Checklista nyhetsbrev

Checklista för effektivare nyhetsbrev

Nyhetsbrev är ett snabbt, enkelt och kostnadseffektiv kommunikationsmedel för att nå kunder, medlemmar och anställda. Vill du behärska de grundläggande metoderna som gör att ditt nyhetsbrev blir läst? Följ checklistan för effektivare nyhetsbrev.

1. Följ en bestämd utgivningsplan 

Det är viktigt för trovärdigheten att nyhetsbreven kommer ut i den takt som har utlovats. Så hur ofta ska ett nyhetsbrev skickas då? Det finns inget enkelt svar på det. Försök få ut dem i den takt som mottagaren finner behagligt. Håll koll på öppningsfrekvens och avanmälningar och prova dig fram till den bästa frekvensen för just din målgrupp. 

2. Skriv kort och kärnfullt för genomslagskraft

Läsbeteendet på webben skiljer sig från tryckt text, och konkurrensen i inkorgen kan vara stor. Du har bara ett par sekunder på dig; därför måste du fånga uppmärksamheten omgående. 

Gör rubrikerna tydliga; de ska sammanfatta innehållet och samtidigt locka till mer läsning. I brödtexten ska du börja med det viktigaste först.

3. Anpassa budskapet till målgruppen

Budskapet ska vara relevant för just din målgrupp. Det finns en anledning till att de har valt att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Var också generös med din kunskap, då får läsaren valuta för den tid hen lägger ner på läsningen. Du är expert inom ditt område – dra nytta av det.

4. Använd en snygg och enkel design

Professionellt utformade brev läses i större utsträckning visar undersökningar. Men professionellt behöver inte vara pråligt. Designen bör vara enkel men snygg. Det är trots allt innehållet som är viktigast för prenumeranten.

5. Använd bilder 

Bra bilder förstärker ditt budskap. Rubriker och bilder är det som drar ögat till texten. Använd bra bilder (egna eller med tillstånd) för att locka läsare till artikeln. 

6. Skriv en intressant ämnesrad

Slarva inte med ämnesraden, det gäller nyhetsbrev så väl som andra typer av e-postutskick. Det är det första intrycket och det som i många fall avgör om brevet överhuvudtaget öppnas.

7. Gör det lätt för läsaren att avsluta

Låt det alltid finnas en avregistreringslänk i brevet. Mottagaren skall alltid ha möjlighet att avsluta sin prenumeration. Ingen vinner på att du skickar oönskade brev. Var också noga med att prenumerationen verkligen avslutas.

GDPR vid kundkommunikation och marknadsföring

8. Avsändaren ska vara tydlig

Var noga med att avsändar- och kontaktinformation finns lättillgängligt i nyhetsbrevet. Läsaren vill veta vem som står bakom informationen, och ska också ha möjlighet att kontakta avsändaren. 

9. Följ upp hur ditt nyhetsbrev används

Får dina läsare det de vill ha? Är de nöjda med det du erbjuder? Genom att mäta och undersöka hur nyhetsbrevet används kan du rikta nyhetsbreven och göra dem ännu mer effektiva.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Paloma överlag. Egentligen är det väldigt sällan som det är något som strular med verktyget, så jag har ingenting på minus sidan att förmedla. Om det är något som strular, så har Paloma en snabb och effektiv support. De är också lyhörda för förändring av deras verktyg och jag tycker vi nästan har utvecklat vissa delar tillsammans, för bästa möjliga resultat."
Malin Croner
Dalarna Business
Malin Croner, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

E-postmarknadsföring en kostnadseffektiv kanal

Effektiv e-postmarknadsföring – så fungerar det

Här får du överblick och insikt i effektiv e-postmarknadsföring. Vilka är fördelarna med denna marknadsföringskanal, vad kan det generera, och vilka utsikter finns egentligen för att nå fram? Hur bör du gå tillväga när du ska producera e-postutskick och nyhetsbrev, och hur kan automatisering ge nöjda kunder? Vi presenterar också i korthet Palomas verktyg. Du [...]
Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Kundlojalitet

Stärkt kundlojalitet med e-post, sms och marketing automation: 10 effektiva tips

Kundlojalitet är en avgörande faktor för varje framgångsrik affärsverksamhet. Att behålla befintliga kunder är ofta mer kostnadseffektivt än att ständigt leta efter nya. I dag har företag en mängd verktyg och kanaler till sitt förfogande för att bygga och stärka kundlojalitet. Kundlojalitet går långt bortom en enkel transaktion; det är en relation som bygger på […]