Paloma
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Paloma gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

E-postmarknadsföring kan vara ett otroligt effektivt sätt att kommunicera med din publik och öka intäkterna. Kanalen ger dig data för att lära känna dina kunder, följa upp deras beteenden och lära dig deras intressen. Men dina nyhetsbrev är bara bra om människor läser dem. Om de inte öppnar och läser dina utskick får de inte ditt budskap. Det finns flera knep du kan använda för att förbättra effektiviteten i ditt nyhetsbrev och öka öppnings- och svarsfrekvensen.

  1. Förbättra din ämnesrad

En ämnesrad är din första kontakt med mottagaren och det behöver vara engagerande. Se till att din ämnesrad är representativt för vad som finns i nyhetsbrevet. Det finns inget värre än att öppna ett nyhetsbrev som lovar en rea och istället pushar varor med fullpriser. Se även till att språket är koncist och övertygande nog att sticka ut bland de andra meddelandena i mottagarens inkorg. Kom ihåg att konsumenter får ett stort antal mail från olika företag om dagen och scrollar ofta igenom och raderar tills de hittar något som fångar deras uppmärksamhet. Ämnesraden ska representera ditt företags/organisations röst, oavsett om det är kaxigt, roligt, lekfullt eller auktoritativt.

  1. Skicka relevanta erbjudanden

Skicka inte mail till en kund om biljetter till ett sportevent som de inte gillar och skicka inte ett mail som marknadsför en produkt som de redan har köpt. Se till att innehållet du skickar till varje kund är relevant för just den kunden. Använd den data som du har och se till att erbjudanden och meddelanden som du skickar är vad dina kunder vill ta emot. Annars riskerar du att nyhetsbreven blir raderade, kunden avregistrerar eller ännu värre de markerar dina utskick som spam. Det är inte den respons du vill ha.

  1. Optimera för mobiler

Mobiler kan vara den mest överhypade saken i marknadsföring, men det beror på att konsumenterna spenderar hela dagen på sina telefoner. Om dina nyhetsbrev inte är mobiloptimerade skall detta vara högst upp på listan ”att-göra”. Konsumenter läser majoriteten av sina mail på smartphones, så dina nyhetsbrev ska utformas för att passa dessa enheter. Ämnesrader och preheaders bör vara kortare. Bilder och videoklipp ska passa in i mobiltelefonens format. Att vara mobilvänlig hjälper till att förbättra din öppnings- och svarsfrekvens.

  1. Se till att dina utskick har en tydlig Call-To-Action (CTA)

När en kund tittar på ditt nyhetsbrev borde de omedelbart kunna avgöra er CTA. Introducerar du en ny produktlinje eller har du en 25% rabattförsäljning? Detta borde synas vid första anblick. Dessutom bör det vara väldigt lätt för kunderna att se denna uppmaning och klicka på. Kanske vill du ha en storfärgad knapp längst upp i nyhetsbrevet, eller bilden av produkten är länkad. Hur du än gör det, kom ihåg att ha en tydlig CTA är hjärtat av en hög svarsfrekvens.

  1. Kontrollera länkar och målsidor

Innan du skickar ditt nyhetsbrev, se till att länkarna fungerar och att de går till rätt målsidor. Det här grundläggande elementet är inbyggt för att öka intäkterna. Om du marknadsför ett par svarta skor i ditt utskick och kunden inte kan hitta produkten när de klickar på din länk, då är sannolikheten att det klicket leder till ett köp minimal. Försäkra dig på att dessa mycket grundläggande delar är korrekta och klara. Dina förutsättningar förbättras exponentiellt när dessa delar är i ordning.

  1. Anpassa innehållet

Du vet förmodligen en hel del om dina kunder, så använd den här informationen för att skräddarsy innehållet efter deras önskemål. Om du vet vilka typer av produkter de köpt tidigare, kan du överväga att skicka nyhetsbrev med relaterade produkter som de kan behöva. När du släpper en ny produkt som är populär bland personer som har köpt ett annat objekt skickar du ett mail till den här gruppen. Ju mer du visar dina kunder att du förstår vad de letar efter, ju mer sannolikt att de öppnar och klickar igenom dina nyhetsbrev.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi på Hjalmar & CO gillar verkligen ert system för nyhetsbrev. Enkelt att använda, rimliga priser och en bra service om man behöver hjälp/support. Att ni dessutom är ett svenskt företag med rötter i Dalarna tycker vi är kul. Vi är en Webbyrå/SEObyrå och vi rekommenderar alltid er till våra kunder som vill komma igång med nyhetsbrev"
Kicki Bental
Hjalmar & CO
Kicki Bental, Hjalmar & CO

Läsvärt från bloggen

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

Det är enklare sagt än gjort: ”Skriv ett nyhetsbrev. Se till att ditt innehåll är relevant och intressant. ” Men hur gör du det? Ibland behövs lite inspiration och några konkreta utgångspunkter. Här kommer en lista med idéer för företagets nyhetsbrevinnehåll. 1. Historier från kunder Ett vittnesmål från en faktisk kund eller användare är oerhört värdefullt, […]

7 misstag att undvika när du skickar nyhetsbrev

Nyhetsbrev är ett utmärkt sätt för dig att hålla kontakten med dina kunder. Men denna marknadsföringsstrategi är endast effektiv om du kan få dina kunder att öppna och läsa breven. Det finns några grundläggande misstag som företag gör när de skriver och skickar ut nyhetsbrev. Dessa misstag leder oftast till låg öppningsfrekvens eller obefintlig klickstatistik i […]

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

E-postmarknadsföring blir allt vanligare, eftersom fler och fler inser att det ger ordentliga resultat. Undersökningar visar att digitala nyhetsbrev är ett av de allra mest kostnadseffektiva verktygen för marknadsföring i dag, i nivå med sökmotoroptimering. Frågan är – hur gör man? Att bara lite hipp som happ skicka ut information och erbjudanden i cyberrymden är […]