Splittest nyhetsbrev

Varför A/B-testning är viktigt för ditt nyhetsbrev och hur du gör

Nyhetsbrev är fortfarande en stark och effektiv marknadsföringskanal. Ett av de bästa sätten att utnyttja kanalen är genom att implementera A/B-testning. Marknadsförare som använder sig av data för att utföra tester mot mindre segment innan de skickar sina nyhetsbrev skarpt har en klar fördel mot de som skjuter vitt och brett. Dra lärdom av dina mottagare och skicka mer relevant innehåll i framtiden med A/B-tester. Det är inte svårt att göra, det krävs bara fokus.

Trots detta utnyttjar långt ifrån alla marknadsförare möjligheten att split-testa. Enligt våra rapporter är siffran för hur många av våra kunder som utför split-tester väldigt låg. De som faktiskt testar har möjligheten att bättre optimera sina kampanjer. För att göra tröskeln lite mindre kommer här en guide över hur du kan implementera split-testning i din marknadsföringsstrategi.

1. Börja med data

Kunder ger en stor mängd data när de använder din sajt eller läser dina mail. Använd den data för att skapa mer relevanta nyhetsbrev och skicka sedan split-tester till din ett mindre segment. Se till att de segmenterade grupperna representerar de personer som du hoppas nå i den sen bredare e-postlistan för att se till att dessa människor är en bra representant för den större publiken.

2. Bestäm vad du vill testa

Vill du ha en tydlig ämnesrad som kommer att driva läsare eller vill du pusha för innehållet i mailet för att driva konverteringar? Då är ett split-test det perfekta sättet att ta reda på vad som funkar och blir bäst. Vill du veta vilken bild som fångar läsarnas uppmärksamhet? Kör ett test. Det spelar alltså ingen roll vad du vill testa så länge du har ett tydligt mål för dina tester. Du kan testa olika copy, design, bildspråk, call-to-action, toppbilder, ämnesrader och så vidare. Det som är viktigt är att du håller dig till ett test per mail när du identifierat vad du vill testa. Testar du för många delar i ett mail så kan det vara svårt att avgöra vilka delar som läsaren faktiskt har reagerat på.

3. Analysera ditt resultat

När du har skickat ditt nyhetsbrev till olika segmenterade grupper så är det dags att analysera resultatet för att bestämma ditt nästa steg. Du kan välja att om det är bäst att vänta en timme, en dag eller en vecka. Beroende på vad du behöver få ut för information så kan de ge olika utslag. När rätt tid passerat så är det dags att ta reda på vilket nyhetsbrev som vunnit ditt split-test. Titta då på öppningsfrekvenser, klick och konverteringar för att avgöra vilket nyhetsbrev som har presterat bäst.

4. Skicka det vinnande bidraget till en större massa

När du väl har identifierat vilket nyhetsbrev som presterat bäst i ditt test så är det dags att skicka till din resterande e-postlista. Återigen är det viktigt att hålla koll på resultatet och se till att nyhetsbrevet får den genomslagskraft som du önskade. Får den inte det så bör du överväga att utföra fler tester innan du nöjer dig.

5. Tvätta, skölj, repetera

När du väl har testat en ämnesrad så kan du vilja optimera dina nyhetsbrev ytterligare. Minns vad vi skrev om att testa ett element åt gången. Gå nu vidare med att testa varianter av bilder eller call to action, CTA exempelvis. Ju flera delar du testar desto större möjlighet att förbättra och utveckla dina utskick. Se bara till att du är medveten och klar på när det är dags att gå vidare till nästa steg. Annars är det lätt att fastna i en ond spiral av testningar som inte leder någonstans. Men om dina tester stöder dina övergripande kampanj- och affärsmål, borde du inte ha något problem att hålla dig på rätt spår.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Det är mycket lätt att förstå sig på. Speciellt funktionen med drag & drop som är väldigt intuitiv. Dessutom är bildhanteringen smidig, eftersom man slipper klippa och beskära innan man hanterar det i editorn. Vi har inte haft många supportärenden med verktyget, men när det har hänt så har vi fått bra service och uppbackning av Palomas personal, avslutar Maria Sehlström."
Maria Sehlström
The Absolut Company
Maria Sehlström, The Absolut Company

Läsvärt från bloggen

GDPR och Personuppgifter

GDPR och Personuppgifter: En guide till dataskydd och integritet

Vår personliga information blivit en värdefull digital tillgång. Vi delar ständigt med oss av våra personuppgifter när vi registrerar oss på webbplatser, handlar online eller använder appar. Men vad händer egentligen med våra personuppgifter? Hur skyddas vår integritet? Här kommer GDPR (General Data Protection Regulation) och personuppgiftslagen (PUL) in i bilden. Dessa två regelverk spelar […]

Kundresa

Optimering av kundresan: 30 Tips för ökad försäljning

Att förstå och optimera kundresan är avgörande för att maximera försäljningen. En smidig och positiv kundupplevelse kan vara skillnaden mellan en engagerad kund och en tappad affär. I denna bloggartikel kommer vi att dela med oss av 30 effektiva tips för att förbättra kundresan och öka försäljningen.   Här kommer 30 tips för att optimera […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]