Checklista nyhetsbrev

Checklista för effektivare nyhetsbrev

Nyhetsbrev är ett snabbt, enkelt och kostnadseffektiv kommunikationsmedel för att nå kunder, medlemmar och anställda. Vill du behärska de grundläggande metoderna som gör att ditt nyhetsbrev blir läst? Följ checklistan för effektivare nyhetsbrev.

1. Följ en bestämd utgivningsplan 

Det är viktigt för trovärdigheten att nyhetsbreven kommer ut i den takt som har utlovats. Så hur ofta ska ett nyhetsbrev skickas då? Det finns inget enkelt svar på det. Försök få ut dem i den takt som mottagaren finner behagligt. Håll koll på öppningsfrekvens och avanmälningar och prova dig fram till den bästa frekvensen för just din målgrupp. 

2. Skriv kort och kärnfullt för genomslagskraft

Läsbeteendet på webben skiljer sig från tryckt text, och konkurrensen i inkorgen kan vara stor. Du har bara ett par sekunder på dig; därför måste du fånga uppmärksamheten omgående. 

Gör rubrikerna tydliga; de ska sammanfatta innehållet och samtidigt locka till mer läsning. I brödtexten ska du börja med det viktigaste först.

3. Anpassa budskapet till målgruppen

Budskapet ska vara relevant för just din målgrupp. Det finns en anledning till att de har valt att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Var också generös med din kunskap, då får läsaren valuta för den tid hen lägger ner på läsningen. Du är expert inom ditt område – dra nytta av det.

4. Använd en snygg och enkel design

Professionellt utformade brev läses i större utsträckning visar undersökningar. Men professionellt behöver inte vara pråligt. Designen bör vara enkel men snygg. Det är trots allt innehållet som är viktigast för prenumeranten.

5. Använd bilder 

Bra bilder förstärker ditt budskap. Rubriker och bilder är det som drar ögat till texten. Använd bra bilder (egna eller med tillstånd) för att locka läsare till artikeln. 

6. Skriv en intressant ämnesrad

Slarva inte med ämnesraden, det gäller nyhetsbrev så väl som andra typer av e-postutskick. Det är det första intrycket och det som i många fall avgör om brevet överhuvudtaget öppnas.

7. Gör det lätt för läsaren att avsluta

Låt det alltid finnas en avregistreringslänk i brevet. Mottagaren skall alltid ha möjlighet att avsluta sin prenumeration. Ingen vinner på att du skickar oönskade brev. Var också noga med att prenumerationen verkligen avslutas.

GDPR vid kundkommunikation och marknadsföring

8. Avsändaren ska vara tydlig

Var noga med att avsändar- och kontaktinformation finns lättillgängligt i nyhetsbrevet. Läsaren vill veta vem som står bakom informationen, och ska också ha möjlighet att kontakta avsändaren. 

9. Följ upp hur ditt nyhetsbrev används

Får dina läsare det de vill ha? Är de nöjda med det du erbjuder? Genom att mäta och undersöka hur nyhetsbrevet används kan du rikta nyhetsbreven och göra dem ännu mer effektiva.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Användarvänligt hela vägen ut i fingerspetsarna men framförallt med enorm service! Precis vad vi letade efter. Det gör vårt arbete mycket smidigare - helt enkelt!"
Funny Livdotter
Mötesplatsen Steneby
Funny Livdotter, Mötesplatsen Steneby

Läsvärt från bloggen

Leads, marknadsföring och kundresan

Hur hänger kundresan, marknadsföring och leads ihop?

Kundresan, marknadsföring och leads är alla viktiga begrepp inom affärs- och marknadsföringsvärlden. Låt oss förklara vad var och en av dessa termer innebär och hur de samverkar. Vad är kundresan? Kundresan syftar på den resa eller process som en potentiell kund går igenom från det att de först får kännedom om ett företag eller en […]

Kundresan

Maximera kundresan: En kraftfull strategi för att generera fler kunder och öka försäljningen

Inledning I dagens konkurrensutsatta marknad är det viktigt för företag att implementera effektiva marknadsföringsstrategier för att locka och behålla kunder. En sådan strategi som har visat sig vara mycket framgångsrik är att använda kundresan som en vägledning för marknadsföringsinsatser. Genom att förstå och dra nytta av varje steg i kundresan kan företag skapa mer meningsfulla [...]
Lead nutrition

Maximera dina försäljningsframgångar med Lead Nutrition

I dagens konkurrensutsatta försäljningsvärld är det viktigt att hitta innovativa sätt att attrahera och engagera potentiella kunder. En effektiv strategi som har visat sig vara framgångsrik är att använda sig av lead nutrition, vilket innebär att man förser sina leads med relevant och värdefull information under hela köpprocessen. Genom att använda lead nutrition kan du […]