2018
2017
2016
2015
2014
Så skapar du innehåll för e-postmarknadsföring
24 sep 2018

Så skapar du innehåll för e-postmarknadsföring

Lysande innehåll är ett konsthantverk. Lysande innehåll för e-postmarknadsföring är en hög konst. Framgångsrikt innehåll inom ramen för e-postmarknadsföring förutsätter att du har förståelse för denna särskilda typ av innehåll.

 

Innehållsmarknadsföring via e-post

Innehållsmarknadsföring via e-post  är bara en form av innehåll som din mottagarskara stöter på. Men det är av ett eget slag. Innan vi går vidare till idéerna kring innehåll ska vi gå igenom de grundläggande delarna.

 

Så läser e-postläsarna

Det finns faktorer som påverkar hur dina läsare uppfattar sina mail. Den främsta är att de närmar sig texten genom att skumläsa. Du har endast några få sekunder på dig att fånga deras uppmärksamhet.

Om du inte krokar tag i dem vid skumläsningsstadiet, spelar det ingen roll hur briljant innehållet är, de kommer inte att läsa det.

Därför är det visuella  betydelsefullt. Det innebär inte att du ska slänga in en drös bilder. Det innebär läsbarhet. Det handlar om hur lätt det är att skumma texten och få med sig några huvudpunkter. Detta kan åstadkommas med hjälp av korta, slagkraftiga meningar, kärnfulla rubriker, underrubriker till huvudpunkter och tydlig call-to-action (CTA). Punktlistor är också något att luta sig mot.

När du så strukturerar ditt innehåll för e-postmarknadsföring, kom ihåg:

  • Attraktiv rubrik och ämnesrad.
  • Se till att första stycket är riktigt bra.
  • Bryt upp texten med kärnfulla underrubriker.
  • Använd punktlistor.
  • Använd fetstil där dit du vill dra blicken.
  • Använd korta meningar.
  • Gör en tydlig CTA som sticker ut.

Poängen är att dra läsarens blick dit du vill.

 

Att använda bilder

Det kan vara frestande att fylla innehållet till brädden med bilder. Detta är ett vanlig misstag.

Ja, bilder är jättebra och vi vet alla att de kan säga mer än tusen ord. Det förutsätter emellertid att det rör sig om rätt bild, använd på rätt sätt. En konst i sig själv. Den övervägande majoriteten läser mail i telefonen. För mycket grafik och du får ett otympligt meddelande som de inte kan se, som inte laddar ordentligt. Pang, så åker det i papperskorgen.

Innehåll i e-postmarknadsföring kräver alltså varsam användning av bilder.

 

Själva innehållet

Nu har du koll på de grundläggande delarna. Dags att gå vidare till viktiga punkter att reflektera över.

Varje enskilt mail behöver ett tydligt mål. Försök inte få in allt i ett mail. Du bör nöja dig med ett, möjligen två, syften. Så – är syftet att bygga lojalitet, introducera en ny produkt, erbjuda en rabatt, eller bjuda på intressant och matnyttigt innehåll?

Detta är skälet till att att ytterst få mail bör hanteras separat. Varje mail är en bidragande del i en övergripande kampanj. I grund och botten ska e-postkampanjer handla om att bygga relationer.

Du behöver följaktligen tänka till kring hur du ska gå till väga och lägga upp saker och ting. Som ett exempel kan varje mail nyttja en av följande metoder för att ta fram en del av en hel kampanj.

  • Så-gör-du-guide, med steg-för-steg-instruktioner.
  • Framgångs- och
  • Handledande videoklipp.
  • Information om bra praxis.
  • Infografik och diskussionsämnen.
  • Tävlingar.
  • Kundinformation.

Detta arbetssätt bör vara utstakat innan vi överhuvudtaget funderar på idéer och ämnen för innehållet. Det är nästa punkt.

I detta stadie är det också hög tid att vara helt kristallklar när det gäller ditt varumärkes personlighet. Hur vill du att läsaren ska se på dig? Det anger tonen för allt som följer.

 

Idéer för innehåll i e-postmarknadsföring

Nu är du redo att börja fundera på vad du faktiskt ska skapa innehåll kring. Teman och övergripande koncept.

Det hela är i själva verket knepigare än du kanske föreställer dig. I slutändan måste du kunna förmedla hela budskapet med endast några få ord. Därmed behöver du vara specifik i ditt budskap, och hålla dig till det.

Kärnan I det hela är att du måste tillgodose kundens behov. Här kan du behöva stanna upp och lägga band på dig, om du var på väg att börja slå på säljtrumman.

Visualisera istället den långvariga utdelningen av en lysande e-postkampanj. Framför rent sälj, tänk på hur du kan hjälpa din kundkrets på ett sätt som leder till att de verkligen värdesätter dig. Då äger säljet rum som en sidoeffekt.

Ett sätt att göra detta är genom att använda storytelling. Kanske för det oss alla tillbaka till barndomen, men storytelling har oerhörd genomslagskraft och är minnesvärt. Du kommer att finna massor med historier att dela: du behöver bara förfina dem. Exempelvis bör en produkt ha sin egen historia om hur den kom till.

Det finns olika slags innehåll som du kan sprida via e-postmarknadsföring, se bara till att hitta den stil som passar ditt syfte och ditt företag.

Den absoluta regeln för e-postmarknadsföringens innehåll

Vi har gått igenom grunderna, och träder in på de välgjorda kampanjernas domäner. Här tar vi och sammanfattar de allra viktigaste faktorerna:

  • Förmå läsaren att öppna det: Din ämnesrad bör vara intresseväckande och visa på värde för läsaren. Brådska och tacksägelse är några instrument som du kan spela på här.
  • Bilder: Relevanta, små och i begränsat antal. Människor och logotyper är säkra kort. Tydligt och avskalat bildspråk är nyckeln. Använd alltid ALT-texter till bilderna ifall de inte skulle ladda ordentligt för läsaren.
  • CTA: Gör den tydlig och ändamålsenlig. CTA-knappar är ett oumbärligt verktyg.
  • Utforma texten på ett smart sätt: Korta meningar, rubriker, fetstil och punktlistor.
  • Testa det: Förutsätt inte att du när du tagit hänsyn till alla punkter ovan kan klicka på skicka och luta dig tillbaka. Kör igång test istället. Det rör sig inte bara om tekniska test, utan test som undersöker den mänskliga faktorn med hjälp av A/B-testning och analys.

 

Gör det enklare för dig själv

Efter att ha tagit del av ovanstående kanske du tror att innehåll i
e–postmarknadsföring är närbesläktat med trollkonst. Tja, kanske det. Men det behöver faktiskt inte vara så komplicerat att du vara rädd för att fastna. Knepet är att använda verktyg som gör det betydligt enklare.

Genom att använda e-postmallar kan du få till grunderna som grafik, varumärkesprofil och responsivitet utan större ansträngning. Du kan då koncentrera dig på själva budskapet. Få reda på mer om att använda de bästa verktygen för innehåll i e-postmarknadsföring.


Få vårt nyhetsbrev

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt