Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

E-postmarknadsföring kan vara ett otroligt effektivt sätt att kommunicera med din publik och öka intäkterna. Kanalen ger dig data för att lära känna dina kunder, följa upp deras beteenden och lära dig deras intressen. Men dina nyhetsbrev är bara bra om människor läser dem. Om de inte öppnar och läser dina utskick får de inte ditt budskap. Det finns flera knep du kan använda för att förbättra effektiviteten i ditt nyhetsbrev och öka öppnings- och svarsfrekvensen.

  1. Förbättra din ämnesrad

En ämnesrad är din första kontakt med mottagaren och det behöver vara engagerande. Se till att din ämnesrad är representativt för vad som finns i nyhetsbrevet. Det finns inget värre än att öppna ett nyhetsbrev som lovar en rea och istället pushar varor med fullpriser. Se även till att språket är koncist och övertygande nog att sticka ut bland de andra meddelandena i mottagarens inkorg. Kom ihåg att konsumenter får ett stort antal mail från olika företag om dagen och scrollar ofta igenom och raderar tills de hittar något som fångar deras uppmärksamhet. Ämnesraden ska representera ditt företags/organisations röst, oavsett om det är kaxigt, roligt, lekfullt eller auktoritativt.

  1. Skicka relevanta erbjudanden

Skicka inte mail till en kund om biljetter till ett sportevent som de inte gillar och skicka inte ett mail som marknadsför en produkt som de redan har köpt. Se till att innehållet du skickar till varje kund är relevant för just den kunden. Använd den data som du har och se till att erbjudanden och meddelanden som du skickar är vad dina kunder vill ta emot. Annars riskerar du att nyhetsbreven blir raderade, kunden avregistrerar eller ännu värre de markerar dina utskick som spam. Det är inte den respons du vill ha.

  1. Optimera för mobiler

Mobiler kan vara den mest överhypade saken i marknadsföring, men det beror på att konsumenterna spenderar hela dagen på sina telefoner. Om dina nyhetsbrev inte är mobiloptimerade skall detta vara högst upp på listan ”att-göra”. Konsumenter läser majoriteten av sina mail på smartphones, så dina nyhetsbrev ska utformas för att passa dessa enheter. Ämnesrader och preheaders bör vara kortare. Bilder och videoklipp ska passa in i mobiltelefonens format. Att vara mobilvänlig hjälper till att förbättra din öppnings- och svarsfrekvens.

  1. Se till att dina utskick har en tydlig Call-To-Action (CTA)

När en kund tittar på ditt nyhetsbrev borde de omedelbart kunna avgöra er CTA. Introducerar du en ny produktlinje eller har du en 25% rabattförsäljning? Detta borde synas vid första anblick. Dessutom bör det vara väldigt lätt för kunderna att se denna uppmaning och klicka på. Kanske vill du ha en storfärgad knapp längst upp i nyhetsbrevet, eller bilden av produkten är länkad. Hur du än gör det, kom ihåg att ha en tydlig CTA är hjärtat av en hög svarsfrekvens.

  1. Kontrollera länkar och målsidor

Innan du skickar ditt nyhetsbrev, se till att länkarna fungerar och att de går till rätt målsidor. Det här grundläggande elementet är inbyggt för att öka intäkterna. Om du marknadsför ett par svarta skor i ditt utskick och kunden inte kan hitta produkten när de klickar på din länk, då är sannolikheten att det klicket leder till ett köp minimal. Försäkra dig på att dessa mycket grundläggande delar är korrekta och klara. Dina förutsättningar förbättras exponentiellt när dessa delar är i ordning.

  1. Anpassa innehållet

Du vet förmodligen en hel del om dina kunder, så använd den här informationen för att skräddarsy innehållet efter deras önskemål. Om du vet vilka typer av produkter de köpt tidigare, kan du överväga att skicka nyhetsbrev med relaterade produkter som de kan behöva. När du släpper en ny produkt som är populär bland personer som har köpt ett annat objekt skickar du ett mail till den här gruppen. Ju mer du visar dina kunder att du förstår vad de letar efter, ju mer sannolikt att de öppnar och klickar igenom dina nyhetsbrev.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Paloma överlag. Egentligen är det väldigt sällan som det är något som strular med verktyget, så jag har ingenting på minus sidan att förmedla. Om det är något som strular, så har Paloma en snabb och effektiv support. De är också lyhörda för förändring av deras verktyg och jag tycker vi nästan har utvecklat vissa delar tillsammans, för bästa möjliga resultat."
Malin Croner
Dalarna Business
Malin Croner, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

SMS

Maximera din marknadsföring och automatisering med sms-kampanjer

I dagens digitala landskap är det lätt att glömma bort de beprövade marknadsföringsmetoderna, men sms-marknadsföring är fortfarande en kraftfull kanal för att nå ut till din målgrupp. Genom att integrera SMS i din marketing automation-strategi kan du skapa en mer heltäckande och effektiv marknadsföringskampanj. I denna artikel kommer vi att utforska hur du kan använda […]

GDPR och nyhetsbrev

Vad du behöver veta om GDPR och nyhetsbrev: En grundläggande översikt

GDPR, eller den allmänna dataskyddsförordningen, är en europeisk lag som trädde i kraft den 25 maj 2018. Syftet med GDPR är att skydda enskildas personuppgifter och ge dem mer kontroll över hur deras data samlas in, lagras och används av olika organisationer och företag.   GDPR och nyhetsbrev Nyhetsbrev är ett vanligt verktyg för marknadsföring […]

Fördelarna med nyhetsbrev

Fördelarna med nyhetsbrev

Nyhetsbrev har blivit en alltmer populär och effektiv metod för att hålla människor uppdaterade och engagerade i en digital värld som ständigt förändras. Här är några av fördelarna med att använda nyhetsbrev: Direkt kommunikation md nyhetsbrev: Nyhetsbrev ger företag och organisationer möjlighet att kommunicera direkt med sin målgrupp. Genom att skicka nyhetsbrev till prenumeranter kan […]