Ansvar & utmaningar i kommunikationsarbetet
Vad formar det övergripande kommunikationsarbetet på Svenska Skidförbundet?
– Vi syns mycket, konstaterar Elisabeth. Längd och alpint är våra två största idrotter, med några av de mest folkkära idrottarna i Sverige. Att följa dem från tv -soffan under vinterhalvåret är en del av den svenska folksjälen.
– Det finns en stor påverkanskraft och ansvar i det. Det är något som vi jobbar mycket med. För vår egen skull, och för att sprida våra kärnvärden.
I ett myller av kanaler, mottagare och ett ständigt brus är det ändå en utmaning också för Svenska Skidförbundet att nå fram. Med många olika grenar kommunicerar de till många olika människor. En snowboardåkare har en helt annan profil än en längdåkare.
– Det är alltid en balansgång där vi ska låta våra idrottsgrenar få kommunicera det de är, jämte ett lager av förbundskommunikation. Vad vill Svenska Skidförbundet och vilka är vi? Och då försöker vi samla den här aggregerade bilden och hitta ett uttryck som fortfarande har en identitet utan att det blir mellanmjölk i det, förklarar hon.
Inom förbundet sjuder det av aktiviteter. Partnerträffar, förbundsmöten och andra typer av evenemang ska organiseras, information och nyheter förmedlas och utvärderingar och analyser genomföras löpande.
Det finns ett starkt medialt intresse, vilket bland annat gör det extra angeläget att utvärderingarna förblir anonyma och att ingenting läcker. GDPR är också en jätteviktig fråga, och att använda tillförlitliga program och verktyg är nödvändigt.
Hela plattformen i hela verksamheten
– Vi använder hela Palomas plattform i flera delar av organisationen; HR, föreningsutveckling, kommunikation och marknad. Eventmodulen är ett superviktigt verktyg i att få in anmälningar och administrera. Vi sköter utvärderingar och analyser med enkätfunktionen. Och sist men inte minst skickar vi regelbundet ut nyhetsbrev från förbundet och SSF Längd och sköter andra mejlutskick via Paloma Nyhetsbrev.
Digitala nyhetsbrev har förbundet tagit fram och skickat via Paloma sedan 2013. Visuellt uttryck och layout är något man fått stöd i att ta fram och Paloma finns alltid till hands för dialog om så önskas.
Nyhetsbrevet – överblick & inspiration
Syftet med Svenska Skidförbundets nyhetsbrev är att informera, utbilda och inspirera. Och det finns en hel del att sortera.
– Det dunkas ut nyheter precis hela tiden. En nyhet kommer att ha trillat ner nu om några timmar, det kommer alla vägar från idrotterna när det händer något.
Elisabeth berättar att de har en särskild dialog för nyhetsbrevet där de plockar upp det viktigaste för att ge en samlad överblick i informationsflödet. En ganska svår uppgift, men de försöker täcka hela spannet av vad de gör och koka ihop det viktigaste. På så sätt vill de underlätta för distrikt och föreningar.
De regelbundna nyhetsbreven skickas till cirka 8 000 mottagare en gång i månaden, och utskickstatistiken ger en indikation på var intresset hos medlemmarna finns.
Förbundet rapporterar om utbildning och rekrytering, lyfter något bra exempel från rörelsen, och aktuellt från landslagen. Man informerar om exempelvis nya riktlinjer och insatser, och viktiga ställningstaganden.
Nyhetsbrevet erbjuder också hjälp att navigera, exempelvis i form av en länk med alla tv-tider kommande veckorna.
– Vi vill ju att föreningarna ska känna att man är en del av ett större sammanhang och vet vad som händer. De är inte ensamma där ute i den lilla eller den stora föreningen. Det ska vara kul och de ska få energi i den ideella rörelsen.