2018
2017
2016
2015
2014
18 maj 2016

Bilder i din marknadsföring – 6 tips!

Bilder är ögonöppnare. De kan få betraktaren att stanna till och fundera. De kan röra upp känslor: lycka, ilska, förvåning och förvirring. De kan locka till skratt och gråt och de kan, faktiskt, i många fall säga mer än tusen ord. I dagens marknadsföring är de centrala, mycket tack vare sociala mediers funktion som budskapsspridare för företag. 

Med en bild lättar du upp i textflödet i en artikel eller ett blogginlägg. Du kan förklara en invecklad process med grafiska element – infografik – för att göra budskapet roligare och mer lättillgängligt. På Facebook blir ett inlägg i stort sett värdelöst utan en bild som fångar läsarens öga. På Instagram är bilden en förutsättning. Ännu mer effektivt är rörligt material. Kort sagt: visuellt är grejen. Vi har listat 6 steg som är bra att gå igenom på innan du väljer din bild:

Vad är det du vill säga?

Fundera över syftet med din bild. Vad vill du förmedla? Ska bilden väcka känslor, förklara hur något fungerar, eller beskriva hur någon eller något ser ut? Det första är speciellt aktuellt när din bild ska stå ensam eller med en kort text till. Till exempel när du gör en annons på Facebook, Instagram, eller i tidningar och utomhus. Ska bilden finnas i ett blogginlägg eller i en artikel blir det viktigt att bilden lirar med texten, som komplement och tempoväxlare. Där blir bilden en tacksam paus i textflödet snarare än en ögonöppnare.

Till vem?

Du kan inte skriva en effektiv text om du inte vet vem som ska läsa den. Samma sak gäller naturligtvis för bilder – de måste utgå ifrån målgruppen. Vilken reaktion vill du väcka och hos vem? En annonsbild för ett semesterhotell blir förmodligen annorlunda om du vill locka barnfamiljer än om målgruppen är partysugna ungdomar.

Vart ska bilden synas?

Förutsättningarna är olika beroende på i vilket medie din bild ska figurera. Konkurrerar den med en massa andra bilder, exempelvis på Facebook eller i en tidning? Eller står den ensam vid en busshållplats eller på en annonstavla i stan? Platsen styr hur mycket din bild måste sticka ut och bestämmer därmed hur du ska tänka kring form, färg och fokus.

Själva bilden då?

Motivet i bilden bör avbildas på ett sätt så att konkurrens med omgivande element elimineras. Röriga bilder där mycket händer är svårare att läsa. Om det är möjligt: undvik stockbilder som köps loss från bildbanker, de är ofta opersonliga. Kan du producera bilder själv? Fotografera eller designa? Fundera också noga över kompositionen – är det viktigaste i bilden i fokus? Och akta dig för stereotyper. Presentera hellre något oväntat än det människor förväntar sig.

Kan du nyttja rörligt material?

Video har överlägset bäst genomslagskraft. Det ger ditt innehåll liv, gör det lättare att ta till sig och fångar in. En bra film kan snabbt och enkelt göra en lång förklarande text till något lättförståeligt.

Och så lite om rättigheterna

Nätet är i sig en enda stor bildbank. Med en enkel sökning får du tillgång till en uppsjö av bilder, men bara för att de är lätta att hitta innebär det naturligtvis inte att du har rätt att använda dem. Se alltid till att köpa licens till de bilder du vill använda. Och när det kommer till egna fotografier på människor är det viktigt att du har samtycke av alla medverkade.

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt