2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
Nyhetsbrev som kanal
15 jan 2020

Varför & hur ska jag få fler prenumeranter till mitt nyhetsbrev?

 

När en kund, prospekt eller intressent lämnar ut sin e-postadress till dig så ger de dig ett förtroende att förvalta. Med den aktiva handlingen så säger man också: ”Jag är beredd att lyssna på vad du säger och vill.” Man har alltså garden nere. På så sätt är nyhetsbrev en mycket effektiv och kraftfull kanal för att kommunicera med kunder, medarbetare och olika typer av intressenter.

Att det digitala nyhetsbrevet är mätbart ner på individnivå gör det möjligt att rikta rätt budskap till rätt målgrupp; det ger dig stora möjligheter att träffa rätt. För att öka effekten av dina nyhetsbrev vill du samtidigt självklart kommunicera med så många som möjligt. Här har vi samlat kunskap och tips för hur du ökar antalet prenumeranter till ditt nyhetsbrev. 

Här kan du läsa om den genomslagskraft e-post har.

Välkommen att höra av dig till oss på Paloma om du behöver hjälp, vi hjälper dig till framgång!

 

1. Alltid relevant budskap

Den gyllene regeln i all kommunikation gäller även för nyhetsbrev – relevant budskap för just din målgrupp. För bästa resultat bör du skicka olika versioner av ditt nyhetsbrev till olika målgrupper. Undersökningar visar att du får bättre respons om du skickar till fler mottagarlistor med färre adresser än att skicka ett och samma brev till en enda lång lista. Genom att segmentera dina utskick på olika kriterier som ort, titel och intresse gör du utskicket mer personligt. Du har större chans att behålla en lojal prenumerant som uppskattar din kommunikation.

 

2. Skapa förtroende

Genom att vara tydlig med vad ditt nyhetsbrev innehåller och hur ofta det skickas ut skapar du förtroende. Skriv en kort text om vad ditt brev kommer att innehålla och länka till senaste numret eller ett arkiv med alla dina nyhetsbrev för att locka till läsning och prenumeration. 

 

3. Enkel avregistrering

Något som är väldigt viktigt och som också skapar förtroende är att tydligt visa att dina mottagare när som helst enkelt kan avsluta prenumerationen. Då känner sig dina prenumeranter respekterade och är mer benägna att anmäla sig. Viktigt att känna till är att det också är lag på att ha en avregistreringslänk i alla utskick. 

GDPR för företag i Sverige

 

4 . Formulär på hemsidan

Enklaste sättet att få fler prenumeranter är att använda ett prenumerationsformulär på din webbplats. Här kan den som besöker din hemsida välja att bli prenumerant och på så sätt har du chans att skapa en långsiktig relation.

Tänk på att endast be om nödvändig information om prenumeranten. Om du ber om för mycket information kan det upplevas som påträngande eller tidsödande och risken är då att du går miste om prenumeranter. Håll formuläret enkelt och lätt att förstå.

Berätta också vad mottagaren kan förvänta sig och vilket mervärde du bjuder på.

 

5. Länk, banner eller popupfönster

Du kan använda en länk i din e-postsignatur eller en banner på hemsidan som sedan tar personen till prenumerationsformuläret. När någon är på väg att lämna din hemsida, se till att ett popupfönster kommer upp där de har möjlighet att lämna sin e-postadress. Det finns olika verktyg som du kan använda för att skapa en banner eller popup.

 

6. Samla prenumeranter vid fysiska möten

Även om ditt nyhetsbrev är digitalt går det bra att samla in prenumeranter utanför den digitala världen. Passa på att samla in visitkort på mässor, fråga efter adresser och samtycke vid säljmöten och kundmöten. Om du har en fysisk butik eller restaurang kan du samla in adresser med hjälp av en surfplatta eller papper och penna. Den fysiska kontakten du skapar med din prenumerant skapar förtroende och chans till en långsiktig relation även digitalt.

 

7. Gör det enkelt att tipsa 

Gör det enkelt för nöjda prenumeranter att tipsa vänner och kollegor om ditt nyhetsbrev. I Palomas verktyg finns det en speciell länk för att tipsa vidare. Du kan infoga länken var du vill i brevet. När prenumerantens vän klickar på länken visas det aktuella brevet och även ett formulär för prenumeration.

 

8. Dela i egna kanaler

Ett bra sätt att sprida ditt nyhetsbrev är att dela det i dina egna kanaler, till exempel på Facebook och LinkedIn. Även här kan du passa på att uppmana personer att börja prenumerera.

 

9. Använd naturliga tillfällen i kundresan

Om du jobbar med e-handel eller någon form av marketing automation finns det flera naturliga tillfällen att erbjuda prenumeration på ditt nyhetsbrev. Ta vara på dessa möjligheter och skapa olika typer av brev beroende på var i kundresan prospektet eller kunden befinner sig.

 

10. Köp aldrig e-postadresser

Sist men inte minst – köp aldrig e-postadresser. Det finns möjlighet att köpa miljontals e-postadresser från diverse nätleverantörer och auktionssajter, men att urskillningslöst använda dessa kommer definitivt inte att förbättra dina resultat. 

För att din e-postmarknadsföring ska bli effektiv och fruktbar behöver du göra rätt från början, jobba långsiktigt och fokusera på kvalitet. Och det är absolut förbjudet att använda köpta adresser på vår plattform.

 

Lycka till!





Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-post

Nyhetsbrev verktyg

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och e-post både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett verktyg för e-post. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!


Epost marknadsföring

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skicka nyhetsbrev

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 Skapa nyhetsbrev

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.