Paloma
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Paloma gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
nyhetsbrev strategi

Vad är egentligen ett nyhetsbrev och vad har det för syfte?

Idag är nyhetsbrev ofta en nyckelkomponent i en strategi för kommunikation och marknadsföring av innehåll och varor eller tjänster. Lär dig mer och börja du med!

Vad används ett nyhetsbrev för?

Företag och organisationer använder nyhetsbrev för att informera och utbilda sina läsare. De kommunicerar nyheter och senaste uppdateringar, förklarar avsändarens syn på specifika ämnen och förmedlar viktiga insikter, visar upp några av de anställda eller kunder eller ger mer bakgrund till produkter och tjänster.

Vad är syftet med ett nyhetsbrev?

Nyhetsbrev skickas till specifika målgrupper som har ett intresse för de ämnen som presenteras. Nyhetsbrevet är ett fantastiskt verktyg för att skapa lojalitet, sprida kunskap och nya idéer genom att etablera auktoritet i sfären och skapa varumärkeskännedom på marknaden.

Nyhetsbrev kan vara extremt effektiva för att till exempel:

  • underlätta kontakter med konsumenter 
  • öka varumärkeskännedom 
  • bygga kundlojalitet
  • driva trafik
  • öka försäljningen 
  • sprida kunskap.

För företag och många organisationer är ett nyhetsbrev vanligtvis innehåll som skickas ut veckovis, månadsvis eller kvartalsvis. Artiklarna i nyhetsbrevet lyfter oftast sådant som är relevant för läsaren just nu. 

Nyhetsbrev i intern kommunikation och business-to-business

Exempel på innehåll i nyhetsbrev som skickas internt eller från B2B-företag (Business to Business) är:

  • nyheter och höjdpunkter
  • uppdateringar av planer 
  • intervjuer
  • ny relevant kunskap
  • regeländringar 
  • inbjudan till seminarium etc
  • en titt bakom kulisserna 
  • bakgrundsinformation
  • fördjupning i ämnen.

Nyhetsbrev till kunder – business-to-consumer

B2C-företag (Business to Consumer) bedriver ofta marknadsföring via nyhetsbrev med syfte att sälja en produkt eller tjänst. Dessa nyhetsbrev är vanligtvis kortare och ses ofta som e-postmarknadsföring. 

Nyhetsbrev till kunder innehåller i allmänhet:

  • uppdateringar om nya produkter 
  • kampanjer 
  • rabatter
  • tävlingar
  • specialerbjudanden
  • produktjämförelser
  • inbjudan till kundevent.

Gör det proffsigt

Det är stor konkurrens om uppmärksamheten där ute. Vi vet att det är många som vill höras och synas. Därför är det viktigt att du skriver ett nyhetsbrev som sticker ut från mängden.

Läs mer om hur du blir ett fullblodsproffs på nyhetsbrev på vår blogg. Och tveka inte att höra av dig om du har frågor, vi finns alltid för dig på: kundteam@paloma.se.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Skedvi Bröd
"Hjälpen är alltid nära till hands hos dem, de gånger jag själv kör fast eller har frågor. De kommer med inspiration och matnyttiga tips, och är läsvärda både vad gäller innehåll och tekniska lösningar till våra egna nyhetsbrev."
Maria Adeström-Jonsson
Skedvi Bröd
Maria Adeström-Jonsson, Skedvi Bröd

Läsvärt från bloggen

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

Det är enklare sagt än gjort: ”Skriv ett nyhetsbrev. Se till att ditt innehåll är relevant och intressant. ” Men hur gör du det? Ibland behövs lite inspiration och några konkreta utgångspunkter. Här kommer en lista med idéer för företagets nyhetsbrevinnehåll. 1. Historier från kunder Ett vittnesmål från en faktisk kund eller användare är oerhört värdefullt, […]

7 misstag att undvika när du skickar nyhetsbrev

Nyhetsbrev är ett utmärkt sätt för dig att hålla kontakten med dina kunder. Men denna marknadsföringsstrategi är endast effektiv om du kan få dina kunder att öppna och läsa breven. Det finns några grundläggande misstag som företag gör när de skriver och skickar ut nyhetsbrev. Dessa misstag leder oftast till låg öppningsfrekvens eller obefintlig klickstatistik i […]

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

E-postmarknadsföring blir allt vanligare, eftersom fler och fler inser att det ger ordentliga resultat. Undersökningar visar att digitala nyhetsbrev är ett av de allra mest kostnadseffektiva verktygen för marknadsföring i dag, i nivå med sökmotoroptimering. Frågan är – hur gör man? Att bara lite hipp som happ skicka ut information och erbjudanden i cyberrymden är […]