nyhetsbrev strategi

Vad är egentligen ett nyhetsbrev och vad har det för syfte?

Idag är nyhetsbrev ofta en nyckelkomponent i en strategi för kommunikation och marknadsföring av innehåll och varor eller tjänster. Lär dig mer och börja du med!

Vad används ett nyhetsbrev för?

Företag och organisationer använder nyhetsbrev för att informera och utbilda sina läsare. De kommunicerar nyheter och senaste uppdateringar, förklarar avsändarens syn på specifika ämnen och förmedlar viktiga insikter, visar upp några av de anställda eller kunder eller ger mer bakgrund till produkter och tjänster.

Vad är syftet med ett nyhetsbrev?

Nyhetsbrev skickas till specifika målgrupper som har ett intresse för de ämnen som presenteras. Nyhetsbrevet är ett fantastiskt verktyg för att skapa lojalitet, sprida kunskap och nya idéer genom att etablera auktoritet i sfären och skapa varumärkeskännedom på marknaden.

Nyhetsbrev kan vara extremt effektiva för att till exempel:

  • underlätta kontakter med konsumenter 
  • öka varumärkeskännedom 
  • bygga kundlojalitet
  • driva trafik
  • öka försäljningen 
  • sprida kunskap.

För företag och många organisationer är ett nyhetsbrev vanligtvis innehåll som skickas ut veckovis, månadsvis eller kvartalsvis. Artiklarna i nyhetsbrevet lyfter oftast sådant som är relevant för läsaren just nu. 

Nyhetsbrev i intern kommunikation och business-to-business

Exempel på innehåll i nyhetsbrev som skickas internt eller från B2B-företag (Business to Business) är:

  • nyheter och höjdpunkter
  • uppdateringar av planer 
  • intervjuer
  • ny relevant kunskap
  • regeländringar 
  • inbjudan till seminarium etc
  • en titt bakom kulisserna 
  • bakgrundsinformation
  • fördjupning i ämnen.

Nyhetsbrev till kunder – business-to-consumer

B2C-företag (Business to Consumer) bedriver ofta marknadsföring via nyhetsbrev med syfte att sälja en produkt eller tjänst. Dessa nyhetsbrev är vanligtvis kortare och ses ofta som e-postmarknadsföring. 

Nyhetsbrev till kunder innehåller i allmänhet:

  • uppdateringar om nya produkter 
  • kampanjer 
  • rabatter
  • tävlingar
  • specialerbjudanden
  • produktjämförelser
  • inbjudan till kundevent.

Gör det proffsigt

Det är stor konkurrens om uppmärksamheten där ute. Vi vet att det är många som vill höras och synas. Därför är det viktigt att du skriver ett nyhetsbrev som sticker ut från mängden.

Läs mer om hur du blir ett fullblodsproffs på nyhetsbrev på vår blogg. Och tveka inte att höra av dig om du har frågor, vi finns alltid för dig på: kundteam@paloma.se.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Paloma överlag. Egentligen är det väldigt sällan som det är något som strular med verktyget, så jag har ingenting på minus sidan att förmedla. Om det är något som strular, så har Paloma en snabb och effektiv support. De är också lyhörda för förändring av deras verktyg och jag tycker vi nästan har utvecklat vissa delar tillsammans, för bästa möjliga resultat."
Malin Croner
Dalarna Business
Malin Croner, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

ROI E-postmarknadsföring

Så skaffar & påverkar du kunder via e-post

E-postmarknadsföring är ett av de mest kraftfulla tillgängliga verktygen för att behålla kunder. Enligt DMA (Direct Marketing Association), ger kanalen högst avkastning bland digitala kanaler, i genomsnitt 36 dollar för varje investerad dollar. E-post är en utmärkt kanal för att uppmuntra upprepade köp i e-handelsbutiker, och för att bidra till att bygga varumärkeslojalitet. Så hur […]

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

E-postmarknadsföring kan vara ett otroligt effektivt sätt att kommunicera med din publik och öka intäkterna. Kanalen ger dig data för att lära känna dina kunder, följa upp deras beteenden och lära dig deras intressen. Men dina nyhetsbrev är bara bra om människor läser dem. Om de inte öppnar och läser dina utskick får de inte […]