Att skicka ut ett newsletter är inte så svårt, men att designa ett som ger dig de resultat du vill ha, det är inte riktigt lika enkelt. Ditt nyhetsbrev ska väcka intresse, ge värdefull information, marknadsföra din verksamhet och samtidigt behålla läsarens uppmärksamhet. Hur lyckas man? Något som förenklar processen är att använda sig av en digital plattform, men att använda sig av smarta tips gör också stor skillnad. Här kommer några bra tips.
Testa Paloma redan idag och kom igång!
Ha din målgrupp i fokus
Vad är din målgrupp intresserad av? Vilka problem eller behov har de? Vad tycker de om? Fundera på hur du på bästa sätt kan tilltala de i din målgrupp och utforma ditt newsletter efter det.
När dina läsare känner att ditt nyhetsbrev är direkt riktat mot dem är sannolikheten mycket större att de faktiskt läser det du skickat. Var personlig i hur du skriver och försök bygga en relation till dina potentiella kunder.
Väluttänkt ämne
Ditt newsletter bör vara mestadels utbildande och bara en liten del marknadsförande. Detta är eftersom du vill att dina läsare ska känna att de själv har nytta av läsa ditt material. Skriv om något som löser ett vanligt problem, om ny fakta inom ett relevant ämne, om något som fyller ett behov, om något som kan göra deras liv lite bättre eller något annat. Ditt newsletter ska en sak de inte vill gå miste om.
Se hela tiden till att du sätter kvalitet före kvantitet när det gäller dina newsletter. Lägg tid på det du skapar och se till att allt är relevant för din målgrupp.
Skriv med enkla ord och ha mycket luft i texten. Håll dig borta från långa paragrafer och komplexa formuleringar, utan gör informationen lätt att förstå för läsaren. Allt för långa texter kan skrämma iväg potentiella läsare, så håll dig kortfattad. Tänk även på att de som inte har så mycket kunskap om ämnet ska förstå det du vill förmedla.
Lägg tid på en snygg design
Designa ditt newsletter på ett sätt som gör din läsare nyfiken. Variera saker som typsnitt, former, textstorlek och mycket annat. Upplägget ska vara lätt att hänga med i och samtidigt sticka ut och vara annorlunda. Se till att dina newsletters har en sammanhängande stil och att ditt varumärke blir tydligt. Dina newsletters ska vara lätta att känna igen.
Använd gärna mycket bilder och gör ditt newsletter så visuellt som möjligt. Bilderna fångar dina läsares intresse och gör det lättare för dig att få fram det du vill säga.
Välj din ämnesrad noga
Ämnesraden i ditt mail är det första din potentiella kund ser, så se till att det fångar deras uppmärksamhet. Väck intresse, skapa nyfikenhet eller ge de något att fundera på. Det viktiga är att du på något sätt får de att vilja läsa ditt newsletter.
Se till att du inte återanvänder din ämnesrad eller att de är för lika, för i så fall skulle läsaren kunna tro att de redan har läst det du skickat. Fundera hela tiden på vad som skulle kunna göra att en person väljer att inte öppna ditt newsletter och håll dig långt borta från de sakerna.
Gör utskick med jämna mellanrum
När dina newsletters skickas ut regelbundet med mer eller mindre samma tidsintervall ger det en känsla av att du är pålitlig och seriös. Med allt för olika intervaller kan det hela upplevas som lite förvirrande. Om de heller inte får ditt newsletter regelbundet kommer de sannolikt inte in i en rutin att läsa det du skickar, och en sådan rutin vill du gärna ge dem.
Men, det är mycket viktigt att du ser till att det finns en avregistreringslänk i ditt utskick. Går det inte att enkelt avregistrera sig från utskicken kan det här lätt skapa ett irritationsmoment hos de du skickar till. Och du vill inte ha några negativa känslor associerade med ditt företag eller din organisation.
Mobilanpassat ska det vara
De flesta numera läser sina mail i mobilen, se därför till att dina newsletters är mobilanpassade. Är de inte anpassade finns det risk att du tappar en stor del av dina potentiella läsare.
Gör det också enkelt för läsaren att dela ditt newsletter på sociala medier genom en smidig dela knapp. På så sätt kan du nå ut till ännu fler människor. Olika call-to-actions i ditt newsletter är viktigt för att få det resultat som du är ute efter.
Använd vår plattform med smarta funktioner
Paloma är ett verktyg som hjälper dig med dina newsletters. Skapa, organisera, skicka, planera och analysera. Med Paloma kan du göra det bästa möjliga av dina utskick.
Du kan enkelt designa ditt eget newsletter och få det precis hur du vill ha det. Eller så använder du en av våra färdiga mallar och sparar ännu mer tid. Använd vårt statistikverktyg för att få reda på vilka av dina artiklar som presterar bäst. Du ser vilka artiklar som är mest lästa och får en tydlig inblick i vad som intresserar dina läsare. Du kan också ställa in automatiska utskick för att förenkla hela processen ytterligare.
Vår plattform hjälper dig att se till att din e-post marknadsföring följer GDPR, så att det lite svåra blir enkelt. Du kan även lägga till flera medlemmar i ditt team så att ni kan samarbeta i vår plattform. En smidig funktion är att du kan låsa vissa delar av din design på ditt newsletter och ha andra öppna för ändringar. På så sätt kan du hålla en viss genomgående stil, men samtidigt ha rum för variation och kreativitet.
Fördelar med e-post marknadsföring
- Kostnadseffektivt
- Enkelt att sprida
- Går att filtrera till rätt målgrupp
- Bygger kundlojalitet och relation
- Miljövänligt
- Driver trafik till webbplats i fråga
- Lätt att mäta resultat
Testa på Paloma idag
Nå rätt personer, förstå din målgrupps intressen, skapa intresseväckande nyhetsbrev och ställ in automatiserade utskick. Det och mycket mer är möjligt när du använder dig av en väldesignad plattform utformad för proffsiga e-post utskick. Att e-post marknadsföra ska vara kul.
Kom igång med Paloma idag och börja designa ett newsletter!