SFF

Svenska Skidförbundet organiserar, samlar och når ut med Paloma

Hur är det att samla 11 idrotter och 1 200 föreningar med utövare på alla nivåer och i alla åldrar? Paloma hälsade på hos Svenska Skidförbundet och pratade om engagemang och kommunikation med Elisabeth Egnell.

Med uppdrag att engagera

Att skapa möjligheter för så många som möjligt att ha en aktiv livsstil – så sammanfattar Elisabeth Egnell Svenska Skidförbundets uppdrag. Hon beskriver hur landslagsåkarna fungerar som ett draglok i flera bemärkelser.

– Ju bättre vi är, desto mer syns vi och når ut och skapar förebilder. Men i grund och botten handlar det om att engagera så många som möjligt. Engagemangsbranschen, säger Elisabeth med ett leende.

Själv har hon bakgrund som elitidrottare med en professionell basketkarriär bakom sig. Hon pluggade ekonomi men kände att det inte alls var rätt – hon måste jobba med något hon tycker om. I samma veva som hon landade med familjen i Falun där Skidförbundets huvudkontor ligger, slog det henne att det ju är jättekul att jobba inom idrotten.

– Jag insåg direkt att det är det här jag brinner för. Och även fast det inte är basket så är det samma frågor; att aktivera barn och unga och att stötta föreningarna. Jag tror stenhårt på idrotten som samhällskraft och förändringsverktyg, berättar Elisabeth.

I chefsrollen som verksamhetsutvecklare jobbar hon med riktning, strategi och samverkan när det gäller allt från anläggningar, föreningsutveckling och utbildningsfrågor till hållbarhet och digitalisering.

Elisabeth Egnell

”Att så många av mina kollegor på olika nivåer använder Paloma säger mycket om användarvänligheten”

Ansvar & utmaningar i kommunikationsarbetet

Vad formar det övergripande kommunikationsarbetet på Svenska Skidförbundet?

– Vi syns mycket, konstaterar Elisabeth. Längd och alpint är våra två största idrotter, med några av de mest folkkära idrottarna i Sverige. Att följa dem från tv -soffan under vinterhalvåret är en del av den svenska folksjälen.

– Det finns en stor påverkanskraft och ansvar i det. Det är något som vi jobbar mycket med. För vår egen skull, och för att sprida våra kärnvärden.

I ett myller av kanaler, mottagare och ett ständigt brus är det ändå en utmaning också för Svenska Skidförbundet att nå fram. Med många olika grenar kommunicerar de till många olika människor. En snowboardåkare har en helt annan profil än en längdåkare.

– Det är alltid en balansgång där vi ska låta våra idrottsgrenar få kommunicera det de är, jämte ett lager av förbundskommunikation. Vad vill Svenska Skidförbundet och vilka är vi? Och då försöker vi samla den här aggregerade bilden och hitta ett uttryck som fortfarande har en identitet utan att det blir mellanmjölk i det, förklarar hon.

Inom förbundet sjuder det av aktiviteter. Partnerträffar, förbundsmöten och andra typer av evenemang ska organiseras, information och nyheter förmedlas och utvärderingar och analyser genomföras löpande.

Det finns ett starkt medialt intresse, vilket bland annat gör det extra angeläget att utvärderingarna förblir anonyma och att ingenting läcker. GDPR är också en jätteviktig fråga, och att använda tillförlitliga program och verktyg är nödvändigt.

Hela plattformen i hela verksamheten

– Vi använder hela Palomas plattform i flera delar av organisationen; HR, föreningsutveckling, kommunikation och marknad. Eventmodulen är ett superviktigt verktyg i att få in anmälningar och administrera. Vi sköter utvärderingar och analyser med enkätfunktionen. Och sist men inte minst skickar vi regelbundet ut nyhetsbrev från förbundet och SSF Längd och sköter andra mejlutskick via Paloma Nyhetsbrev.

Digitala nyhetsbrev har förbundet tagit fram och skickat via Paloma sedan 2013. Visuellt uttryck och layout är något man fått stöd i att ta fram och Paloma finns alltid till hands för dialog om så önskas.

Nyhetsbrevet – överblick & inspiration

Syftet med Svenska Skidförbundets nyhetsbrev är att informera, utbilda och inspirera. Och det finns en hel del att sortera.

– Det dunkas ut nyheter precis hela tiden. En nyhet kommer att ha trillat ner nu om några timmar, det kommer alla vägar från idrotterna när det händer något.

Elisabeth berättar att de har en särskild dialog för nyhetsbrevet där de plockar upp det viktigaste för att ge en samlad överblick i informationsflödet. En ganska svår uppgift, men de försöker täcka hela spannet av vad de gör och koka ihop det viktigaste. På så sätt vill de underlätta för distrikt och föreningar.

De regelbundna nyhetsbreven skickas till cirka 8 000 mottagare en gång i månaden, och utskickstatistiken ger en indikation på var intresset hos medlemmarna finns.

Förbundet rapporterar om utbildning och rekrytering, lyfter något bra exempel från rörelsen, och aktuellt från landslagen. Man informerar om exempelvis nya riktlinjer och insatser, och viktiga ställningstaganden.

Nyhetsbrevet erbjuder också hjälp att navigera, exempelvis i form av en länk med alla tv-tider kommande veckorna.

– Vi vill ju att föreningarna ska känna att man är en del av ett större sammanhang och vet vad som händer. De är inte ensamma där ute i den lilla eller den stora föreningen. Det ska vara kul och de ska få energi i den ideella rörelsen.

Elisabeth vid stadion

Flitiga & nöjda användare

Elisabeth har varit i kontakt med supporten på Paloma vid något tillfälle, och tycker det fungerar riktigt bra. Hon har också fått en genomgång som var till hjälp för att förstå analysmöjligheterna.

– Inom verksamheten har vi många system – träningsdagböcker, mätdata och hej och hå. Att så många av mina kollegor på olika nivåer använder Paloma säger mycket om användarvänligheten. För vi håller på med idrott, vi är ingen IT-organisation, säger Elisabeth och slår ut med händerna.

– En klassiker är att man köper in något skitbra system, som ingen använder eftersom ingen fattar och orkar lära sig. Vi kan inte heller kräva att folk sitter i för många olika system. Med Paloma har vi allt samlat med en inloggning, och saknar ingenting, avslutar Elisabeth.

– Och det är ju superkul att få använda ett lokalt svenskt system, tillägger hon.

Paloma sponsrar Svenska Skidförbundets initiativ:

Paloma är stolt sponsor av Svenska Skidförbundets initiativ Alla på snö

Vi på Paloma är glada och stolta över att bidra till Alla på snö – ett initiativ som ger barn möjligheten att uppleva glädjen på snö helt kostnadsfritt. Under en Alla på snö-dag får barn tillgång till utrustning, snöanläggningar och vägledning av utbildade ledare, allt i en trygg och lekfull miljö. Vi tror på vikten av rörelseglädje och tillgängliga idrottsupplevelser för alla barn, och därför känns det extra meningsfullt att vara en del av detta initiativ.

Läs mer om Alla på snö här!

Ulrika Sterner, kommunikationsansvarig Längdåkning, och Elisabeth Egnell, verksamhetsutvecklare, är två av flera på Svenska Skidförbundet som aktivt använder Paloma.

Ulrika Sterner, kommunikationsansvarig Längdåkning, och Elisabeth Egnell, verksamhetsutvecklare, är två av flera på Svenska Skidförbundet som aktivt använder Paloma.

SvS_Skidforbundet_tagline_ordbild_RGB-818269213 kopiera

Idrotter inom Svenska Skidförbundet

  • Alpint
  • Backhoppning
  • Freeski
  • Grässkidåkning
  • Längdåkning
  • Puckel
  • Rullskidor
  • Skicross
  • Snowboard
  • Speedski
  • Telemark
SSF på Lugnet

Svenska Skidförbundet har sitt huvudkontor på riksskidstadion Lugnet i Falun. I nyhetsrummet på skidor.com kan du se förbundets senaste nyhetsbrev, och anmäla dig för att prenumerera.