Personalisering i e-postmarknadsföring
Nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är två av de mest effektiva kanalerna för att nå ut med ditt budskap. Men för att lyckas krävs det mer än bara en bra text och snygg layout. Genom personalisering kan du göra din marknadsföring relevant för dina mottagare. I den här guiden berättar vi hur du gör!
Innehåll:
Kärnan i personaliserad marknadsföring
Olika sätt att personalisera utskick & innehåll
Fördelarna med personalisering av nyhetsbrev & e-postmarknadsföring
Hur du kan arbeta med personalisering i Paloma
Tips: att tänka på när du ska personalisera innehåll
Kärnan i personaliserad marknadsföring
Bland mängden av nyhetsbrev och andra utskick som fyller allas inkorgar väljer mottagarna ut de mest relevanta och tilltalande e-postmeddelandena. Personaliserad e-post har större chans att öppnas och leda till sälj. Lär känna dina befintliga kunder och potentiella kunder i målgruppen; skräddarsy kommunikationen utifrån deras behov för att få dem dit du vill. Det är det som Paloma är till för – utnyttja plattformen för att bygga relationer och driva tillväxt.
Olika sätt att personalisera utskick & innehåll
Det finns flera olika sätt att personalisera dina utskick. Hitta den metod som passar bäst för dig och ditt budskap, och se till att göra det en del av din marknadsplan. Då kommer du att märka stora skillnader i hur dina mottagare reagerar på dina nyhetsbrev och dina e-postkampanjer.
En av de bästa sätten att personalisera ditt nyhetsbrev är att anpassa det till
olika mottagare. Du kan göra detta på flera olika sätt. En metod är att
segmentera dina mottagare och skapa olika versioner av ditt nyhetsbrev eller
din e-postkampanj för olika grupper. Allt för bättre relevans – vilket gör
dem mer benägna att ta emot och komma ihåg ditt budskap. Dessutom visar du att du bryr dig om dem och deras behov, vilket ökar din trovärdighet.
Personalisering av nyhetsbrev är ett effektivt sätt att få dina prenumeranter att känna sig mer involverade i ditt innehåll. Här är tonaliteten en viktig del, det vill säga språket och tilltalet. När du använder en personlig ton i ditt innehåll blir det lättare för prenumeranten att känna sig engagerad i vad du skriver.
Men personalisering är inte bara en fråga om att anpassa språket i ditt budskap till din målgrupp. Det handlar också om att anpassa layouten, bilderna och andra element i ditt nyhetsbrev eller din e-postkampanj.
Fördelarna med personalisering av nyhetsbrev & e-postmarknadsföring:
- Ökar relevansen för mottagarna
- Visar att du bryr dig om dina mottagare och deras behov
- Gör ditt nyhetsbrev eller din e-postkampanj mer minnesvärd och unik
- Ökar på så sätt öppningsgrad och klickfrekvens
- Skapar större räckvidd och mer engagemang.
Hur du kan arbeta med personalisering i Paloma
- Anpassa språket i ditt budskap till din målgrupp.
- Anpassa layouten, bilderna och andra element i mejlet.
- Segmentera dina mottagare och skapa olika versioner av ditt utskick för olika grupper. (Segmentstyrd personalisering.)
- Filtrera på mottagare och olika kriterier, till exempel marknadschef, vd eller de kriterier som är viktiga för dig.
- Infoga namn eller andra kriterier i brevet. Till exempel Hej Peter! eller Hej VD:n! (Attributbaserad personalisering.)
- Låt en person på företaget, exempelvis VD:n, stå som avsändare istället för endast företaget. Det vill säga använd personens mejladress ex. per.persson@företaget.se, och låt samme person stå som avsändare i brevets sluthälsning. Lägg in en bild på personen.
- Anpassa formatet på ditt nyhetsbrev eller din e-postkampanj. Du kan exempelvis göra det längre eller kortare, beroende på mottagarens beteende och intresse.
- Testa olika versioner av ditt nyhetsbrev eller din e-postkampanj för att se vad
som fungerar bäst för just din målgrupp. - Testa din ämnesrad.
Gör personalisering till en del av din marknadsplan, och se till att uppdatera den regelbundet för bäst effekt.