nyhetsbrev strategi

Vad är egentligen ett nyhetsbrev och vad har det för syfte?

Idag är nyhetsbrev ofta en nyckelkomponent i en strategi för kommunikation och marknadsföring av innehåll och varor eller tjänster. Lär dig mer och börja du med!

Vad används ett nyhetsbrev för?

Företag och organisationer använder nyhetsbrev för att informera och utbilda sina läsare. De kommunicerar nyheter och senaste uppdateringar, förklarar avsändarens syn på specifika ämnen och förmedlar viktiga insikter, visar upp några av de anställda eller kunder eller ger mer bakgrund till produkter och tjänster.

Vad är syftet med ett nyhetsbrev?

Nyhetsbrev skickas till specifika målgrupper som har ett intresse för de ämnen som presenteras. Nyhetsbrevet är ett fantastiskt verktyg för att skapa lojalitet, sprida kunskap och nya idéer genom att etablera auktoritet i sfären och skapa varumärkeskännedom på marknaden.

Nyhetsbrev kan vara extremt effektiva för att till exempel:

  • underlätta kontakter med konsumenter 
  • öka varumärkeskännedom 
  • bygga kundlojalitet
  • driva trafik
  • öka försäljningen 
  • sprida kunskap.

För företag och många organisationer är ett nyhetsbrev vanligtvis innehåll som skickas ut veckovis, månadsvis eller kvartalsvis. Artiklarna i nyhetsbrevet lyfter oftast sådant som är relevant för läsaren just nu. 

Nyhetsbrev i intern kommunikation och business-to-business

Exempel på innehåll i nyhetsbrev som skickas internt eller från B2B-företag (Business to Business) är:

  • nyheter och höjdpunkter
  • uppdateringar av planer 
  • intervjuer
  • ny relevant kunskap
  • regeländringar 
  • inbjudan till seminarium etc
  • en titt bakom kulisserna 
  • bakgrundsinformation
  • fördjupning i ämnen.

Nyhetsbrev till kunder – business-to-consumer

B2C-företag (Business to Consumer) bedriver ofta marknadsföring via nyhetsbrev med syfte att sälja en produkt eller tjänst. Dessa nyhetsbrev är vanligtvis kortare och ses ofta som e-postmarknadsföring. 

Nyhetsbrev till kunder innehåller i allmänhet:

  • uppdateringar om nya produkter 
  • kampanjer 
  • rabatter
  • tävlingar
  • specialerbjudanden
  • produktjämförelser
  • inbjudan till kundevent.

Gör det proffsigt

Det är stor konkurrens om uppmärksamheten där ute. Vi vet att det är många som vill höras och synas. Därför är det viktigt att du skriver ett nyhetsbrev som sticker ut från mängden.

Läs mer om hur du blir ett fullblodsproffs på nyhetsbrev på vår blogg. Och tveka inte att höra av dig om du har frågor, vi finns alltid för dig på: kundteam@paloma.se.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Skedvi Bröd
"Hjälpen är alltid nära till hands hos dem, de gånger jag själv kör fast eller har frågor. De kommer med inspiration och matnyttiga tips, och är läsvärda både vad gäller innehåll och tekniska lösningar till våra egna nyhetsbrev."
Maria Adeström-Jonsson
Skedvi Bröd
Maria Adeström-Jonsson, Skedvi Bröd

Läsvärt från bloggen

Leads, marknadsföring och kundresan

Hur hänger kundresan, marknadsföring och leads ihop?

Kundresan, marknadsföring och leads är alla viktiga begrepp inom affärs- och marknadsföringsvärlden. Låt oss förklara vad var och en av dessa termer innebär och hur de samverkar. Vad är kundresan? Kundresan syftar på den resa eller process som en potentiell kund går igenom från det att de först får kännedom om ett företag eller en […]

Kundresan

Maximera kundresan: En kraftfull strategi för att generera fler kunder och öka försäljningen

Inledning I dagens konkurrensutsatta marknad är det viktigt för företag att implementera effektiva marknadsföringsstrategier för att locka och behålla kunder. En sådan strategi som har visat sig vara mycket framgångsrik är att använda kundresan som en vägledning för marknadsföringsinsatser. Genom att förstå och dra nytta av varje steg i kundresan kan företag skapa mer meningsfulla [...]
Lead nutrition

Maximera dina försäljningsframgångar med Lead Nutrition

I dagens konkurrensutsatta försäljningsvärld är det viktigt att hitta innovativa sätt att attrahera och engagera potentiella kunder. En effektiv strategi som har visat sig vara framgångsrik är att använda sig av lead nutrition, vilket innebär att man förser sina leads med relevant och värdefull information under hela köpprocessen. Genom att använda lead nutrition kan du […]