nyhetsbrev strategi

Vad är egentligen ett nyhetsbrev och vad har det för syfte?

Idag är nyhetsbrev ofta en nyckelkomponent i en strategi för kommunikation och marknadsföring av innehåll och varor eller tjänster. Lär dig mer och börja du med!

Vad används ett nyhetsbrev för?

Företag och organisationer använder nyhetsbrev för att informera och utbilda sina läsare. De kommunicerar nyheter och senaste uppdateringar, förklarar avsändarens syn på specifika ämnen och förmedlar viktiga insikter, visar upp några av de anställda eller kunder eller ger mer bakgrund till produkter och tjänster.

Vad är syftet med ett nyhetsbrev?

Nyhetsbrev skickas till specifika målgrupper som har ett intresse för de ämnen som presenteras. Nyhetsbrevet är ett fantastiskt verktyg för att skapa lojalitet, sprida kunskap och nya idéer genom att etablera auktoritet i sfären och skapa varumärkeskännedom på marknaden.

Nyhetsbrev kan vara extremt effektiva för att till exempel:

  • underlätta kontakter med konsumenter 
  • öka varumärkeskännedom 
  • bygga kundlojalitet
  • driva trafik
  • öka försäljningen 
  • sprida kunskap.

För företag och många organisationer är ett nyhetsbrev vanligtvis innehåll som skickas ut veckovis, månadsvis eller kvartalsvis. Artiklarna i nyhetsbrevet lyfter oftast sådant som är relevant för läsaren just nu. 

Nyhetsbrev i intern kommunikation och business-to-business

Exempel på innehåll i nyhetsbrev som skickas internt eller från B2B-företag (Business to Business) är:

  • nyheter och höjdpunkter
  • uppdateringar av planer 
  • intervjuer
  • ny relevant kunskap
  • regeländringar 
  • inbjudan till seminarium etc
  • en titt bakom kulisserna 
  • bakgrundsinformation
  • fördjupning i ämnen.

Nyhetsbrev till kunder – business-to-consumer

B2C-företag (Business to Consumer) bedriver ofta marknadsföring via nyhetsbrev med syfte att sälja en produkt eller tjänst. Dessa nyhetsbrev är vanligtvis kortare och ses ofta som e-postmarknadsföring. 

Nyhetsbrev till kunder innehåller i allmänhet:

  • uppdateringar om nya produkter 
  • kampanjer 
  • rabatter
  • tävlingar
  • specialerbjudanden
  • produktjämförelser
  • inbjudan till kundevent.

Gör det proffsigt

Det är stor konkurrens om uppmärksamheten där ute. Vi vet att det är många som vill höras och synas. Därför är det viktigt att du skriver ett nyhetsbrev som sticker ut från mängden.

Läs mer om hur du blir ett fullblodsproffs på nyhetsbrev på vår blogg. Och tveka inte att höra av dig om du har frågor, vi finns alltid för dig på: kundteam@paloma.se.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Hasse STEC
"Samarbetet med Paloma har varit fantastisk bra för att nå ut till medlemmarna i bilsporten. Vi ger från STEC en stor tumme upp för Paloma."
Hans Söderström
STEC Svenska mästerkspaet i racing
Hans Söderström, STEC Svenska mästerkspaet i racing

Läsvärt från bloggen

Marketing automation b2b

Marketing Automation för B2B: 20 Effektiva Tips för Framgångsrik Automatiserad Marknadsföring

Marknadsföring blir allt mer sofistikerad och automatiserad. För B2B-företag är marketing automation en kraftfull strategi för att effektivisera marknadsföringsprocessen, öka kundengagemanget och generera fler leads. I den här bloggartikeln kommer vi att utforska begreppet marketing automation och ge dig 20 konkreta tips för att använda det framgångsrikt i ditt B2B-företag. Vad är Marketing Automation? Marketing […]

SMS

Maximera kommunikationseffektiviteten med sms

Det är viktigare än någonsin för företag och offentlig sektor att använda sig av effektiva kommunikationskanaler för att nå ut till sina målgrupper. En sådan kanal som har visat sig vara kraftfull och direkt är sms-utskick. Med hög öppningsfrekvens, snabb leverans och bred täckning kan sms vara ett värdefullt verktyg för att förbättra kommunikationen med […]

Massutskick

Massutskick och nyhetsbrev

Paloma är det optimala verktyget för dig som vill skicka massutskick och nyhetsbrev som en del av din marknadsföringsstrategi. Med denna användarvänliga programvara kan du smidigt och problemfritt skapa och skicka utskick till din målgrupp, som inte bara öppnar, läser utan också agerar på dina meddelanden. I detta flexibla verktyg kan du välja att använda […]