Triggermejl Trigger e-mail

Trigger email – träffa rätt med automatiserad e-post

Trigger email är ett verktyg inom marketing automation, systemet som i stor utsträckning syftar till att automatisera kritiska processer i ditt marknadsförings- och försäljningsarbete. Du kan utnyttja triggermejl för att väcka intresse, bygga och vårda relationer. Innehåll som upplevs genuint och personligt och med rätt tajming är en del av strategin. Med hjälp av automatiserad riktad kommunikation kan du ta ett kliv framåt med marknadsföringen – samtidigt som du sparar på dina resurser. Läs vidare för exempel på hur du kan använda triggerbaserade e-postutskick, och tips som är bra att ha i ryggen när du planerar införa triggermejl i affärsverksamhetens digitala marknadsföring.  

Vad är ett triggermejl? 

Ett triggermejl är ett automatiskt mejl eller en serie av flera automatiska mejl, som utlöses av en aktivitet eller vid ett givet tillfälle. Från det att en kund eller besökare registrerat sin e-postadress på ett företags webbplats kan triggermejl börja skickas ut. Vilken typ av mejl som skickas kan variera stort.  

Hur kan jag använda triggermejl? 

Här följer några exempel på hur du kan använda triggermejl:

Påbörjat köp 

Skicka speciellt riktade budskap till de som har påbörjat ett köp, men av någon anledning avbrutit det. Ett exempel kan vara att skicka ut ett specialerbjudande på just den produkt som besökaren lämnat i varukorgen. Till exempel ”Just nu har vi rabatt på xx om du handlar före (datum)”.

Nedladdning av katalog

Skicka automatiskt en serie med brev till den som laddat ner en katalog från er webbplats.
Serien skulle kunna se ut så här: 

  1. Tack för att du laddat ner vår katalog. Vill du ha mer hjälp kan du alltid kontakta: xx 
  2. Här kommer lite skötseltips för våra produkter. Vi delar också med oss av vår kunskap kring xx. 
  3. Har du hunnit kika i katalogen? Hoppas du tycker våra produkter verkar bra. Nu har vi ett riktigt bra erbjudande till dig: xx till priset xx.

Event

  1. Bokningsbekräftelse på anmälan till event.
  2. Någon dag före eventet skickar du vägbeskrivning, väderprognos och annan bra info.
  3. Samma dag som eventet skickar du en påminnelse.
  4. Skicka en enkät efteråt till de som kommit till ditt event. Engagera dig i deltagarupplevelsen, få en utvärdering och se vad som kan justeras till nästa gång.

Födelsedagshälsning

En automatisk födelsedagshälsning, med ett bra erbjudande eller ett presentkort.

Tack

Ett tack för att man kontaktat er.

Påminnelse 

En påminnelse om nya produkter, att det är dags att beställa fler förbrukningsvaror, eller att handla i tid innan julafton.

Formulär 

Ett formulär med kundundersökning.

Förfrågan  

En förfrågan där kunden uppmuntras recensera produkten/tjänsten.

Tips när du ska använda triggerbaserade meddelanden

I marknadsföring kan triggerbaserade meddelanden erbjuda en lång rad kommunikativa fördelar och generera nya affärsmöjligheter. Nedan listar vi vad som är klokt att ha i beaktande när du ska införa ett triggerbaserat e-postprogram för ditt företag.

Ta reda på var, när, hur & varför du ska använda triggermejl 

En väl genomtänkt triggeranvändning kan med enkla medel ge dig en mycket god respons. Ta reda på var, hur och när det kan vara lämpligt att skapa en triggerbaserad e-postkampanj, och på vilket sätt det gagnar både dig och dina kunder. Ett automatiskt e-postmeddelande avsett att skapa merförsäljning är endast verksamt om det är relevant för den målgrupp du skickar till. Kan meddelandet tänkas vara intressant för mottagaren – i just det sammanhang som mottagaren befinner sig? 

Förvissa dig om att mottagaren inte blir mejlbombad

Om en och samma person får samma typ av mejl tre gånger på en vecka kan du vara säker på att du kommer att förlora den kontakten i din e-postlista. Var inte alltför trigger happy: överös inte någon med automatisk e-post. Till exempel finns risken att en automatiserad sändning kan upprepas allt för många gånger om kunden gör flera köp. Begränsa automatiseringen av utskick till en och samma person. 

Bevaka aktualiteten 

Alla triggade meddelanden ska kännas fräscha, uppdaterade och vältajmade. Det är hela poängen med att använda en triggerfunktion. Du ska därför försöka hålla koll på när ett särskilt meddelande känns särskilt angelägna för en viss typ av mottagare. Ha koll på när dina kunder får sina meddelanden och när det kan vara aktuellt att skicka ett nytt.

Tänk dig in i kundens situation 

Se till att dina utskick blir en positiv upplevelse för kunden. Fundera över vad dina kunder tycker är relevant information, hur ofta du tror att dina kunder står ut med nya meddelanden och vid vilka tider de kan tänkas vilja få sin information. Bygg förtroende.

Förenkla! 

Dina automatiska utskick ska återspegla din verksamhet och ditt varumärke. När du väl har ”programmerat” din triggerkampanj kommer du inledningsvis att behöva testa dig fram för bästa sättet att tillfredsställa dina mottagare. Inled processen så enkelt som möjligt och bygg på med mer avancerade bitar efterhand. 

När du använder Paloma har du tillgång till hjälpcenter och fri support.

Kanske är du också intresserad av att läsa vår guide om leadscoring
Här kan du läsa mer om kundresan
I vår stora guide om GDRP hittar du det mesta du behöver ha koll på om GDPR
Här är en guide om Inbound Marketing
Vill du ska fler leads så har du en guide om det här
Här hittar du en fullmatad guide om hur du kan använda SMS i din kundkommunikation
I den här guiden lär du dig vad en CTA, Call to action är

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Användarvänligt hela vägen ut i fingerspetsarna men framförallt med enorm service! Precis vad vi letade efter. Det gör vårt arbete mycket smidigare - helt enkelt!"
Funny Livdotter
Mötesplatsen Steneby
Funny Livdotter, Mötesplatsen Steneby

Läsvärt från bloggen

Leads, marknadsföring och kundresan

Hur hänger kundresan, marknadsföring och leads ihop?

Kundresan, marknadsföring och leads är alla viktiga begrepp inom affärs- och marknadsföringsvärlden. Låt oss förklara vad var och en av dessa termer innebär och hur de samverkar. Vad är kundresan? Kundresan syftar på den resa eller process som en potentiell kund går igenom från det att de först får kännedom om ett företag eller en […]

Kundresan

Maximera kundresan: En kraftfull strategi för att generera fler kunder och öka försäljningen

Inledning I dagens konkurrensutsatta marknad är det viktigt för företag att implementera effektiva marknadsföringsstrategier för att locka och behålla kunder. En sådan strategi som har visat sig vara mycket framgångsrik är att använda kundresan som en vägledning för marknadsföringsinsatser. Genom att förstå och dra nytta av varje steg i kundresan kan företag skapa mer meningsfulla [...]
Lead nutrition

Maximera dina försäljningsframgångar med Lead Nutrition

I dagens konkurrensutsatta försäljningsvärld är det viktigt att hitta innovativa sätt att attrahera och engagera potentiella kunder. En effektiv strategi som har visat sig vara framgångsrik är att använda sig av lead nutrition, vilket innebär att man förser sina leads med relevant och värdefull information under hela köpprocessen. Genom att använda lead nutrition kan du […]