Blogg

2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
17 mar 2020

5 tips för kriskommunikation – I samtal med Johan Bergstad 

När behöver företag kommunicera vid en pågående yttre kris? Hur fattar du beslut kring hur verksamheten ska drivas när krisen eskalerar? Paloma har pratat med psykologen, författaren och föreläsaren Johan Bergstad om otrygghet, närvaro och bemötande. Här kommer fem tips för kriskommunikation som kan vara värdefulla för små som stora företag oavsett bransch. Signalera tidigt För att förekomma frågor är det klokt att tidigt informera om att ni följer händelseutvecklingen. Vilka delar av er verksamhet påverkas av de rådande omständigheterna, och vilka gör det inte? Skriv en tydlig text och skicka ut med ert ordinarie nyhetsbrev eller i ett eget e-postutskick. Dela det i era sociala kanaler och kom ihåg att lägga in delningsknappar i mejlet så att mottagarna har möjlighet att dela vidare. Beskriv eventuella förändringar och aktuella åtgärder även om de är små. Förklara vilka eventuella restriktioner eller rekommendationer som ni följer. Fånga upp vanliga frågor, och förmedla att ni är måna om att erbjuda en fortsatt god service. Skapa kontakt – Närvaro är viktigt och kan ge trygghet, resonerar Johan. Han betonar att det vid en kris är betydelsefullt att kommunicera även om det egentligen inte finns så mycket nytt att kommunicera.  – I tystnad kan fantasier uppstå, så kommunicera hellre en gång för mycket än för lite. Visa att ni är måna om att ha en bra kontakt med kunderna. Se till att alla som kommer i kontakt med kunder är redo att möta frågor och funderingar.  Uppdatera löpande i alla sociala kanaler.  Informera kunden om hur ni vill att de i första hand kontaktar er, om ni upplever ett större tryck än vanligt. Ta det lugnt i beslutssituationer Att ställas inför olika typer av beslut gällande verksamheten under en eskalerande kris kan vara förknippat med stark press och svåra avvägningar. Vad är viktigt att ha med sig i en sån situation? Enligt Johan är det bra att hålla huvudet kallt och försöka se saker med perspektiv. – Försök att få lite distans till vad som händer, till exempel genom att ta några djupare andetag eller en promenad.  Inhämta information och ringa in olika alternativ.  Fundera över vad som är mest gynnsamt för de inblandade, även på lite längre sikt?  Skynda inte på beslutsprocessen i onödan.  – Ibland kan vi behöva möta och hantera både egen och andras stress och oro. Låt både huvudet och magkänslan vara med när beslutet fattas. Genomför beslutet och utvärdera så småningom vad som blev bra och vad som kunde ha gjorts bättre. Förbered uttalanden utifrån olika scenarier Förbered också åtgärder och kommunikation utifrån olika scenarier som nya restriktioner, personalbrist eller leveransförseningar. På så sätt kan verksamheten snabbt nå ut till kunderna med viktig information om läget förändras.     Var redo att möta oro och ilska När det är turbulent omkring oss och vi möts av snabbt skiftande information i nyhetssändningar och på sociala medier är det inte ovanligt att reagera med oro, frustration och katastroftankar. Hur kan man förhålla sig till andras oro och ilska? – Lyssna med empati. Vad känner och behöver kunden du kommunicerar med? Om någon är upprörd, pröva att bara bekräfta känslan och vad personen vill istället för att gå i försvar.  Känslor är signaler för att vi får eller inte får det vi behöver, och underliggande behov kan vara trygghet, klarhet, lugn och ordning.  Visa att du finns där för kunden och att ni gör allt ni kan för att hjälpa till, rekommenderar Johan Bergstad. Johan Bergstad är leg. psykolog, föreläsare och författare till den uppmärksammade boken Hjärnfokus – Så blir du lugn, kreativ och fokuserad (2019). I appen Hjärnfokus får du tillgång till korta och effektiva övningar för mer lugn och fokus.

13 dec 2019

8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event

20 nov 2019

Checklistan är a och o för ett lyckat event

23 okt 2019

En lyckad enkätundersökning

24 apr 2019

E-postmarknadsföring med nyhetsbrev: bästa praxis

29 mar 2019

E-postmarknadsföring regerar när det gäller ROI

12 nov 2018

Julknep: 6 idéer för julmarknadsföring i sista minuten

11 okt 2018

6 orsaker till att kunder ignorerar dina mail – & vad du kan göra åt saken

24 sep 2018

Så skaffar & påverkar du kunder via e-post

24 sep 2018

10 sätt att stärka kundlojaliteten med hjälp av e-postmarknadsföring

24 sep 2018

Därför är e-postmarknadsföring viktigt för små företag

24 sep 2018

Fördelarna med e-postmarknadsföring i form av nyhetsbrev

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-post

Nyhetsbrev verktyg

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och e-post både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett verktyg för e-post. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!


Epost marknadsföring

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skicka nyhetsbrev

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 Skapa nyhetsbrev

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.