Kundlojalitet e-postmarknadsföring

10 sätt att stärka din kundlojalitet med hjälp av e-postmarknadsföring

Att behålla och ta vara på befintliga kunder är långt enklare än att jaga rätt på nya. Olika studier skiljer sig åt när det gäller i vilken utsträckning som en lojal kund är mer värdefull, men alla visar entydigt att lojala kunder är värda mer. 

På en grundläggande nivå handlar e-postmarknadsföring om att odla och ta hand om en kundkrets. Att mäta detta kan vara svårt utan rätt verktyg. Konsekvensen är att många tenderar att endast fokusera på klickfrekvensen. Det man missar här är att se det mera långsiktigt och odla lojalitet, att locka kunden att behålla anknytningen till ditt varumärke. Det finns ett antal olika sätt att stärka kundlojaliteten. Här listar vi topp 10!

1. Gör det personligt för högre kundlojalitet

Kunder fortsätter inte vara lojala om de inte känner sig betydelsefulla. Känner de sig bara som vem som helst i en databas för marknadsföring kommer du fyra av mejl ut i tomma intet, utan att få något gensvar. En kund som upplever att du bryr dig, och att du känner dem, kommer belöna dig med lojalitet.

Utnyttja funktioner för personalisering i Palomas verktyg.

2. Svara på vad de gillar

Som företagare och marknadsförare är det lätt att haka upp sig på vad du tror att kunder gillar, snarare än vad de faktiskt gillar. En nyhetsbrevkampanj bör alltid gå igenom tester och förfinas med tiden. Denna optimeringsprocess säkerställer att dina budskap inte når döva öron. Gedigna verktyg för e-postmarknadsföring har klar kapacitet för testning, liksom resultatanalys.

3. Gör det användbart & intressant

Dagens internetanvändare är bortskämda när det gäller att välja innehåll. Konsekvensen är att även om content is king, är det bara verkligt toppinnehåll som grabbar tag i deras uppmärksamhet. Om ditt nyhetsbrev är substanslöst och tråkigt så förlorar du rätt snabbt deras intresse, även om du har en frisk CTA instoppad i slutet. Du behöver använda nyhetsbrevsmallar som både inspirerar och  lockar dig att skapa grymt bra innehåll. I slutändan vill du att dina kunder ska se fram emot dina mejl. Enda sättet att uppnå detta är genom att erbjuda dem användbart och intressant innehåll.

TIPS 13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

4. Möt dem där de befinner sig

Det är inte vettigt att lägga ned möda på ett stilfullt utformat mejl som fungerar utmärkt på dataskärm, om dina mottagare i första hand öppnar sina mejl i telefonen. Ditt verktyg för e-postmarknadsföring bör säkerställa att innehållet ser snyggt ut, oavsett hur mottagarna öppnar och tar del av det. Läsare är inte vidare förlåtande, så du behöver försäkra dig om att de elektroniska nyhetsbreven är fullt responsiva.


5. Få dina kunder att arbeta för dig, utan att tänka på det

Dina kunder känner andra som är som dem; de är de bästa kontakterna du kan få. Om de älskar det du erbjuder och gör, kommer de att sälja det åt dig. Motivera dem att dela ditt innehåll, eller gör det hel enkelt så suveränt att de helt enkelt vill dela det.


6. Håll dem uppdaterade för högre kundlojalitet

En lojal kund känner dig förmodligen relativt väl. De vet vad de kan förvänta sig. Vad de inte känner till, och vad som kan få dem att raskt återvända till din webbplats, är ny information. Försök därför inte predika till de redan frälsta med skåpmat. Överraska dem istället med någonting nytt och exklusivt. Låt dem bli de första som blir uppdaterade, och gör det enkelt för demo att tacka ja till ett attraktivt erbjudande.


7. Ge dem viss kontroll

De har samtyckt till att registrera sig och du vill mjölka detta fullt ut. I det läget kan det vara frestande att börja skicka mejl utifrån din egen agenda. Då gör du tyvärr dig själv en otjänst, och riskerar blixtsnabb avregistrering. Vad du faktiskt behöver göra är att låta dina kunder själva bestämma hur ofta de vill att du hör av dig. Fråga läsarna. Analysera statistiken för att hitta rätt frekvens.


8. Låt dem luta sig tillbaka och koppla av

Lägg till lite videoinnehåll, och du utövar en dragningskraft på en helt annan nivå. Även om alla gillar bra läsning vill vi ibland bara luta oss tillbaka och få senaste nytt serverat. Det låter sig göras med videoklipp. Se därför till att välja ett e-postmarknadsföringsprogram som smidigt låter dig integrera videoklipp.

9. Uppvakta dem med kassaklirr

Det är ett uråldrigt knep inom marknadsföring, men kunder älskar att känna att de gör ett fynd. E-postmarknadsföring ett perfekt sätt att leverera rabatten eller specialerbjudandet direkt i deras inkorg. Dessa kunder brukar återvända eftersom de gillar det du säljer, men de är också medvetna om att de får en bra deal, bättre än vad de kan få från din konkurrent.

10. Låt dem kliva in i rampljuset för högre kundlojalitet

Slutligen, vädja till kundens dragning till rampljuset. Inkludera emellanåt innehåll om specifika kunderfarenheter, och ge varje kund möjlighet att delta. Detta är ibland enklare att genomföra genom att knyta det till sociala medier och uppmuntra dem att dela sina historier där. 



Ute efter en fullmatad guide? Se Ta fram och skicka nyhetsbrev – checklista med tips

Frågor kring GDPR? Se vår guide GDPR vid kundkommunikation & marknadsföring

Nyfiken på vad du kan göra med Paloma för nyhetsbrev och e-postmarknadsföring? Se introduktionen

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Skedvi Bröd
"Hjälpen är alltid nära till hands hos dem, de gånger jag själv kör fast eller har frågor. De kommer med inspiration och matnyttiga tips, och är läsvärda både vad gäller innehåll och tekniska lösningar till våra egna nyhetsbrev."
Maria Adeström-Jonsson
Skedvi Bröd
Maria Adeström-Jonsson, Skedvi Bröd

Läsvärt från bloggen

Kundlojalitet

Stärkt kundlojalitet med e-post, sms och marketing automation: 10 effektiva tips

Kundlojalitet är en avgörande faktor för varje framgångsrik affärsverksamhet. Att behålla befintliga kunder är ofta mer kostnadseffektivt än att ständigt leta efter nya. I dag har företag en mängd verktyg och kanaler till sitt förfogande för att bygga och stärka kundlojalitet. Kundlojalitet går långt bortom en enkel transaktion; det är en relation som bygger på […]

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]