Skapa innehåll till ditt nyhetsbrev

Hur skapar man innehåll till sitt nyhetsbrev?

Här är en vägledning för dig som ska bestämma och ta fram innehåll till nyhetsbrev. Vad ska det handla om? Vi går igenom viktiga förhållningssätt och strategi, men listar också konkreta förslag på innehåll som du kan använda som utgångspunkt för företagets nyhetsbrev.

Tänk alltid mervärde

För att skapa attraktiva nyhetsbrev och behålla prenumeranter krävs innehåll som skapar mervärde åt mottagaren. Vilken typ av innehåll skapar mervärde då? Jo, innehåll som hjälper, inspirerar, utbildar och innehåller. Vilket i sin tur kräver att du känner målgruppen. Ta reda på vad som är relevant, intressant och underhållande för målgruppen för ditt nyhetsbrev.

Här kan du behöva stanna upp och lägga band på dig, om du var på väg att börja slå på säljtrumman. Framför rent sälj, tänk på hur du kan hjälpa din kundkrets på ett sätt som leder till att de verkligen värdesätter dig. När du bygger och vårdar relationer äger säljet rum som en sidoeffekt. En del använder sig av tumregeln att minst 90 procent bör vara undervisande och maximalt 10 procent sälj när det gäller innehållet i nyhetsbrev.

Det här med mervärde brukar inte vara svårt att förstå, men det kan vara lätt att tappa ur sikte. Att halka in i inifrånperspektiv är mänskligt. Därför är det bra att återupprepa “tänk mervärde” som ett mantra, och ta för vana att ta ett steg tillbaka i arbetet med innehåll för att ställa frågan “hur skapar det här mervärde?”

TIPS Läs mer om syfte och målgrupp i stora checklistan för nyhetsbrev.

Innehåll till ditt nyhetsbrev

Formulera en innehållsförklaring

Vilken typ av innehåll ska ni ta fram, och vilken typ av innehåll kan den som anmäler sig till ert nyhetsbrev förvänta sig? Förankra och förtydliga detta både internt och utåt genom att formulera en innehållsförklaring.

Det räcker med ett kort stycke som klargör vem utskicken vänder sig till, inom vilka ämnen och vad mottagaren får ut av det. Har din verksamhet en uttalad vision? Se till att innehållsförklaringen knyter an till den.

Ett exempel: Med våra nyhetsbrev kan du som X hålla dig uppdaterad och fördjupa dig inom X, X och X. Det kan göra det enklare och roligare att X.

Låt kanalerna samspela & mixa materialet

Utnyttja innehållet på din webbplats och i dina sociala kanaler i dina nyhetsbrev. Därmed utnyttjar du ju också dina nyhetsbrev för att uppmärksamma och dra trafik till dina andra kanaler.

Kom också ihåg att innehåll är mer än text. Förutom blogginlägg, nyhetsartiklar och guider är det även smart att ta vara på filmklipp, bilder och eventuella poddavsnitt. 

Planera & förbered innehåll till nyhetsbrev

Underlätta det kontinuerliga arbetet med att ta fram nyhetsbrev betydligt genom att upprätta en enkel innehållsstrategi med ett grundupplägg. Fastställ vad varje nyhetsbrev ska innehålla, till exempel en branschnyhet, en tipsartikel, en intern nyhet och ett erbjudande. Det gör det redaktionella arbetet betydligt enklare inför varje nyhetsbrev, och en genomtänkt grund ger jämnare kvalitet och igenkänning för mottagaren. 

Förbered innehållet till utskicken i god tid innan, men allt måste inte vara spikat – lämna utrymme för aktuella ämnen.

En del väljer att ha ett övergripande tema för varje nyhetsbrev, men för exempelvis en verksamhet som följer täta uppdateringar i branschen kan det passa bättre att hålla det öppet. Oavsett vad du väljer – håll alltid fokus på syftet med varje enskilt nyhetsbrev. För att se till att varje nyhetsbrev är relevant ska du aldrig fylla ut med roligheter eller triviala fakta som inte relaterar till nyhetsbrevets tema eller innehållsförklaringen.

Idéer på innehåll

Här är en lista med idéer att använda som utgångspunkt för innehåll till företagets nyhetsbrev.

Vittnesmål från kunder

Ett möte med en faktisk kund är värdefullt, både för interna och externa mottagare. Gör ett inslag där kanske ett visst projekt är i fokus, eller hela företagets resa. Vad är spännande och inspirerande att lyfta? Addera foto och ett highlightat citat.

Kommentar på branschnyheter

Oavsett om dina läsare stöter på dessa branschnyheter från andra källor eller inte kan din syn och reaktion tillföra något och ge djupare insikter.

Släpp fram expertisen

Vilka ämnesexperter har du bland medarbetarna? Ge dem utrymme att förklara det de kan bäst, klurigheter eller trender inom området.

Topp 10

Topp 10-listor är en tacksam typ av innehåll. Lista till exempel värdefulla resurser av något slag, eller främsta tipsen när det gäller att tackla en viss utmaning.

Guide om företagets produkter

Tänk utifrån och in. Vilken input kan du ge för att hjälpa kunderna maximera nyttan?

Oväntad användning

Överraskande historier och sinnrika lösningar brukar uppskattas. Finns det någon som använder din produkt på ett oväntat sätt?

Nya ansikten

Presentera och välkomna nya medarbetare med kort profilbeskrivning och intervju.

Bakom kulisserna

Ge en inblick bakom kulisserna. Hur tillverkas saker, hur fungerar saker och ting hos er?

Vanliga frågor

Lyft och besvara vanliga frågor inom ett område. Det behöver inte komma från er vanliga FAQ, utan kan belysa ett aktuellt ämne.

Tack från VD

Ett uppriktigt tack till medarbetare och/eller kunder har absolut sin plats i ett nyhetsbrev.

Sätt ansikte på företaget

Lyft de anställda på företaget. Gör intervjuer, visa vad de gör och vilka de är som personer.

Rapportera från evenemang

Rapportera om din närvaro på evenemang, summera och kommentera färska fokusämnen därifrån.

Sprid inbjudningar

Kurs, föreläsning, webbinarium eller andra evenemang? Lägg in inbjudan i nyhetsbrevet.

Ordna tävlingar

Tävlingar är inslag som tenderar att höja öppningsgraden för nyhetsbrev. Erbjud spännande vinster men se också till att själva deltagandet är enkelt och roligt.

Fixa en gästkolumn

Låt någon eller några profiler i branschen skriva krönikor som ett återkommande inslag.

Följ årshjulet

Vad är aktuellt kring din produkt under året? Använd dig av det. Påminn till exempel om specifika egenskaper under specifika årstider och ge snabba tips, när det kan vara dags för underhåll och service och så vidare.

Lyft det mest populära

Lista och länka till de mest lästa/sedda blogginläggen, videoklippen eller liknande. Det kan vara “just nu”, från säsongen eller året som gått. Ett grepp som gärna väcker nyfikenhet hos mottagaren. Fundera på vilket innehåll du skapar direkt för nyhetsbrevet, och vilket som skulle passa att först publiceras som till exempel blogginlägg för att sedan lyftas i nyhetsbrevet.

innehåll till ditt nyhetsbrev

Utforma innehållet & färdigställ nyhetsbrevet

Slutligen: kom ihåg att du behöver möta mottagarna i skumläsningsstadiet, och kroka tag i dem där. Brevet ska vara överskådligt och läsbart. Det ska vara lätt att skumma och få med sig huvudpunkterna. Dra läsarens blick dit du vill genom en medveten utformning av textinnehållet. Här är verktygslådan för det:

✔ Attraktiv rubrik och ämnesrad
✔ Bra första stycke med det viktigaste
✔ Kärnfulla underrubriker
✔ Punktlistor
✔ Korta meningar
✔ Fetstil
✔ Tydlig CTA som sticker ut.

Bilder är onekligen viktiga, men välj dem väl och överbelasta inte nyhetsbrevet med bilder och grafik. Tydligt och avskalat bildspråk är nyckeln. Använd alltid ALT-texter till bilderna.

TIPS: 
Skrivskola – skriv bättre texter för webben
Kanske är du också intresserad av att läsa vår guide om leadscoring
Här kan du läsa mer om kundresan
I vår stora guide om GDRP hittar du det mesta du behöver ha koll på om GDPR
Här är en guide om Inbound Marketing
Vill du ska fler leads så har du en guide om det här
Här hittar du en fullmatad guide om hur du kan använda SMS i din kundkommunikation