Paloma
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Paloma gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter.

Bakgrundsfråga

T.ex. omsättning, kön, inkomst.

Bearbetningsfel

Fel på registreringen av svaren.

Bortfall

De personer som inte svarat av olika anledningar.

Bortfallsfel

Respondenterna har inte svarat på alla frågor

Databearbetning

Granskning av de insamlade uppgifterna

Datainsamling

Hur du ska samla in uppgifterna.

En statistisk undersökning

Skiljer sig från andra undersökningar genom att den bygger på statistik. Se Kvantitativa undersökningar Den kräver en viss mängd svar.

Enkät

Samma frågor ställs till ett stort antal personer. Via telefon, webbenkät eller direkt på stan t.ex.

Envalsfrågor

En frågetyp där respondenten ska välja endast ett av flera alternativ.

Fallstudie

Bygger inte på statistik. Man fokuserar på en enskild individ t.ex.

Filterfrågor

Leder respondenten vidare till en följdfråga beroende på vad man svarade på frågan innan.

Flervalsfrågor

Respondenten kan välja mellan flera olika svaralternativ.

Fokusgrupp eller Fokusgruppsmetoden  

Se även Kvalitativa undersökningar. Ett mycket viktigt verktyg för att få synpunkter om nya produkter och tjänster innan de lanseras. Fokusgruppen leds av en utvald moderator.

Frågeformulär

Ett antal skrivna frågor.

Histogram

Hur en egenskap varierar i en population eller i ett urval.

Kontrollfråga

Samma fråga som ställs två gånger men med olika formuleringar.

Korrelation

Hur två variabler hänger ihop. Om den ena minskar så minskar även den andra.

Korstabulering

Hur svarar de stora kunderna jämför med era små kunder?

Korstabulering

Ett analyssätt som används för att ta reda på vad de som svarat på ett visst sätt på en fråga tycker i en annan fråga.

Kvalitativa undersökningar

Personligt möte i en fokusgrupp eller en personlig intervju. Går djupare än en:

Kvantitativa undersökningar

Vänder sig till en stor/större grupp personer

Marknadsundersökning

Vänder sig mot konsumenter och kunder. Man undersöker deras inställning mot företaget, tjänsten eller produkten.

Medelvärde

Alla respondenternas svar på frågan delat med antal respondenter.

Median

Mittvärde.

Mätfel

Fel i frågeställningen, missförstånd vad som avses i frågan. Man får ”fel” svar.

Mätmetod

T.ex. registerdata, enkäter, telefon- och besöksintervjuer.

Objekt

Personer, händelser och föremål som du vill studera.

Opinionsundersökning

Mäter opinion, ska spegla befolkningens åsikter i valda frågor.

Population

Den grupp som du vill beskriva

Registerdata

Redan insamlade uppgifter

Reliabilitet

Hur tillförlitlig är undersökningen

Respondent

Den som svarar på undersökningen eller enkäten.

Rådata

Obehandlade svar och statistik.

Sakproblem

Ofta ett komplicerat problem som en statistisk undersökning kan hjälpa till att lösa eller belysa. Kan handla om ekonomi, politik eller frågor av social art.

Skalfrågor

T.ex. att respondenterna ska värdera vara hur nöjda de är på en skalan 1-5.

Standardavvikelse

Används vid skalfrågor och som visar på hur mycket respondenternas svar avviker från medelvärdet.

Stapeldiagram

Hur skiljer sig olika kategorier åt.

Statistisk rapport

Är den redovisning (rapport) man gör när man är klar med sin statistiska undersökning.

Statistiskt problem

Utifrån sakproblemet specificerar du ett statistiskt problem.

Svarsfrekvens

Antal svar i relation till antal möjliga svar.

Svarsfrekvens per fråga

Hur många procent av de som svarat på enkäten som svarat på en specifik fråga.

Tidsseriediagram

En mätning som sker upprepande gånger över tid på ett utvalt objekt.

Täckningsfel

Brister i undersökningen, kunder som inte kom med eller kunder som kom med men inte skulle ha kommit med.

Urval

Ska du fråga alla kunder eller räcker det om du frågar varannan kund?

Validitet

Att du har undersökt det du ska. Skilj på reliabilitet och validitet.

Variabel

Egenskap er som varierar mellan kunder t.ex. omsättning, inkomst, kön och geografisk tillhörighet.

Öppna svar

De svarande = respondenterna får själva skriva och formulera svar.

Lär dig mer: 99 tips för en lyckad enkätundersökning

Prova Palomas enkätverktyg

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Emil Coompanion
"Grymt bra support! Kort väntetid och pedagogiska medarbetare med hög kompetens. +++++ i betyg!"
Emil Atak
Coompanion Mälardalen
Emil Atak, Coompanion Mälardalen

Läsvärt från bloggen

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

Det är enklare sagt än gjort: ”Skriv ett nyhetsbrev. Se till att ditt innehåll är relevant och intressant. ” Men hur gör du det? Ibland behövs lite inspiration och några konkreta utgångspunkter. Här kommer en lista med idéer för företagets nyhetsbrevinnehåll. 1. Historier från kunder Ett vittnesmål från en faktisk kund eller användare är oerhört värdefullt, […]

7 misstag att undvika när du skickar nyhetsbrev

Nyhetsbrev är ett utmärkt sätt för dig att hålla kontakten med dina kunder. Men denna marknadsföringsstrategi är endast effektiv om du kan få dina kunder att öppna och läsa breven. Det finns några grundläggande misstag som företag gör när de skriver och skickar ut nyhetsbrev. Dessa misstag leder oftast till låg öppningsfrekvens eller obefintlig klickstatistik i […]

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev

E-postmarknadsföring blir allt vanligare, eftersom fler och fler inser att det ger ordentliga resultat. Undersökningar visar att digitala nyhetsbrev är ett av de allra mest kostnadseffektiva verktygen för marknadsföring i dag, i nivå med sökmotoroptimering. Frågan är – hur gör man? Att bara lite hipp som happ skicka ut information och erbjudanden i cyberrymden är […]