ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter.

Bakgrundsfråga

T.ex. omsättning, kön, inkomst.

Bearbetningsfel

Fel på registreringen av svaren.

Bortfall

De personer som inte svarat av olika anledningar.

Bortfallsfel

Respondenterna har inte svarat på alla frågor

Databearbetning

Granskning av de insamlade uppgifterna

Datainsamling

Hur du ska samla in uppgifterna.

En statistisk undersökning

Skiljer sig från andra undersökningar genom att den bygger på statistik. Se Kvantitativa undersökningar Den kräver en viss mängd svar.

Enkät

Samma frågor ställs till ett stort antal personer. Via telefon, webbenkät eller direkt på stan t.ex.

Envalsfrågor

En frågetyp där respondenten ska välja endast ett av flera alternativ.

Fallstudie

Bygger inte på statistik. Man fokuserar på en enskild individ t.ex.

Filterfrågor

Leder respondenten vidare till en följdfråga beroende på vad man svarade på frågan innan.

Flervalsfrågor

Respondenten kan välja mellan flera olika svaralternativ.

Fokusgrupp eller Fokusgruppsmetoden  

Se även Kvalitativa undersökningar. Ett mycket viktigt verktyg för att få synpunkter om nya produkter och tjänster innan de lanseras. Fokusgruppen leds av en utvald moderator.

Frågeformulär

Ett antal skrivna frågor.

Histogram

Hur en egenskap varierar i en population eller i ett urval.

Kontrollfråga

Samma fråga som ställs två gånger men med olika formuleringar.

Korrelation

Hur två variabler hänger ihop. Om den ena minskar så minskar även den andra.

Korstabulering

Hur svarar de stora kunderna jämför med era små kunder?

Korstabulering

Ett analyssätt som används för att ta reda på vad de som svarat på ett visst sätt på en fråga tycker i en annan fråga.

Kvalitativa undersökningar

Personligt möte i en fokusgrupp eller en personlig intervju. Går djupare än en:

Kvantitativa undersökningar

Vänder sig till en stor/större grupp personer

Marknadsundersökning

Vänder sig mot konsumenter och kunder. Man undersöker deras inställning mot företaget, tjänsten eller produkten.

Medelvärde

Alla respondenternas svar på frågan delat med antal respondenter.

Median

Mittvärde.

Mätfel

Fel i frågeställningen, missförstånd vad som avses i frågan. Man får ”fel” svar.

Mätmetod

T.ex. registerdata, enkäter, telefon- och besöksintervjuer.

Objekt

Personer, händelser och föremål som du vill studera.

Opinionsundersökning

Mäter opinion, ska spegla befolkningens åsikter i valda frågor.

Population

Den grupp som du vill beskriva

Registerdata

Redan insamlade uppgifter

Reliabilitet

Hur tillförlitlig är undersökningen

Respondent

Den som svarar på undersökningen eller enkäten.

Rådata

Obehandlade svar och statistik.

Sakproblem

Ofta ett komplicerat problem som en statistisk undersökning kan hjälpa till att lösa eller belysa. Kan handla om ekonomi, politik eller frågor av social art.

Skalfrågor

T.ex. att respondenterna ska värdera vara hur nöjda de är på en skalan 1-5.

Standardavvikelse

Används vid skalfrågor och som visar på hur mycket respondenternas svar avviker från medelvärdet.

Stapeldiagram

Hur skiljer sig olika kategorier åt.

Statistisk rapport

Är den redovisning (rapport) man gör när man är klar med sin statistiska undersökning.

Statistiskt problem

Utifrån sakproblemet specificerar du ett statistiskt problem.

Svarsfrekvens

Antal svar i relation till antal möjliga svar.

Svarsfrekvens per fråga

Hur många procent av de som svarat på enkäten som svarat på en specifik fråga.

Tidsseriediagram

En mätning som sker upprepande gånger över tid på ett utvalt objekt.

Täckningsfel

Brister i undersökningen, kunder som inte kom med eller kunder som kom med men inte skulle ha kommit med.

Urval

Ska du fråga alla kunder eller räcker det om du frågar varannan kund?

Validitet

Att du har undersökt det du ska. Skilj på reliabilitet och validitet.

Variabel

Egenskap er som varierar mellan kunder t.ex. omsättning, inkomst, kön och geografisk tillhörighet.

Öppna svar

De svarande = respondenterna får själva skriva och formulera svar.

Lär dig mer: 99 tips för en lyckad enkätundersökning

Kontakta mig!

Jag vill veta mer om er plattform för nyhetsbrev och marketing automation.
Namn måste anges
Lämna följande fält tomt
En giltig e-postadress måste anges
Telefonnummer måste anges med minst 5 siffor och inga bokstäver
Meddelande måste anges med minst 10 tecken
  • {{ errorLine }}
{{ slotProps.errorMessage }}

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi använder Paloma mycket i vår verksamhet. Superenkelt att förstå med oslagbar support. Vi är mycket nöjda!"
Francesca O´Brien Apelgren
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]

Ämnesrad nyhetsbrev

Skapa den perfekta ämnesraden till ditt nyhetsbrev

Ditt nyhetsbrev innehåller troligtvis massvis med nyttig kunskap, smarta tips och värdefull information som dina kunder skulle ha stor nytta av att ta till sig. Du har så mycket du vill berätta om och längtar verkligen efter att få dela med dig! När du skickar iväg ditt nyhetsbrev märker du till din förfäran att många […]