xx. 

c. Hoppas du tycker att våra produkter verkar bra i katalogen. Nu har vi ett riktigt bra erbjudande till dig. Nämligen produkten xx till priset xx.

3. Bokningsbekräftelse på anmälan till event. Någon dag före eventet skickar man vägbeskrivning och andra bra saker att komma ihåg. Kanske en väderprognos. Samma dag som eventet skickar man en påminnelse.

4. Sänd en enkät automatiskt till dem som kommit till ditt event, där du får en utvärdering och kan se vad som ska korrigeras till nästa gång.

5. Ett automatiskt ”grattis på födelsedagen”.

6. Vilken vecka man är i graviditeten och vad som händer då (och tips på vad man behöver köpa).

7. Ett tack för att man kontaktat er.

Kontakta vår support om du vill ha hjälp och en introduktion av hur du använder triggermejl i vårt verktyg för nyhetsbrev

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Paloma överlag. Egentligen är det väldigt sällan som det är något som strular med verktyget, så jag har ingenting på minus sidan att förmedla. Om det är något som strular, så har Paloma en snabb och effektiv support. De är också lyhörda för förändring av deras verktyg och jag tycker vi nästan har utvecklat vissa delar tillsammans, för bästa möjliga resultat."
Malin Croner
Dalarna Business
Malin Croner, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]
Leads

En djupdykning i skapandet, hanteringen och konverteringen av leads

För att driva en framgångsrik verksamhet och uppnå tillväxt är det avgörande att kunna generera, hantera och konvertera leads. En lead är en potentiell kund som har visat intresse för ditt företags produkter eller tjänster. I denna bloggartikel kommer vi att utforska allt du behöver lära dig om att skapa, hantera och konvertera leads för […]

Marknadsföring B2B

Nyckelstrategier inom B2B-marknadsföring

Inom företag-till-företagssektorn (B2B) är marknadsföring särskilt avgörande eftersom affärsbeslut ofta baseras på långsiktiga relationer och förtroende. I denna bloggartikel kommer vi gå igenom nyckelstrategier inom B2B-marknadsföring och ge insikter om framväxande trender inom området. 1. Förstå din målgrupp och marknad – grunden i B2B-marknadsföring Första steget i en effektiv B2B-marknadsföringsstrategi är att förstå din målgrupp […]