prenumeranter till mitt nyhetsbrev

Varför & hur ska jag få fler prenumeranter till mitt nyhetsbrev?

När en kund, prospekt eller intressent lämnar ut sin e-postadress till dig så ger de dig ett förtroende att förvalta. Med den aktiva handlingen så säger man också: ”Jag är beredd att lyssna på vad du säger och vill.” Man har alltså garden nere. På så sätt är nyhetsbrev en mycket effektiv och kraftfull kanal för att kommunicera med kunder, medarbetare och olika typer av intressenter.

Att det digitala nyhetsbrevet är mätbart ner på individnivå gör det möjligt att rikta rätt budskap till rätt målgrupp; det ger dig stora möjligheter att träffa rätt. För att öka effekten av dina nyhetsbrev vill du samtidigt självklart kommunicera med så många som möjligt. Här har vi samlat kunskap och tips för hur du ökar antalet prenumeranter till ditt nyhetsbrev. 

Här kan du läsa om den genomslagskraft e-post har.

Välkommen att höra av dig till oss på Paloma om du behöver hjälp, vi hjälper dig till framgång!

1. Alltid relevant budskap

Den gyllene regeln i all kommunikation gäller även för nyhetsbrev – relevant budskap för just din målgrupp. För bästa resultat bör du skicka olika versioner av ditt nyhetsbrev till olika målgrupper. Undersökningar visar att du får bättre respons om du skickar till fler mottagarlistor med färre adresser än att skicka ett och samma brev till en enda lång lista. Genom att segmentera dina utskick på olika kriterier som ort, titel och intresse gör du utskicket mer personligt. Du har större chans att behålla en lojal prenumerant som uppskattar din kommunikation.

2. Skapa förtroende

Genom att vara tydlig med vad ditt nyhetsbrev innehåller och hur ofta det skickas ut skapar du förtroende. Skriv en kort text om vad ditt brev kommer att innehålla och länka till senaste numret eller ett arkiv med alla dina nyhetsbrev för att locka till läsning och prenumeration. 

3. Enkel avregistrering

Något som är väldigt viktigt och som också skapar förtroende är att tydligt visa att dina mottagare när som helst enkelt kan avsluta prenumerationen. Då känner sig dina prenumeranter respekterade och är mer benägna att anmäla sig. Viktigt att känna till är att det också är lag på att ha en avregistreringslänk i alla utskick. 

GDPR för företag i Sverige

4 . Formulär på hemsidan för nya prenumeranter

Enklaste sättet att få fler prenumeranter är att använda ett prenumerationsformulär på din webbplats. Här kan den som besöker din hemsida välja att bli prenumerant och på så sätt har du chans att skapa en långsiktig relation.

Tänk på att endast be om nödvändig information om prenumeranten. Om du ber om för mycket information kan det upplevas som påträngande eller tidsödande och risken är då att du går miste om prenumeranter. Håll formuläret enkelt och lätt att förstå.

Berätta också vad mottagaren kan förvänta sig och vilket mervärde du bjuder på.

5. Länk, banner eller popupfönster

Du kan använda en länk i din e-postsignatur eller en banner på hemsidan som sedan tar personen till prenumerationsformuläret. När någon är på väg att lämna din hemsida, se till att ett popupfönster kommer upp där de har möjlighet att lämna sin e-postadress. Det finns olika verktyg som du kan använda för att skapa en banner eller popup.

6. Samla prenumeranter vid fysiska möten

Även om ditt nyhetsbrev är digitalt går det bra att samla in prenumeranter utanför den digitala världen. Passa på att samla in visitkort på mässor, fråga efter adresser och samtycke vid säljmöten och kundmöten. Om du har en fysisk butik eller restaurang kan du samla in adresser med hjälp av en surfplatta eller papper och penna. Den fysiska kontakten du skapar med din prenumerant skapar förtroende och chans till en långsiktig relation även digitalt.

7. Gör det enkelt att tipsa 

Gör det enkelt för nöjda prenumeranter att tipsa vänner och kollegor om ditt nyhetsbrev. I Palomas verktyg finns det en speciell länk för att tipsa vidare. Du kan infoga länken var du vill i brevet. När prenumerantens vän klickar på länken visas det aktuella brevet och även ett formulär för prenumeration.

8. Dela i egna kanaler

Ett bra sätt att sprida ditt nyhetsbrev är att dela det i dina egna kanaler, till exempel på Facebook och LinkedIn. Även här kan du passa på att uppmana personer att börja prenumerera.

9. Använd naturliga tillfällen i kundresan

Om du jobbar med kundresan i e-handel eller någon form av marketing automation finns det flera naturliga tillfällen att erbjuda prenumeration på ditt nyhetsbrev. Ta vara på dessa möjligheter och skapa olika typer av brev beroende på var i kundresan prospektet eller kunden befinner sig.

10. Köp aldrig e-postadresser

Sist men inte minst – köp aldrig e-postadresser. Det finns möjlighet att köpa miljontals e-postadresser från diverse nätleverantörer och auktionssajter, men att urskillningslöst använda dessa kommer definitivt inte att förbättra dina resultat. 

För att din e-postmarknadsföring ska bli effektiv och fruktbar behöver du göra rätt från början, jobba långsiktigt och fokusera på kvalitet. Och det är absolut förbjudet att använda köpta adresser på vår plattform.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi på Hjalmar & CO gillar verkligen ert system för nyhetsbrev. Enkelt att använda, rimliga priser och en bra service om man behöver hjälp/support. Att ni dessutom är ett svenskt företag med rötter i Dalarna tycker vi är kul. Vi är en Webbyrå/SEObyrå och vi rekommenderar alltid er till våra kunder som vill komma igång med nyhetsbrev"
Kicki Bental
Hjalmar & CO
Kicki Bental, Hjalmar & CO

Läsvärt från bloggen

GDPR och Personuppgifter

GDPR och Personuppgifter: En guide till dataskydd och integritet

Vår personliga information blivit en värdefull digital tillgång. Vi delar ständigt med oss av våra personuppgifter när vi registrerar oss på webbplatser, handlar online eller använder appar. Men vad händer egentligen med våra personuppgifter? Hur skyddas vår integritet? Här kommer GDPR (General Data Protection Regulation) och personuppgiftslagen (PUL) in i bilden. Dessa två regelverk spelar […]

Kundresa

Optimering av kundresan: 30 Tips för ökad försäljning

Att förstå och optimera kundresan är avgörande för att maximera försäljningen. En smidig och positiv kundupplevelse kan vara skillnaden mellan en engagerad kund och en tappad affär. I denna bloggartikel kommer vi att dela med oss av 30 effektiva tips för att förbättra kundresan och öka försäljningen.   Här kommer 30 tips för att optimera […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]