72 procent föredrar att kommunicera via e-post, och de flesta av oss använder vår e-post dagligen. Det behöver vi ha med oss när vi marknadsför vårt varumärke, våra produkter och tjänster. Att inse fördelarna med digitala nyhetsbrev är med andra ord inte svårt. Men vad behöver vi ha koll på för att kunna utnyttja nyhetsbrevets fulla potential? Här presenterar vi några hållpunkter för e-postmarknadsföring med nyhetsbrev.
1) Enkelt, tydligt och relevant
De senaste åren har vi sett alltför många exempel på nyhetsbrev som är fullkomligt överlastade med information. Få orkar läsa dem. Och många spam-markerar dem.
Att hitta prenumeranter är endast en del i processen. En knepigare uppgift är just att förmå dem att öppna, läsa, och se fram emot nästa nyhetsbrev.
Vi har i snitt 8,5 sekunder på oss att fånga mottagarens intresse. Det innebär att du behöver skapa ett innehåll och en struktur på brevet som är lockande och möjligt att snabbt överblicka.
Gör därför ditt nyhetsbrev enkelt, tydligt och relevant – och du är på god väg att lyckas! Förutom att tänka igenom innehåll och formuleringar bör du sträva efter luftig layout och tydlig formatering.
2) Interaktivt
Lägg till klickbara länkar, video-snuttar och rörlig grafik. Gör breven interaktiva för större potential att fånga uppmärksamhet, väcka uppskattning och engagemang. Våga testa interaktivt utformade nyhetsbrev.
3) Individanpassat
Vi människor bemöter varandra som enskilda individer – det behöver du också göra med ditt nyhetsbrev. Undvik att skicka ett och samma brev till samtliga kunder på listan. Ta dig i stället tid till att skicka anpassade nyhetsbrev, med information som är relevant för respektive kund.
4) Responsivt
54 procent av all e-post som skickas öppnas på en mobil. Därför är det viktigt att ditt nyhetsbrev är responsivt. Annars lär det åka direkt i papperskorgen.
Lika viktigt som den tekniska biten när det gäller god mobilanpassning är att du håller brevet kort, lättillgängligt och aptitligt. Välj att skicka korta nyhetsbrev med större frekvens framför att skicka långa någon gång då och då.
5) Call to action-länken högst upp!
Även om du gärna skulle se att dina prenumeranter läste varje ord i ditt nyhetsbrev är det mer troligt att de endast läser delar av det. Var därför noga med att lägga call to action-knappen högst upp, i stället för längst ned. Då hjälper du läsaren att få syn på möjligheten att gå vidare och ökar därmed dina möjligheter till högre konverteringsgrad.
6) Gör det nu!
I dag är vi konsumenter vana vid snabb återkoppling. Och risken är stor att vårt intresse svalnar om vi skriver upp oss på ett nyhetsbrev för att sedan inte höra något på ett tag. Se därför till att hålla dina nya prenumeranters intresse uppe; börja med att skicka ett välkomstmejl omgående.
Ta fasta på dessa hållpunkter för e-postmarknadsföring med nyhetsbrev för att ligga före. I Paloma verktyg för nyhetsbrev hittar du mallar för att skapa proffsiga nyhetsbrev, liksom smarta funktioner som ger dig alla förutsättningar för effektfull e-postmarknadsföring.