ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter.

Bakgrundsfråga

T.ex. omsättning, kön, inkomst.

Bearbetningsfel

Fel på registreringen av svaren.

Bortfall

De personer som inte svarat av olika anledningar.

Bortfallsfel

Respondenterna har inte svarat på alla frågor

Databearbetning

Granskning av de insamlade uppgifterna

Datainsamling

Hur du ska samla in uppgifterna.

En statistisk undersökning

Skiljer sig från andra undersökningar genom att den bygger på statistik. Se Kvantitativa undersökningar Den kräver en viss mängd svar.

Enkät

Samma frågor ställs till ett stort antal personer. Via telefon, webbenkät eller direkt på stan t.ex.

Envalsfrågor

En frågetyp där respondenten ska välja endast ett av flera alternativ.

Fallstudie

Bygger inte på statistik. Man fokuserar på en enskild individ t.ex.

Filterfrågor

Leder respondenten vidare till en följdfråga beroende på vad man svarade på frågan innan.

Flervalsfrågor

Respondenten kan välja mellan flera olika svaralternativ.

Fokusgrupp eller Fokusgruppsmetoden  

Se även Kvalitativa undersökningar. Ett mycket viktigt verktyg för att få synpunkter om nya produkter och tjänster innan de lanseras. Fokusgruppen leds av en utvald moderator.

Frågeformulär

Ett antal skrivna frågor.

Histogram

Hur en egenskap varierar i en population eller i ett urval.

Kontrollfråga

Samma fråga som ställs två gånger men med olika formuleringar.

Korrelation

Hur två variabler hänger ihop. Om den ena minskar så minskar även den andra.

Korstabulering

Hur svarar de stora kunderna jämför med era små kunder?

Korstabulering

Ett analyssätt som används för att ta reda på vad de som svarat på ett visst sätt på en fråga tycker i en annan fråga.

Kvalitativa undersökningar

Personligt möte i en fokusgrupp eller en personlig intervju. Går djupare än en:

Kvantitativa undersökningar

Vänder sig till en stor/större grupp personer

Marknadsundersökning

Vänder sig mot konsumenter och kunder. Man undersöker deras inställning mot företaget, tjänsten eller produkten.

Medelvärde

Alla respondenternas svar på frågan delat med antal respondenter.

Median

Mittvärde.

Mätfel

Fel i frågeställningen, missförstånd vad som avses i frågan. Man får ”fel” svar.

Mätmetod

T.ex. registerdata, enkäter, telefon- och besöksintervjuer.

Objekt

Personer, händelser och föremål som du vill studera.

Opinionsundersökning

Mäter opinion, ska spegla befolkningens åsikter i valda frågor.

Population

Den grupp som du vill beskriva

Registerdata

Redan insamlade uppgifter

Reliabilitet

Hur tillförlitlig är undersökningen

Respondent

Den som svarar på undersökningen eller enkäten.

Rådata

Obehandlade svar och statistik.

Sakproblem

Ofta ett komplicerat problem som en statistisk undersökning kan hjälpa till att lösa eller belysa. Kan handla om ekonomi, politik eller frågor av social art.

Skalfrågor

T.ex. att respondenterna ska värdera vara hur nöjda de är på en skalan 1-5.

Standardavvikelse

Används vid skalfrågor och som visar på hur mycket respondenternas svar avviker från medelvärdet.

Stapeldiagram

Hur skiljer sig olika kategorier åt.

Statistisk rapport

Är den redovisning (rapport) man gör när man är klar med sin statistiska undersökning.

Statistiskt problem

Utifrån sakproblemet specificerar du ett statistiskt problem.

Svarsfrekvens

Antal svar i relation till antal möjliga svar.

Svarsfrekvens per fråga

Hur många procent av de som svarat på enkäten som svarat på en specifik fråga.

Tidsseriediagram

En mätning som sker upprepande gånger över tid på ett utvalt objekt.

Täckningsfel

Brister i undersökningen, kunder som inte kom med eller kunder som kom med men inte skulle ha kommit med.

Urval

Ska du fråga alla kunder eller räcker det om du frågar varannan kund?

Validitet

Att du har undersökt det du ska. Skilj på reliabilitet och validitet.

Variabel

Egenskap er som varierar mellan kunder t.ex. omsättning, inkomst, kön och geografisk tillhörighet.

Öppna svar

De svarande = respondenterna får själva skriva och formulera svar.

Lär dig mer: 99 tips för en lyckad enkätundersökning

Kontakta mig!

Jag vill veta mer om er plattform för nyhetsbrev och marketing automation.
Namn måste anges
Lämna följande fält tomt
En giltig e-postadress måste anges
Telefonnummer måste anges med minst 5 siffor och inga bokstäver
Meddelande måste anges med minst 10 tecken
  • {{ errorLine }}
{{ slotProps.errorMessage }}

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Hasse STEC
"Samarbetet med Paloma har varit fantastisk bra för att nå ut till medlemmarna i bilsporten. Vi ger från STEC en stor tumme upp för Paloma."
Hans Söderström
STEC Svenska mästerkspaet i racing
Hans Söderström, STEC Svenska mästerkspaet i racing

Läsvärt från bloggen

SMS

30 effektiva tips för att använda SMS i din marknadsföring

SMS-marknadsföring är en kraftfull kanal som kan hjälpa ditt företag att nå ut till en bredare publik och öka dina försäljningsmöjligheter. Genom att använda SMS kan du nå dina kunder direkt på deras mobiltelefoner och kommunicera med dem på ett personligt och engagerande sätt. I denna artikel kommer vi att utforska 30 tips för att […]

Digital marknadsföring

Den ultimata guiden till effektiv marknadsföring: Strategier och tips för att nå din målgrupp

Marknadsföring handlar om att nå ut till din målgrupp, bygga varumärkesmedvetenhet, locka kunder och skapa långsiktiga relationer. Men marknadsföringslandskapet har förändrats dramatiskt de senaste åren, med framväxten av digitala kanaler och en alltmer sofistikerad och krävande konsumentbas. I denna bloggartikel kommer vi att utforska olika strategier och tips för effektiv marknadsföring som kan hjälpa ditt […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]