2019
2018
2017
2016
2015
2014
18 maj 2016

Bilder i din marknadsföring – 6 tips!

Bilder är ögonöppnare. De kan få betraktaren att stanna till och fundera. De kan röra upp känslor: lycka, ilska, förvåning och förvirring. De kan locka till skratt och gråt och de kan, faktiskt, i många fall säga mer än tusen ord. I dagens marknadsföring är de centrala, mycket tack vare sociala mediers funktion som budskapsspridare för företag. 

Med en bild lättar du upp i textflödet i en artikel eller ett blogginlägg. Du kan förklara en invecklad process med grafiska element – infografik – för att göra budskapet roligare och mer lättillgängligt. På Facebook blir ett inlägg i stort sett värdelöst utan en bild som fångar läsarens öga. På Instagram är bilden en förutsättning. Ännu mer effektivt är rörligt material. Kort sagt: visuellt är grejen. Vi har listat 6 steg som är bra att gå igenom på innan du väljer din bild:

Vad är det du vill säga?

Fundera över syftet med din bild. Vad vill du förmedla? Ska bilden väcka känslor, förklara hur något fungerar, eller beskriva hur någon eller något ser ut? Det första är speciellt aktuellt när din bild ska stå ensam eller med en kort text till. Till exempel när du gör en annons på Facebook, Instagram, eller i tidningar och utomhus. Ska bilden finnas i ett blogginlägg eller i en artikel blir det viktigt att bilden lirar med texten, som komplement och tempoväxlare. Där blir bilden en tacksam paus i textflödet snarare än en ögonöppnare.

Till vem?

Du kan inte skriva en effektiv text om du inte vet vem som ska läsa den. Samma sak gäller naturligtvis för bilder – de måste utgå ifrån målgruppen. Vilken reaktion vill du väcka och hos vem? En annonsbild för ett semesterhotell blir förmodligen annorlunda om du vill locka barnfamiljer än om målgruppen är partysugna ungdomar.

Vart ska bilden synas?

Förutsättningarna är olika beroende på i vilket medie din bild ska figurera. Konkurrerar den med en massa andra bilder, exempelvis på Facebook eller i en tidning? Eller står den ensam vid en busshållplats eller på en annonstavla i stan? Platsen styr hur mycket din bild måste sticka ut och bestämmer därmed hur du ska tänka kring form, färg och fokus.

Själva bilden då?

Motivet i bilden bör avbildas på ett sätt så att konkurrens med omgivande element elimineras. Röriga bilder där mycket händer är svårare att läsa. Om det är möjligt: undvik stockbilder som köps loss från bildbanker, de är ofta opersonliga. Kan du producera bilder själv? Fotografera eller designa? Fundera också noga över kompositionen – är det viktigaste i bilden i fokus? Och akta dig för stereotyper. Presentera hellre något oväntat än det människor förväntar sig.

Kan du nyttja rörligt material?

Video har överlägset bäst genomslagskraft. Det ger ditt innehåll liv, gör det lättare att ta till sig och fångar in. En bra film kan snabbt och enkelt göra en lång förklarande text till något lättförståeligt.

Och så lite om rättigheterna

Nätet är i sig en enda stor bildbank. Med en enkel sökning får du tillgång till en uppsjö av bilder, men bara för att de är lätta att hitta innebär det naturligtvis inte att du har rätt att använda dem. Se alltid till att köpa licens till de bilder du vill använda. Och när det kommer till egna fotografier på människor är det viktigt att du har samtycke av alla medverkade.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.