2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
14 skrivtips - skriva för webben och skriva nyhetsbrev
30 sep 2020

14 skrivtips - så skriver du som ett proffs på webben och i nyhetsbrev

Hur ska du skriva och formulera dig för att hålla din webbplats attraktiv och relevant? I den här artikeln tar vi en titt på just det. Här får du en mängd tips på hur du blir ett proffs på att skriva för nyhetsbrev och webben.

1. Börja med det viktigaste 

Du har bara några sekunder på dig för att fånga dina läsares uppmärksamhet och du konkurrerar med tusentals andra webbplatser, bloggar och inlägg.

När vi läser på webben ögnar vi oftast bara igenom texterna. Få av oss läser från början till slut. Gemensamt för oss alla - efter bara några sekunder bestämmer vi oss om vi ska stanna på sidan eller inte. Därför bör du säga det viktigaste först. Och du behöver vara relevant och tydlig.

En bra webbplats har korta inledande texter för den som snabbt vill hitta det viktigaste. Längre ner i strukturen är det fritt fram att ha mer utförlig och detaljerad information för läsare som vill fördjupa sig och veta alla detaljer. Här kan du också lägga till broschyrer, instruktioner och beskrivningar av olika slag. 

2. Var kortfattad 

Det är jobbigare och svårare att skriva kort än att skriva långt. Därför är det lätt för en ovan skribent att skriva både för långt och detaljerat. 

Rensa gärna texten i flera omgångar innan du publicerar den. Fundera på vilka stycken, meningar eller ord du kan ta bort. Stryk allt som är överflödigt. Det vinner du läsare på.

Tre tumregler:

  • Texten bör vara högst 1500 tecken inklusive mellanslag
  • Det viktigaste ska synas på skärmen utan att läsaren behöver skrolla
  • Stryk - en webbtext bör vara ungefär hälften så kort som en text som ska tryckas på papper

3. Lär känna din målgrupp

Innan du sätter igång med att skriva, bestäm dig en gång för alla vilken eller vilka målgrupper du skriver för. Är det till exempel för potentiella kunder eller för befintliga? Förhoppningsvis väljer du att skriva för båda. Ta reda på vad dina prospekts och gamla kunder vill ha och behöver veta. Och leverera det.

Potentiella kunder vill läsa om vad du har att erbjuda och vad som skiljer dig från dina konkurrenter. De vill veta om din produkt eller tjänst är prisvärd, om du kan din sak och om du är seriös, erfaren och trevlig att ha att göra med.

Befintliga kunder ska du försöka behålla till varje pris. Det är dyrt och tidsödande att skaffa nya. Ge dem anledning att titta in på din webbplats då och då eller att läsa ditt nyhetsbrev.

Fundera också på vilket perspektiv du skriver från? Är det utifrån dig själv och det du brinner för eller från dina läsares perspektiv? Det är lätt att utgå från sig själv och berätta allt som hänt i företaget sedan start utifrån ett inifrånperspektiv. Se istället till att dina texter har utifrånperspektiv. Berätta intressanta nyheter och lyft olika erbjudanden. Dela med dig av det du kan inom det område som intresserar dina kunder.

4. Rubrikerna - bland det viktigaste på din webbplats

Lägg lika mycket energi på att fundera över rubrikerna som på att utforma webbplatsens design. Den otåliga skumläsaren på nätet behöver stöd av tydliga rubriker och nyckelord för att orientera sig. Tänk på att rubrikerna ska locka till klick.

Rubrikerna måste framför allt vara tydliga. Fundera också igenom vilka nyckelord som kan intressera dina läsare och lägga dem tidigt i rubriken. Det som står i dina rubriker påverkar också hur din webbplats rankas i sökmotorerna, framför allt på Google. Det räcker inte att viktiga nyckelord finns i brödtexten.

Resultatet blir bättre om sökordet och sökfrasen finns i rubriken. På Google finns verktyg som kan hjälpa dig att välja och värdera sökord, sökfraser och rubriker.

5. Ingressen lockar till vidare läsning

Nästan alla texter behöver en inledande sammanfattning, utom mycket korta texter. 

Ingressen ger läsaren en chans att förstå vad sidan handlar om. Är den bra skriven lockar den till vidare läsning. 

6. Informativa mellanrubriker underlättar skumläsningen

Mellanrubrikerna lyfter fram viktig information och lockar liksom ingressen och huvudrubriken till vidare läsning. De underlättar också för läsaren att skumläsa texten och att hitta rätt information.

Fundera över vilken funktion som mellanrubriken ska ha och vem som är intresserad av det som står i den. Om du inte hittar något i texten som fungerar som mellanrubrik är det läge att fundera över textens innehåll. Läsaren räknar med att hitta information om det som står i mellanrubriken under den aktuella mellanrubriken, inte någon annanstans. 

7. Samla den viktigaste informationen i faktarutor eller punktlistor 

Samla gärna viktig information eller bryt ner långa uppräkningar i faktarutor. Det ger läsaren en snabb överblick. Du avlastar också brödtexten genom att befria den från långa och krångliga uppräkningar.

  • Faktarutor och punktlistor lockar till läsning
  • Numrera gärna punktlistan
  • Gör inte punktlistan alltför lång 

8. Fet stil, kursiv text eller understrykningar?

Om du vill markera särskilt viktig information är det bäst att använda fet stil. Undvik kursiv text eller understrykningar.

Den feta stilen hjälper dina läsare att orientera sig i texten och att hitta rätt information. Du kan använda fet stil i brödtexten trots att du har mellanrubriker i samma stil.

Använd endast fet stil för att markera viktig information.

9. Versaler?

Tvärtemot vad många tror gör versalerna texten svårläst.

Versaler kan vara okej i rubriker och eventuellt i mellanrubriker, men i en brödtext är versaler förödande. De tröttar ut din läsare.

10. Är det lätt så är det rätt

Huvudsyftet med att du skriver är för att bli läst och förstådd. Hoppa därför över svåra ord, bisatser och långa, krångliga meningar. 

Om du kan välja mellan ett lätt och ett svårt ord. Välj det lätta. Om du måste ha med facktermer - försök då att förklara vad de står för på ett begripligt sätt som även icke-insatta kan förstå.

12. När du har skrivit klart

När du har tagit bort onödiga ord och meningar och rättat till stavfel, grammatiska fel och särskrivningar är det dags att: 

  • Läsa texten högt för dig själv. Då märker du om texten flyter på ett bra sätt.
  • Använda rättstavningsprogrammet. Men kom ihåg att du aldrig kan lita på det till 100 procent.
  • Låta texten vila en dag eller två. Det ger dig distans, vilket gör det lättare att upptäcka fler saker som behöver korrigeras.
  • Låta någon annan läsa din text och be om hjälp med korrekturläsning.

13. Använd dig av journalistiska knep och metoder 

För att öka trovärdigheten och skapa intresse kan du använda dig av journalisternas grepp.

Bygg din text runt en eller flera intervjupersoner som uttalar sig. Citaten använder du för att stödja din berättelse och för att föra den framåt. Hänvisa också till undersökningar, statistik, forskning, rapporter och annat som stödjer din berättelse. 

Ha med dig journalisternas frågebatteri när du skriver: 

När?             

När hände det?

När ska det hända?

När ska det åtgärdas?

Var?             

Var hände det?

Var ska det hända?

Hur?             

Hur hände det?

Hur kunde det hända?

Hur ska ni göra nu?

Varför?         

Varför hände det?

Varför hände det inte?

Varför gör/gjorde ni inget?

Vad?             

Vad hände?

Vad har hänt?

Vad ska hända?

14. Kom ihåg - när du skriver texter till dina nyhetsbrev gäller såklart samma regler som för övriga webbtexter. 

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-post

Nyhetsbrev verktyg

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och e-post både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett verktyg för e-post. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!


Epost marknadsföring

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skicka nyhetsbrev

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 Skapa nyhetsbrev

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.