2017
2016
2015
2014
17 nov 2017

Black Friday den 24 november - Startskott för årets julhandel

Black Friday är värdens största rea- och shoppingdag, en dag fylld med rabatter och bra erbjudande från olika butiker och kedjor. Ett utmärkt tillfälle för dig som skickar nyhetsbrev att uppmärksamma dina kunder på denna kommande shoppingdag.

Black Friday är ett relativt nytt begrepp i Sverige men har tagit marknaden med storm de senaste åren och det är många butiker som erbjuder rea och rabatter denna dag. Black Friday har funnits i flera årtionden i USA och infaller dagen efter Thanksgiving, det är traditionellt startskottet för årets julhandel. Konceptet är enkelt; kraftigt prissänkta produkter erbjuds under hela fredagen.

Black Friday på nätet

Måndagen efter Black Friday infaller Cyber Monday, starten för julhandeln online. Trots att Cyber Monday finns så hindrar inte det e-handeln att hoppa på tåget med en Black Friday-kampanj. Det må vara startskottet för årets julhandel med det är rena julafton för handeln, försäljningen gick upp hela med runt 100 procent och ungefär det dubbla för de som även haft någon form av erbjudande. Konsumenter bjuds ofta in via nyhetsbrev den aktuella dagen med mängder av erbjudanden, rea och rabattkoder. Även affiliatesajter lägger i en extra växel för att pusha för rabattkoder på Black Friday.

Våra bästa tips för att driva trafik till din butik

  1. Bjud in kunder med ett snyggt och enkelt nyhetsbrev.
  2. Lyft gärna fram produkter som du vet att dina kunder skulle uppskatta i nyhetsbrevet samt i dina kampanjer och annonsmaterial.
  3. Tidsinställ nyhetsbrevet, midnatt är startskottet för dagen och många skickar ut sina nyhetsbrev direkt när klockan slår tolv.
  4. Ett bra erbjudande, många har en rabattkod som gäller för hela butiken. Det innebär oftast mindre administration för dig. Men tänk gärna utanför ramen och ta ett erbjudande som fångar kundens uppmärksamhet. Kunden förväntar sig bra erbjudanden denna dag så det gäller att göra något extra för att sticka ut.

Våra bästa tips för dig som arbetar B2B

  • Rabattera dina tjänster.
  • Erbjud en gratistimme med konsultation när de köper flera timmar.
  • Erbjud en gratis testperiod för de som bokar eller beställer just denna dag.

Slå på stort och skicka inte ”bara” ett nyhetsbrev på den aktuella dagen.

  • Pusha för Black Friday redan på din webbplats.
  • Skicka ett förhandsmail om att den 24:e smäller det, att de ska hålla utkik.
  • Påminn om detta i sociala medier och lägg eventuellt upp en annons.
  • Jobbar du med displayannonser så lägg till tillfälliga annonser med ditt Black Friday-erbjudande.
  • Jobbar du med affiliates så lägg även in din tillfälliga annons där.