Öppningsfrekvens och svarfrekvens på nyhetsbrev

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

E-postmarknadsföring kan vara ett otroligt effektivt sätt att kommunicera med din publik och öka intäkterna. Kanalen ger dig data för att lära känna dina kunder, följa upp deras beteenden och lära dig deras intressen. Men vad göra om mottagandet är svalt och utskicken ignoreras? Det finns flera knep du kan använda för att förbättra effektiviteten i ditt nyhetsbrev och öka öppnings- och svarsfrekvensen.

Vanliga orsaker till lågt engagemang för nyhetsbrev

  • Innehållet är inte relevant
  • Mottagaren har redan köpt produkten/tjänsten
  • Utformningen fångar inte deras uppmärksamhet
  • Det saknas en (tydlig) call-to-action
  • Ämnesradens löften infrias inte
  • Tajmingen är dålig.

Gör så här för att nå igenom bruset

Förbättra din ämnesrad

En ämnesrad är din första kontakt med mottagaren och det behöver vara engagerande. Se till att din ämnesrad verkligen återspeglar vad som finns i nyhetsbrevet, och speglar företagets tonalitet. Se även till att språket är koncist och övertygande nog att sticka ut bland de andra meddelandena i mottagarens inkorg. Kom ihåg att konsumenter ofta får ett flöde av mejl som de scrollar igenom och raderar tills de hittar något som fångar deras uppmärksamhet.

Se också Skapa den perfekta ämnesraden till ditt nyhetsbrev

Skicka relevanta erbjudanden

Skicka inte mejl till en kund om biljetter till ett sportevent som de inte är ett skvatt intresserade av, och skicka inte ett mejl som marknadsför en produkt som de redan har köpt. Se till att innehållet du skickar till varje kund är relevant för just den kunden. 

Använd den data som du har och se till att erbjudanden och meddelanden som du skickar är vad dina kunder vill ta emot. Annars riskerar du att nyhetsbreven blir raderade, kunden avregistrerar eller markerar dina utskick som spam. Det är inte den respons du vill ha.

Om du är e-handlare –  se till att ditt e-postprogram kommunicerar med ditt e-handelsprogram. Etablera en regel för att när ett köp genomförts ska den produkten inte längre exponeras i dina mejl till kunden. Satsa istället på möjlig merförsäljning i form av tillbehör. 

Utforma nyhetsbreven med omsorg 

 Ta dig tid att utveckla innehåll som drar blicken till sig, och bildspråk som fångar ens uppmärksamhet. Kunden bör kunna ta in ditt budskap inom några få sekunder. Se till att design och layout är inbjudande. Säkerställ också att nyhetsbrevet ser lika bra ut oavsett vilken enhet som det öppnas på.  Ämnesrad och förhandsvisningstext får inte vara för långa. Bilder och videoklipp ska passa in i mobiltelefonens format.

Se också E-postmarknadsföring – Steg för steg till bättre resultat

Se till att dina utskick har en tydlig Call-To-Action (CTA)

När någon skummar ditt nyhetsbrev ska den omedelbart kunna avgöra vad CTA:n är. Introducerar du en ny produktlinje, erbjuder du 25 % rabatt, har du släppt ett nytt podcastavsnitt eller biljetter till ett event? Det bör vara väldigt lätt för kunderna att se och följa denna uppmaning.

Fastställ syftet och skriv sedan en tydlig och kärnfull call-to-action för att stödja detta mål. Och säkerställ att denna call-to-action är klickbar och länkar till en välfungerande och konverterande sida. På så sätt levererar du en stabil kundupplevelse.

Se också Checklista för CTA i nyhetsbrev 

Kontrollera länkar och målsidor

Innan du skickar ditt nyhetsbrev, se till att länkarna fungerar och att de går till rätt målsidor. Det här grundläggande elementet är inbyggt för att öka intäkterna. Om du marknadsför ett par svarta skor i ditt utskick och kunden inte kan hitta produkten när de klickar på din länk, då är sannolikheten att klicket leder till ett köp minimal. 

Anpassa innehållet

Du vet förmodligen en hel del om dina kunder, så använd den här informationen för att skräddarsy innehållet efter deras önskemål. Om du vet vilka typer av produkter de köpt tidigare, kan du överväga att skicka nyhetsbrev med relaterade produkter som de kan behöva. När du släpper en ny produkt som är populär bland personer som har köpt ett annat objekt skickar du ett mejl till den här gruppen. Ju mer du visar dina kunder att du förstår vad de letar efter, desto mer sannolikt att de öppnar och klickar igenom dina nyhetsbrev.

Se också Sätt fart på din marknadsföring med personalisering, segmentering och dynamiskt innehåll

Tänk på tajmingen

Allt handlar om tajming. Om du kör ett erbjudande på en tropisk solsemester när folk är ute och njuter av det strålande vädret hemmavid, kommer de förmodligen inte lägga märke till det. Skickar du e-post på lördagar när folk umgås och är aktiva med sina familjer, eller måndag morgon när de betar av sina jobbmail, släpper de kanske inte allt för att titta närmare på vad du skickar.

Det är svårt att avgöra vilken tidpunkt som är optimal för just det du vill kommunicera, och just din målgrupp. Tajming är ett element som du konstant kan testa och optimera. Om du upptäcker att tisdagar är mer effektiva – börja göra utskick på tisdagar. Men om öppningsfrekvensen dalar inom några månader, kör testet igen. Den rätta tidpunkten kan variera från säsong till säsong och över tid.

Se också Hur ofta bör du skicka ditt nyhetsbrev?

Kom ihåg

  • Bra ämnesrad
  • Relevans
  • Snygg & responsiv layout
  • Tydlig CTA
  • Fungerande länkar
  • Anpassat innehåll
  • Tajming.

Lycka till!

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Hasse STEC
"Samarbetet med Paloma har varit fantastisk bra för att nå ut till medlemmarna i bilsporten. Vi ger från STEC en stor tumme upp för Paloma."
Hans Söderström
STEC Svenska mästerkspaet i racing
Hans Söderström, STEC Svenska mästerkspaet i racing

Läsvärt från bloggen

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]
Ämnesrad nyhetsbrev

Skapa den perfekta ämnesraden till ditt nyhetsbrev

Ditt nyhetsbrev innehåller troligtvis massvis med nyttig kunskap, smarta tips och värdefull information som dina kunder skulle ha stor nytta av att ta till sig. Du har så mycket du vill berätta om och längtar verkligen efter att få dela med dig! När du skickar iväg ditt nyhetsbrev märker du till din förfäran att många […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]