ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter.

Bakgrundsfråga

T.ex. omsättning, kön, inkomst.

Bearbetningsfel

Fel på registreringen av svaren.

Bortfall

De personer som inte svarat av olika anledningar.

Bortfallsfel

Respondenterna har inte svarat på alla frågor

Databearbetning

Granskning av de insamlade uppgifterna

Datainsamling

Hur du ska samla in uppgifterna.

En statistisk undersökning

Skiljer sig från andra undersökningar genom att den bygger på statistik. Se Kvantitativa undersökningar Den kräver en viss mängd svar.

Enkät

Samma frågor ställs till ett stort antal personer. Via telefon, webbenkät eller direkt på stan t.ex.

Envalsfrågor

En frågetyp där respondenten ska välja endast ett av flera alternativ.

Fallstudie

Bygger inte på statistik. Man fokuserar på en enskild individ t.ex.

Filterfrågor

Leder respondenten vidare till en följdfråga beroende på vad man svarade på frågan innan.

Flervalsfrågor

Respondenten kan välja mellan flera olika svaralternativ.

Fokusgrupp eller Fokusgruppsmetoden  

Se även Kvalitativa undersökningar. Ett mycket viktigt verktyg för att få synpunkter om nya produkter och tjänster innan de lanseras. Fokusgruppen leds av en utvald moderator.

Frågeformulär

Ett antal skrivna frågor.

Histogram

Hur en egenskap varierar i en population eller i ett urval.

Kontrollfråga

Samma fråga som ställs två gånger men med olika formuleringar.

Korrelation

Hur två variabler hänger ihop. Om den ena minskar så minskar även den andra.

Korstabulering

Hur svarar de stora kunderna jämför med era små kunder?

Korstabulering

Ett analyssätt som används för att ta reda på vad de som svarat på ett visst sätt på en fråga tycker i en annan fråga.

Kvalitativa undersökningar

Personligt möte i en fokusgrupp eller en personlig intervju. Går djupare än en:

Kvantitativa undersökningar

Vänder sig till en stor/större grupp personer

Marknadsundersökning

Vänder sig mot konsumenter och kunder. Man undersöker deras inställning mot företaget, tjänsten eller produkten.

Medelvärde

Alla respondenternas svar på frågan delat med antal respondenter.

Median

Mittvärde.

Mätfel

Fel i frågeställningen, missförstånd vad som avses i frågan. Man får ”fel” svar.

Mätmetod

T.ex. registerdata, enkäter, telefon- och besöksintervjuer.

Objekt

Personer, händelser och föremål som du vill studera.

Opinionsundersökning

Mäter opinion, ska spegla befolkningens åsikter i valda frågor.

Population

Den grupp som du vill beskriva

Registerdata

Redan insamlade uppgifter

Reliabilitet

Hur tillförlitlig är undersökningen

Respondent

Den som svarar på undersökningen eller enkäten.

Rådata

Obehandlade svar och statistik.

Sakproblem

Ofta ett komplicerat problem som en statistisk undersökning kan hjälpa till att lösa eller belysa. Kan handla om ekonomi, politik eller frågor av social art.

Skalfrågor

T.ex. att respondenterna ska värdera vara hur nöjda de är på en skalan 1-5.

Standardavvikelse

Används vid skalfrågor och som visar på hur mycket respondenternas svar avviker från medelvärdet.

Stapeldiagram

Hur skiljer sig olika kategorier åt.

Statistisk rapport

Är den redovisning (rapport) man gör när man är klar med sin statistiska undersökning.

Statistiskt problem

Utifrån sakproblemet specificerar du ett statistiskt problem.

Svarsfrekvens

Antal svar i relation till antal möjliga svar.

Svarsfrekvens per fråga

Hur många procent av de som svarat på enkäten som svarat på en specifik fråga.

Tidsseriediagram

En mätning som sker upprepande gånger över tid på ett utvalt objekt.

Täckningsfel

Brister i undersökningen, kunder som inte kom med eller kunder som kom med men inte skulle ha kommit med.

Urval

Ska du fråga alla kunder eller räcker det om du frågar varannan kund?

Validitet

Att du har undersökt det du ska. Skilj på reliabilitet och validitet.

Variabel

Egenskap er som varierar mellan kunder t.ex. omsättning, inkomst, kön och geografisk tillhörighet.

Öppna svar

De svarande = respondenterna får själva skriva och formulera svar.

Lär dig mer: 99 tips för en lyckad enkätundersökning

Kontakta mig!

Jag vill veta mer om er plattform för nyhetsbrev och marketing automation.
Namn måste anges
Lämna följande fält tomt
En giltig e-postadress måste anges
Telefonnummer måste anges med minst 5 siffor och inga bokstäver
Meddelande måste anges med minst 10 tecken
  • {{ errorLine }}
{{ slotProps.errorMessage }}

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Skedvi Bröd
"Hjälpen är alltid nära till hands hos dem, de gånger jag själv kör fast eller har frågor. De kommer med inspiration och matnyttiga tips, och är läsvärda både vad gäller innehåll och tekniska lösningar till våra egna nyhetsbrev."
Maria Adeström-Jonsson
Skedvi Bröd
Maria Adeström-Jonsson, Skedvi Bröd

Läsvärt från bloggen

6 orsaker till att kunder ignorerar dina mail – och vad du kan göra åt saken

Trots dina ansträngningar kan det verka som att oavsett hur ofta du skickar mail, så fullkomligt ignorerar dina kunder dig. De tycks bara skrolla förbi ditt meddelande eller ännu värre, radera det direkt. Marknadsförare har inte råd att få sina mail ignorerade, eftersom e-post driver en stor del av avkastningen för e-handlare. Om mätetalen för […]

Vår strategi för en maxad e-postlista

Hur får du ut det mesta möjliga av din lista med e-postadresser? Hur får du listan att växa med de rätta prenumeranterna, och vad behöver du göra för att dina utskick ska generera nöjdare kunder? Vi ger dig våra hetaste tips! Tips 1 – Rensa i röran För att optimera utfallet på dina nyhetsbrev via […]

Storytellling nyhetsbrev

Storytelling – berättelsens kraft

Har du också fängslats så totalt av en bok eller film, att berättelsen följt dig många timmar, kanske till och med dagar och nätter, efter du slagit igen pärmarna eller lämnat biosalongen? Då förstår du vilken påverkan berättelsen har på människan. Låt den kraften bli ett medel i din e-postmarknadsföring. Ladda ditt nyhetsbrev med storytelling!  Därför fungerar storytelling Hur kommer det sig att företag världen […]