ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter.

Bakgrundsfråga

T.ex. omsättning, kön, inkomst.

Bearbetningsfel

Fel på registreringen av svaren.

Bortfall

De personer som inte svarat av olika anledningar.

Bortfallsfel

Respondenterna har inte svarat på alla frågor

Databearbetning

Granskning av de insamlade uppgifterna

Datainsamling

Hur du ska samla in uppgifterna.

En statistisk undersökning

Skiljer sig från andra undersökningar genom att den bygger på statistik. Se Kvantitativa undersökningar Den kräver en viss mängd svar.

Enkät

Samma frågor ställs till ett stort antal personer. Via telefon, webbenkät eller direkt på stan t.ex.

Envalsfrågor

En frågetyp där respondenten ska välja endast ett av flera alternativ.

Fallstudie

Bygger inte på statistik. Man fokuserar på en enskild individ t.ex.

Filterfrågor

Leder respondenten vidare till en följdfråga beroende på vad man svarade på frågan innan.

Flervalsfrågor

Respondenten kan välja mellan flera olika svaralternativ.

Fokusgrupp eller Fokusgruppsmetoden  

Se även Kvalitativa undersökningar. Ett mycket viktigt verktyg för att få synpunkter om nya produkter och tjänster innan de lanseras. Fokusgruppen leds av en utvald moderator.

Frågeformulär

Ett antal skrivna frågor.

Histogram

Hur en egenskap varierar i en population eller i ett urval.

Kontrollfråga

Samma fråga som ställs två gånger men med olika formuleringar.

Korrelation

Hur två variabler hänger ihop. Om den ena minskar så minskar även den andra.

Korstabulering

Hur svarar de stora kunderna jämför med era små kunder?

Korstabulering

Ett analyssätt som används för att ta reda på vad de som svarat på ett visst sätt på en fråga tycker i en annan fråga.

Kvalitativa undersökningar

Personligt möte i en fokusgrupp eller en personlig intervju. Går djupare än en:

Kvantitativa undersökningar

Vänder sig till en stor/större grupp personer

Marknadsundersökning

Vänder sig mot konsumenter och kunder. Man undersöker deras inställning mot företaget, tjänsten eller produkten.

Medelvärde

Alla respondenternas svar på frågan delat med antal respondenter.

Median

Mittvärde.

Mätfel

Fel i frågeställningen, missförstånd vad som avses i frågan. Man får ”fel” svar.

Mätmetod

T.ex. registerdata, enkäter, telefon- och besöksintervjuer.

Objekt

Personer, händelser och föremål som du vill studera.

Opinionsundersökning

Mäter opinion, ska spegla befolkningens åsikter i valda frågor.

Population

Den grupp som du vill beskriva

Registerdata

Redan insamlade uppgifter

Reliabilitet

Hur tillförlitlig är undersökningen

Respondent

Den som svarar på undersökningen eller enkäten.

Rådata

Obehandlade svar och statistik.

Sakproblem

Ofta ett komplicerat problem som en statistisk undersökning kan hjälpa till att lösa eller belysa. Kan handla om ekonomi, politik eller frågor av social art.

Skalfrågor

T.ex. att respondenterna ska värdera vara hur nöjda de är på en skalan 1-5.

Standardavvikelse

Används vid skalfrågor och som visar på hur mycket respondenternas svar avviker från medelvärdet.

Stapeldiagram

Hur skiljer sig olika kategorier åt.

Statistisk rapport

Är den redovisning (rapport) man gör när man är klar med sin statistiska undersökning.

Statistiskt problem

Utifrån sakproblemet specificerar du ett statistiskt problem.

Svarsfrekvens

Antal svar i relation till antal möjliga svar.

Svarsfrekvens per fråga

Hur många procent av de som svarat på enkäten som svarat på en specifik fråga.

Tidsseriediagram

En mätning som sker upprepande gånger över tid på ett utvalt objekt.

Täckningsfel

Brister i undersökningen, kunder som inte kom med eller kunder som kom med men inte skulle ha kommit med.

Urval

Ska du fråga alla kunder eller räcker det om du frågar varannan kund?

Validitet

Att du har undersökt det du ska. Skilj på reliabilitet och validitet.

Variabel

Egenskap er som varierar mellan kunder t.ex. omsättning, inkomst, kön och geografisk tillhörighet.

Öppna svar

De svarande = respondenterna får själva skriva och formulera svar.

Lär dig mer: 99 tips för en lyckad enkätundersökning

Kontakta mig!

Jag vill veta mer om er plattform för nyhetsbrev och marketing automation.
Namn måste anges
Lämna följande fält tomt
En giltig e-postadress måste anges
Telefonnummer måste anges med minst 5 siffor och inga bokstäver
Meddelande måste anges med minst 10 tecken
  • {{ errorLine }}
{{ slotProps.errorMessage }}

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Det är mycket lätt att förstå sig på. Speciellt funktionen med drag & drop som är väldigt intuitiv. Dessutom är bildhanteringen smidig, eftersom man slipper klippa och beskära innan man hanterar det i editorn. Vi har inte haft många supportärenden med verktyget, men när det har hänt så har vi fått bra service och uppbackning av Palomas personal, avslutar Maria Sehlström."
Maria Sehlström
The Absolut Company
Maria Sehlström, The Absolut Company

Läsvärt från bloggen

Leads, marknadsföring och kundresan

Hur hänger kundresan, marknadsföring och leads ihop?

Kundresan, marknadsföring och leads är alla viktiga begrepp inom affärs- och marknadsföringsvärlden. Låt oss förklara vad var och en av dessa termer innebär och hur de samverkar. Vad är kundresan? Kundresan syftar på den resa eller process som en potentiell kund går igenom från det att de först får kännedom om ett företag eller en […]

Kundresan

Maximera kundresan: En kraftfull strategi för att generera fler kunder och öka försäljningen

Inledning I dagens konkurrensutsatta marknad är det viktigt för företag att implementera effektiva marknadsföringsstrategier för att locka och behålla kunder. En sådan strategi som har visat sig vara mycket framgångsrik är att använda kundresan som en vägledning för marknadsföringsinsatser. Genom att förstå och dra nytta av varje steg i kundresan kan företag skapa mer meningsfulla [...]
Lead nutrition

Maximera dina försäljningsframgångar med Lead Nutrition

I dagens konkurrensutsatta försäljningsvärld är det viktigt att hitta innovativa sätt att attrahera och engagera potentiella kunder. En effektiv strategi som har visat sig vara framgångsrik är att använda sig av lead nutrition, vilket innebär att man förser sina leads med relevant och värdefull information under hela köpprocessen. Genom att använda lead nutrition kan du […]