NKI-undersökning

Hur gör man en NKI-undersökning?

NKI-undersökningen hjälper dig att förstå dina kunder

Vad tycker dina kunder om ditt företag? Ta reda på det! Nöjda och tillfredsställda kunder är grunden för att ditt företag ska överleva och gå med vinst. En NKI-undersökning hjälper dig att ta reda på vad som fungerar bra – och vad som borde bli bättre.

Målet med en NKI-undersökning kan vara att få fram siffror på hur nöjda kunderna är med dina produkter och tjänster. Du kan identifiera företagets förbättringspotential och få fram ett NKI-värde (Nöjd Kund Index) som gör att du kan jämföra resultaten mellan olika år.

Förbered NKI-undersökningen noga

Det finns många verktyg på marknaden som kan hjälpa dig att utforma och designa din NKI-undersökning. Men innan du har kommit så långt behöver du lägga en del tid och kraft på att fundera över vad du egentligen behöver veta, så att svaren kan vägleda dig i viktiga beslut. Det är också viktigt att du tar reda på hur du ska utforma frågorna så att dina kunder förstår dem och vill delta i din NKI-undersökning.

NKI utgår från tre grundfrågor

NKI och Nöjd Kund Index är inga varumärkesskyddade begrepp. Vem som helst kan konstruera en egen modell och kalla den för Nöjd Kund Index, NKI. Detta gör det dock svårt att jämföra olika verksamheters NKI eftersom olika företag använder olika modeller. NIK utgår från tre grundfrågor:

  • Hur ser kundens totalintryck av ditt företag ut?
  • Hur väl lever ditt företag upp till kundens förväntningar?
  • Om det finns en perfekt leverantör i din bransch, hur nära kommer ditt företag detta ideal?

Egentligen skulle det räcka att du ställde en enda fråga: Kommer du att göra affärer mig igen? Med då skulle du missa en massa värdefull information. Du kan heller inte vara säker på att svaret är ärligt menat. Det är viktigt att du konstruerar frågorna utifrån kundernas perspektiv. För att kunna konstruera en NKI-undersökning som ger dig valuta för pengarna behöver du kanske ta hjälp av proffs. Läs åtminstone på ordentligt!

  • Tänk igenom vilket syfte NKI-undersökningen har.
  • Vad vill du veta?
  • Ställ enkla och kortfattade frågor.
  • Ordningsföljden på frågorna har betydelse.
  • Begränsa antalet frågor och svarsalternativ.
  • Tala om för kunderna varför du genomför undersökningen.
  • Tacka för deltagandet av undersökningen.
  • Har det gjorts en liknande undersökning tidigare, jämför i så fall utfallen.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Paloma överlag. Egentligen är det väldigt sällan som det är något som strular med verktyget, så jag har ingenting på minus sidan att förmedla. Om det är något som strular, så har Paloma en snabb och effektiv support. De är också lyhörda för förändring av deras verktyg och jag tycker vi nästan har utvecklat vissa delar tillsammans, för bästa möjliga resultat."
Malin Croner
Dalarna Business
Malin Croner, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

ROI E-postmarknadsföring

Så skaffar & påverkar du kunder via e-post

E-postmarknadsföring är ett av de mest kraftfulla tillgängliga verktygen för att behålla kunder. Enligt DMA (Direct Marketing Association), ger kanalen högst avkastning bland digitala kanaler, i genomsnitt 36 dollar för varje investerad dollar. E-post är en utmärkt kanal för att uppmuntra upprepade köp i e-handelsbutiker, och för att bidra till att bygga varumärkeslojalitet. Så hur […]

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

E-postmarknadsföring kan vara ett otroligt effektivt sätt att kommunicera med din publik och öka intäkterna. Kanalen ger dig data för att lära känna dina kunder, följa upp deras beteenden och lära dig deras intressen. Men dina nyhetsbrev är bara bra om människor läser dem. Om de inte öppnar och läser dina utskick får de inte […]