Personalisering e-postmarknadsföring

Kundresan och nyhetsbrev går hand i hand

Kundresan är otroligt viktig för förbättringen av er försäljning. Att skicka nyhetsbrev och andra typer av e-postmarknadsföring är ett smart sätt att förbättra kundens digitala resa. I den här artikeln tar vi upp vikten av nyhetsbrev och uppföljning när det gäller kundresan, och hur vårt verktyg kan vara till stor hjälp.

Letar du efter en hjälpsam allt-i-ett-plattform? Testa Paloma idag och förbättra kundresan!

Vikten av den digitala kundresan

Den digitala kundresan ger dig en användbar inblick i hur dina kunder och potentiella kunder upplever ditt företag och hur effektiv din verksamhets digitala närvaro är. Att följa användarupplevelsen för de som besöker din webbplats kan ge dig mycket bra tips och idéer kring hur du kan förbättra din hemsida och göra den mer anpassad efter dina besökares behov.

Kundresan startar redan när en person först får reda på att din verksamhet existerar, till att personen blir en lojal och återkommande kund. Informationen du får från hela kundresan är mycket viktig när du ska fatta beslut kring din webbplats, e-postmarknadsföring, uppföljning och liknande. Se till att anpassa allt så att du stödjer en potentiell kund under hela resan och leder de mot det resultat som du är ute efter.

Vår Marketing Automation

För att ta kundresan till nästa nivå behöver du se till att du kommunicerar med dina kunder regelbundet, med rätt tajming och att din kommunikation är relevant. På så sätt kan du bygga en lojal relation och uppmuntra din kund i rätt riktning. Det här kan hjälpa dig att nå de resultat som du vill ha.

Ta vara på varje möjlighet att erbjuda din kund, eller potentiella kund, en prenumeration på ditt nyhetsbrev. Det här kan du enkelt göra med våra automatiska flöden kring marknadsföring och kommunikation. Uppföljande mail efter olika steg kunden tagit kan ytterligare bygga på er relation och inspirera till köp eller handling.

Vår plattform hjälper dig även med att segmentera utskicken du gör så att du når din målgrupp. Effektiv uppföljning kan förbättra dina kunders resa och ta din verksamhet dit du vill.

Möjligheter för uppföljning under kundresan

När det än känns passande att erbjuda en prenumeration till ditt nyhetsbrev, gör det. Du behöver fokusera på att hela tiden ha processer som bygger din kontaktlista. Det här är avgörande för din försäljning.

Nämn möjligheten till prenumeration på dina sociala medier, din webbplats, i din e-postsignatur och likande. Du kan också ta upp det när du skickar ut orderbekräftelser eller leveransbekräftelser till en kund. Du kan även nämna dina nyhetsbrev i olika typer av välkomstutskick. Ju oftare de blir erbjudna desto mer sannolikt är det att de överväger det, det här innebär dock inte att du ska överösa kunder och potentiella kunder med det. Var naturlig, lättsam och nämn det så ofta det passar. Tänk på vad som passar din målgrupp även i den här situationen.

Fler smarta funktioner

Arbeta ihop med ditt team direkt i vår plattform och planera, skapa och skicka e-postmarknadsföring. Med hjälp av våra mallar, eller helt på egen hand, kan du designa snygga nyhetsbrev i vår plattform. Våra verktyg hjälper dig att få till en schysst design som passar ditt varumärke.

Du kan även välja att göra vissa delar av er design låsta, så att vissa delar mer eller mindre är permanenta i era nyhetsbrev. Det här ger ett mer enhetligt intryck och kan göra ditt varumärke lättare att känna igen.

Hur du möter personen under kundresan

Intresse

I början av kundresan är det viktigt att du väcker den potentiella kundens intresse och får den att börja bli engagerad. Det här kan du göra genom att erbjuda exempelvis information som du tror personen kan vara i behov av. Du kan också erbjuda något speciellt extrapris eller liknande mot att de prenumererar på ditt nyhetsbrev.

Ditt varumärke

Du behöver se till att personen börjar gilla ditt varumärke och det du har att erbjuda. När personen ännu inte gjort ett köp, men är aktiv på din webbplats genom att exempelvis ladda ner något, kan du skicka hjälpsam information och försöka bygga en relation. Få de att se vad ditt varumärke står för och hur din verksamhet kan fylla deras behov.

Köpet och kundrelationen

Allting kring att personen genomför ett köp är mycket viktigt för den fortsatta resan, kunden behöver känna sig sedd och uppmuntrad. Det här kan handla om saker som transaktionsmejl, välkomstmejl eller uppföljningsmejl kring feedback. När en person blivit en kund behöver du fortsätta att hela tiden ta väl hand om relationen som du byggt upp. Det här innebär regelbundna utskick som bygger på den information som du har om din kund, och även att du kanske bjuder till lite och får de att känna sig uppskattade. Kundrelationerna behöver du hålla levande.

Att tänka på när du ska skicka nyhetsbrev

Du behöver se till att du ber om ett aktivt samtycke innan du börjar skicka nyhetsbrev. Gör du inte det, så följer du inte GDPR. Vi har ett smidigt prenumerationsformulär där du enkelt kan lägga till din egen anpassade text om samtycke där du kan få med all information som du måste ha med. Här kan mottagaren själv göra ett val i om din verksamhet får hantera deras personuppgifter och exempelvis skicka e-post.

Vår plattform har även en automatiserad radering av kontaktlistor som du inte längre behöver, så att du inte lagrar personuppgifter som inte är nödvändiga. Kom ihåg att du också behöver ha en avregistreringslänk i ditt nyhetsbrev, så att mottagarna kan välja att avregistrera sig från din kontaktlista om de skulle vilja.

Följa GDPR

Hela vår plattform är anpassad för att följa kraven från GDPR, därför kan du känna dig trygg när du använder våra verktyg. Vi har koll på GDPR och hjälper dig att enkelt kunna följa den när du håller på med e-postmarknadsföring.

Börja använda Paloma för din digitala kundresa

Med Paloma kan du förbättra dina kunders upplevelse och skapa relationer. Automatiserad marknadsföring och kommunikation gör att du kan ta nästa steg. Vi hjälper dig att lyckas.

Testa Paloma redan idag och förenkla din e-postmarknadsföring!

Jag vill veta mer!

Kontakta mig, jag vill veta mer om er plattform för nyhetsbrev och Marketing Automation.
Namn måste anges
Lämna följande fält tomt
En giltig e-postadress måste anges
Telefonnummer måste anges med minst 5 siffor och inga bokstäver
Meddelande måste anges med minst 10 tecken
  • {{ errorLine }}
{{ slotProps.errorMessage }}