NKI-undersökning

Hur gör man en NKI-undersökning?

NKI-undersökningen hjälper dig att förstå dina kunder

Vad tycker dina kunder om ditt företag? Ta reda på det! Nöjda och tillfredsställda kunder är grunden för att ditt företag ska överleva och gå med vinst. En NKI-undersökning hjälper dig att ta reda på vad som fungerar bra – och vad som borde bli bättre.

Målet med en NKI-undersökning kan vara att få fram siffror på hur nöjda kunderna är med dina produkter och tjänster. Du kan identifiera företagets förbättringspotential och få fram ett NKI-värde (Nöjd Kund Index) som gör att du kan jämföra resultaten mellan olika år.

Förbered NKI-undersökningen noga

Det finns många verktyg på marknaden som kan hjälpa dig att utforma och designa din NKI-undersökning. Men innan du har kommit så långt behöver du lägga en del tid och kraft på att fundera över vad du egentligen behöver veta, så att svaren kan vägleda dig i viktiga beslut. Det är också viktigt att du tar reda på hur du ska utforma frågorna så att dina kunder förstår dem och vill delta i din NKI-undersökning.

NKI utgår från tre grundfrågor

NKI och Nöjd Kund Index är inga varumärkesskyddade begrepp. Vem som helst kan konstruera en egen modell och kalla den för Nöjd Kund Index, NKI. Detta gör det dock svårt att jämföra olika verksamheters NKI eftersom olika företag använder olika modeller. NIK utgår från tre grundfrågor:

  • Hur ser kundens totalintryck av ditt företag ut?
  • Hur väl lever ditt företag upp till kundens förväntningar?
  • Om det finns en perfekt leverantör i din bransch, hur nära kommer ditt företag detta ideal?

Egentligen skulle det räcka att du ställde en enda fråga: Kommer du att göra affärer mig igen? Med då skulle du missa en massa värdefull information. Du kan heller inte vara säker på att svaret är ärligt menat. Det är viktigt att du konstruerar frågorna utifrån kundernas perspektiv. För att kunna konstruera en NKI-undersökning som ger dig valuta för pengarna behöver du kanske ta hjälp av proffs. Läs åtminstone på ordentligt!

  • Tänk igenom vilket syfte NKI-undersökningen har.
  • Vad vill du veta?
  • Ställ enkla och kortfattade frågor.
  • Ordningsföljden på frågorna har betydelse.
  • Begränsa antalet frågor och svarsalternativ.
  • Tala om för kunderna varför du genomför undersökningen.
  • Tacka för deltagandet av undersökningen.
  • Har det gjorts en liknande undersökning tidigare, jämför i så fall utfallen.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Emil Coompanion
"Grymt bra support! Kort väntetid och pedagogiska medarbetare med hög kompetens. +++++ i betyg!"
Emil Atak
Coompanion Mälardalen
Emil Atak, Coompanion Mälardalen

Läsvärt från bloggen

6 orsaker till att kunder ignorerar dina mail – och vad du kan göra åt saken

Trots dina ansträngningar kan det verka som att oavsett hur ofta du skickar mail, så fullkomligt ignorerar dina kunder dig. De tycks bara skrolla förbi ditt meddelande eller ännu värre, radera det direkt. Marknadsförare har inte råd att få sina mail ignorerade, eftersom e-post driver en stor del av avkastningen för e-handlare. Om mätetalen för […]

Vår strategi för en maxad e-postlista

Hur får du ut det mesta möjliga av din lista med e-postadresser? Hur får du listan att växa med de rätta prenumeranterna, och vad behöver du göra för att dina utskick ska generera nöjdare kunder? Vi ger dig våra hetaste tips! Tips 1 – Rensa i röran För att optimera utfallet på dina nyhetsbrev via […]

Storytellling nyhetsbrev

Storytelling – berättelsens kraft

Har du också fängslats så totalt av en bok eller film, att berättelsen följt dig många timmar, kanske till och med dagar och nätter, efter du slagit igen pärmarna eller lämnat biosalongen? Då förstår du vilken påverkan berättelsen har på människan. Låt den kraften bli ett medel i din e-postmarknadsföring. Ladda ditt nyhetsbrev med storytelling!  Därför fungerar storytelling Hur kommer det sig att företag världen […]