Personalisering i e-postmarknadsföring

Personalisering i e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är två av de mest effektiva kanalerna för att nå ut med ditt budskap. Men för att lyckas krävs det mer än bara en bra text och snygg layout. Genom personalisering kan du göra din marknadsföring relevant för dina mottagare. I den här guiden berättar vi hur du gör!

 

Innehåll:
👉 Kärnan i personaliserad marknadsföring
👉 Olika sätt att personalisera utskick & innehåll
👉 Fördelarna med personalisering av nyhetsbrev & e-postmarknadsföring
👉 Hur du kan arbeta med personalisering i Paloma
👉 Tips: att tänka på när du ska personalisera innehåll

Kärnan i personaliserad marknadsföring

Bland mängden av nyhetsbrev och andra utskick som fyller allas inkorgar väljer mottagarna ut de mest relevanta och tilltalande e-postmeddelandena. Personaliserad e-post har större chans att öppnas och leda till sälj. Lär känna dina befintliga kunder och potentiella kunder i målgruppen; skräddarsy kommunikationen utifrån deras behov för att få dem dit du vill. Det är det som Paloma är till för – utnyttja plattformen för att bygga relationer och driva tillväxt.

Olika sätt att personalisera utskick & innehåll

Det finns flera olika sätt att personalisera dina utskick. Hitta den metod som passar bäst för dig och ditt budskap, och se till att göra det en del av din marknadsplan. Då kommer du att märka stora skillnader i hur dina mottagare reagerar på dina nyhetsbrev och dina e-postkampanjer.

En av de bästa sätten att personalisera ditt nyhetsbrev är att anpassa det till
olika mottagare. Du kan göra detta på flera olika sätt. En metod är att
segmentera dina mottagare och skapa olika versioner av ditt nyhetsbrev eller
din e-postkampanj för olika grupper. Allt för bättre relevans – vilket gör
dem mer benägna att ta emot och komma ihåg ditt budskap. Dessutom visar du att du bryr dig om dem och deras behov, vilket ökar din trovärdighet.

Personalisering av nyhetsbrev är ett effektivt sätt att få dina prenumeranter att känna sig mer involverade i ditt innehåll. Här är tonaliteten en viktig del, det vill säga språket och tilltalet. När du använder en personlig ton i ditt innehåll blir det lättare för prenumeranten att känna sig engagerad i vad du skriver.

Men personalisering är inte bara en fråga om att anpassa språket i ditt budskap till din målgrupp. Det handlar också om att anpassa layouten, bilderna och andra element i ditt nyhetsbrev eller din e-postkampanj.

Fördelarna med personalisering av nyhetsbrev & e-postmarknadsföring:

  • Ökar relevansen för mottagarna
  • Visar att du bryr dig om dina mottagare och deras behov
  • Gör ditt nyhetsbrev eller din e-postkampanj mer minnesvärd och unik
  • Ökar på så sätt öppningsgrad och klickfrekvens
  • Skapar större räckvidd och mer engagemang.

Hur du kan arbeta med personalisering i Paloma

  • Anpassa språket i ditt budskap till din målgrupp.
  • Anpassa layouten, bilderna och andra element i mejlet.
  • Segmentera dina mottagare och skapa olika versioner av ditt utskick för olika grupper. (Segmentstyrd personalisering.)
  • Filtrera på mottagare och olika kriterier, till exempel marknadschef, vd eller de kriterier som är viktiga för dig.
  • Infoga namn eller andra kriterier i brevet. Till exempel Hej Peter! eller Hej VD:n! (Attributbaserad personalisering.)
  • Låt en person på företaget, exempelvis VD:n, stå som avsändare istället för endast företaget. Det vill säga använd personens mejladress ex. per.persson@företaget.se, och låt samme person stå som avsändare i brevets sluthälsning. Lägg in en bild på personen.
  • Anpassa formatet på ditt nyhetsbrev eller din e-postkampanj. Du kan exempelvis göra det längre eller kortare, beroende på mottagarens beteende och intresse.
  • Testa olika versioner av ditt nyhetsbrev eller din e-postkampanj för att se vad
    som fungerar bäst för just din målgrupp.
  • Testa din ämnesrad.

Gör personalisering till en del av din marknadsplan, och se till att uppdatera den regelbundet för bäst effekt.

Tips: att tänka på när du ska personalisera innehåll

Det finns en del saker du bör tänka på när du personaliserar innehållet i ditt
nyhetsbrev eller din e-postmarknadsföring.

Undvik överbelastning

Det är viktigt att du inte överbelastar ditt innehåll med personlig information. Detta kan göra det svårt för mottagaren att ta till sig ditt budskap, och det kan även uppfattas som störande.

Fundera på om det är rätt strategi

I slutändan är det viktigt att du tänker på hur din målgrupp kommer att uppfatta
ditt personaliserade innehåll. Om du tror att de kommer att ta till sig ditt budskap
på ett positivt sätt, och om du tror att det kommer att hjälpa dem att komma
ihåg ditt innehåll, då är personalisering av nyhetsbrev och e-postmarknadsföring
en effektiv strategi för dig att använda.

Om du däremot tror att abonnenten kommer att uppfatta ditt personaliserade innehåll som störande, eller om du inte är säker på hur de kommer att reagera, då bör du avstå från att personalisera ditt innehåll. Faktum är att personalisering av nyhetsbrev och e-postmarknadsföring inte alltid är lämpligt, och det är viktigt att du tänker på hur din målgrupp kommer att reagera innan du använder denna strategi. Kanske kommer du fram till att det är användbart, men bör hanteras med återhållsamhet.

Utnyttja A/B-testning

En värdefull metod för att dra lärdomar och se vad som fungerar mer eller mindre bra är att genomföra så kallade A/B-tester eller splittestning av ämnesrad och innehåll. Se vår guide över hur du gör för att komma igång med A/B-testning.

Följ dessa tips när du utformar och anpassar innehållet

Det finns en del saker du kan göra för att hamna rätt när du utformar och anpassar innehållet.

För det första bör du undvika ett formellt språk, och i stället välja ett språk som mottagarna kommer att känna igen och förstå. Ett tilltal som mottagarna känner sig bekväm med. Detta gör det lättare för dem att ta till sig ditt budskap, och det minskar risken för att de uppfattar ditt innehåll som störande.

För det andra bör du anpassa ditt innehåll efter mottagarnas intressen och behov. Detta gör det lättare för dem att känna sig involverade i ditt innehåll, och det ökar också sannolikheten för att de kommer att ta till sig ditt budskap.

Om du följer dessa tips, kommer det att bli lättare för mottagarna att ta till sig ditt personaliserade innehåll på ett positivt sätt, och det ökar också sannolikheten för att de kommer att agera på det sätt du önskar.

Mer kunskap & tips 

Våra guider bjuder på kunskap, inspiration och tips för att göra kommunikationsjobbet enklare, roligare och mer värdeskapande.

Utnyttja e-postmarknadsföring 

Lär dig mer om kundresan

Lead scoring i marketing automation

GDPR och kundkommunikation

Vad är Inbound Marketing?

Skapa fler leads B2B

Hur du kan använda SMS i din kundkommunikation

Se alla guider

Jag vill veta mer!

Kontakta mig, jag vill veta mer om er plattform för nyhetsbrev och marketing automation.
Namn måste anges
Lämna följande fält tomt
En giltig e-postadress måste anges
Telefonnummer måste anges med minst 5 siffor och inga bokstäver
Meddelande måste anges med minst 10 tecken
  • {{ errorLine }}
{{ slotProps.errorMessage }}