Skapa effektiva landningssidor som konverterar
Sedan webbens begynnelse har företag och marknadsförare ständigt sökt efter sätt att locka, engagera och konvertera besökare till kunder. Med tiden har tekniken och strategierna förändrats, men målet förblir detsamma: att fånga besökarens uppmärksamhet och vägleda dem genom en konverteringsresa. Landningssidor, särskilda sidor designade för att omvandla besökare till leads eller kunder, har blivit en central del av denna ekvation.
Men vad gör en landningssida framgångsrik? Och vilka medel kan du utnyttja för att säkerställa att dina besökare inte bara stannar på din sida, utan också tar det önskade steget?
Den här guiden kommer att göra det tydligare vad landningssidor är och hur de kan användas. Och ge dig 20 experttips för att skapa optimala landningssidor.
Vad är egentligen en landningssida?
En landningssida kan vara allt från en enkel formulärssidor för att samla in e-postadresser, till en komplex presentationssida för en ny produkt eller tjänst. Landningssidor kan också skapas för enskilda kampanjer, eller som en SEO-strategisk åtgärd för att fånga in trafik från vissa segment av sökningar. Ofta är en landningssida första kontaktpunkten mellan företag och potentiella kunder.
Oavsett deras specifika syfte är framgångsrika landningssidor de som kan
✓ Möta besökaren så att den känner att den hamnat rätt.
✓ Förmedla värde på ett direkt och tydligt sätt.
✓ Driva till handling.
Hur skapar man då en landningssida som lever upp till det?
20 experttips för optimala konverterande landningssidor
Att skapa en framgångsrik landningssida är ingen enkel uppgift. Det kräver en förståelse för din målgrupp, ett tydligt formulerat erbjudande, och ett öga för design och användarupplevelse. Det är också viktigt att testa, optimera och anpassa sidan baserat på användardata och feedback.
Med detta i åtanke har vi sammanställt en lista med 20 experttips som kommer att guida dig genom processen att skapa en optimal landningssida, från att välja rätt verktyg och uppsättning till att förstå och tillämpa viktiga tumregler inom design, innehåll och konverteringsoptimering.
1. Säkerställ stabila servrar med en pålitlig webbhotelltjänst
Snabba landningssidor ökar chansen för konvertering. En förutsättning för det är stabila servrar, vilket du säkerställer genom att använda en pålitlig webbhotelltjänst.
2. Optimera för att minska laddningstiden
Optimera bilder och skript för att minska laddningstiden.
3. Integrera chattfunktion eller lägg till en Q&A
Att besvara frågor och funderingar som besökare har kan vara avgörande för att de ska komma vidare och konvertera. Underlätta för besökarna genom att låta dem ställa frågor i realtid via en chattfunktion. Och/eller besvara vanliga frågor i punktform under en Q&A.
4. Undvik pop-ups
Om de inte används korrekt kan så kallade pop-ups vara störande och därmed lägga krokben för konverteringen.
5. Håll designen enkel
Överdriv inte med designen. En ren och enkel design kan ofta leda till snabbare och smidigare konvertering.
6. Jobba med rubriker och punktlistor
Huvudrubriken är det första besökarna ser. Se till att den är tydlig, relevant och engagerande.Jobba också med underrubriker och gärna punktlistor för att göra innehållet överskådligt och lätt att ta till sig.
7. Kommunicera ett klart budskap
Var tydlig med vad du erbjuder. Undvik fluffig text och kom direkt till poängen.
8. Fokusera på fördelar
Istället för att bara lista funktioner, fokusera på fördelar. Förklara hur ditt erbjudande gynnar den som nappar på det – vad får du, vad uppnår du, vad slipper du?
9. Sökoptimera
Använd relevanta sökord strategiskt i rubriker och brödtext; metatitel och -beskrivning och alt-texter.
10. Erbjud en stark call-to-action (CTA)
Din CTA bör vara synlig, engagerande och beskriva vad den som följer uppmaningen kommer att få ut av det. Missa inte att lägga kärlek också på microcopyn här – den text i knappen eller formuläret som leder besökaren till nästa steg.