/*Visa showmore*/
Logo
  • Priser
  • Om
  • Produkten
    • icon
      Nyhetsbrev

      Här får du en introduktion till verktyget Paloma Nyhetsbrev.

    • icon
      FAQ

      Här svarar vi på de vanligaste frågorna om verktygen på Palomas plattform.

    • icon
      Referenser

      Här hittar du några av Palomas många nöjda användare.

    • Börja skapa ditt nyhetsbrev nu!

      Skicka 100 utskick/månad kostnadsfritt, 97 % supportnöjdhet och snygga mallar ingår!

      STARTA GRATISKONTO NU!
    • Nyhetsbrev
    • FAQ
    • Referenser
  • Blogg
  • GDPR
  • Skapa konto
  • Bli partner
  • Kontakt
  • Jobba hos oss
  • lock-icon Logga in
2022
  • 14 skrivtips - så skriver du som ett proffs på webben och i nyhetsbrev
  • 8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event
  • Ta fram och skicka nyhetsbrev – checklista med tips
  • 13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev
2021
  • Varför & hur ska jag få fler prenumeranter till mitt nyhetsbrev?
  • Black Friday 26:e november – kampanjdags
  • Nya integritetsskyddet för Apple Mail innebär mer fokus på andra mätvärden än öppningsfrekvens
  • Content marketing – få nyhetsbrevet att nå fram!
  • Låg öppningsgrad på dina nyhetsbrev?  Fördubbla konverteringen med denna fem-stegs-guide
  • Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!
  • Checklista för effektivare nyhetsbrev
  • 10 sätt att stärka kundlojaliteten med hjälp av e-postmarknadsföring
2020
  • Vad är egentligen ett nyhetsbrev och vad har det för syfte?
  • Så kan du använda Google Ads för att marknadsföra ditt nästa event
  • Att genomföra evenemang digitalt
  • Nå ut via nyhetsbrev i kristider – en snabbguide
  • 5 tips för kriskommunikation – I samtal med Johan Bergstad 
  • Växla upp kommunikationen med nyhetsbrev & e-postutskick
2019
  • Checklistan är a och o för ett lyckat event
  • En lyckad enkätundersökning
  • E-postmarknadsföring med nyhetsbrev: bästa praxis
  • E-postmarknadsföring regerar när det gäller ROI
2018
  • Julknep: 6 idéer för julmarknadsföring i sista minuten
  • 6 orsaker till att kunder ignorerar dina mail – & vad du kan göra åt saken
  • Så skaffar & påverkar du kunder via e-post
  • 10 sätt att stärka kundlojaliteten med hjälp av e-postmarknadsföring
  • Därför är e-postmarknadsföring viktigt för små företag
  • Fördelarna med e-postmarknadsföring i form av nyhetsbrev
  • Så skapar du innehåll för e-postmarknadsföring
  • Effektiv design av nyhetsbrev för ditt företag
  • Hur ofta bör du skicka nyhetsbrev från företaget?
  • Bästa tillvägagångssätten för framgångsrika e-postkampanjer
  • Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev
  • Hur man använder nyhetsbrev för att bygga en bra kundupplevelse
  • Så når du generation Y med hjälp av e-post
  • 6 problem med ämnesraden som kan undvikas
  • 7 misstag att undvika när du skickar dina brev
  • Varför A/B-testning är viktigt för ditt nyhetsbrev och hur du gör
  • Trender för nyhetsbrev 2018
2017
  • 8 nyårslöften för dina nyhetsbrev
  • 6 sista minuten-tips för dina e-postutskick inför julledigheten
  • Black Friday den 24 november - Startskott för årets julhandel
  • 6 viktiga “kom ihåg” när du planerar ditt nyhetsbrev inför julen
  • Sju sätt att utöka din e-postlista på
  • Topp 10 – Strategier för lyckad e-postmarknadsföring!
  • Köpta e-mailadresser – en fälla!
  • Tips på hur du utökar din e-postlista
  • Storytelling – berättelsens kraft
  • Vår strategi för en maxad e-postlista
2016
  • E-postmarknadsföring och sociala medier – varför du behöver båda
  • Skaffa fler e-postadresser med hjälp av YouTube!
  • Stick ut i julruschen!
  • Content marketing – få nyhetsbrevet att nå fram!
  • Call to action, checklista!
  • Nyttja Facebook Lead Ads för att samla e‑postadresser
  • Fem mätetal som visar effekten av ditt nyhetsbrev och e-postmarknadsföring
  • Därför fungerar e-postmarknadsföring
  • Skapa den perfekta ämnesraden till ditt nyhetsbrev
  • Boosta eventet med digitala nyhetsbrevsutskick
  • Undvik nybörjarmisstagen i ditt nyhetsbrev
  • 10 nyhetsbrevtips för nybörjare!
  • Bilder i din marknadsföring – 6 tips!
  • Få koll på SEO – 6 nybörjartips!
  • Så bör du koordinera ditt välkomstbrev med din välkomstsida
  • Tips för dig som är ny på nyhetsbrev
  • Strategisk planering av tiden för ditt utskick
  • Optimera ditt nyhetsbrev för en bättre effekt
  • Så här mäter du effekterna av ditt nyhetsbrev
  • FAQ om nyhetsbrev via e-post
  • 10 proffstips för e-postmarknadsförare
  • Öka försäljningen i din e-handel med nyhetsbrev
  • Storytelling – effektivisera ditt nyhetsbrev med berättelser!
  • Fem tips för ökad försäljning med nyhetsbrev
2015
  • Tio tips för effektivare nyhetsbrev
  • Konsten att skriva nyhetsbrev
  • Leveransbarhet för nyhetsbrev
  • Etik, moral och lagstiftning kring nyhetsbrev
  • Jobba med adresslistan
  • Så fyller du nyhetsbrevet med innehåll
  • Utformning och design av nyhetsbrev
  • Varför ett nyhetsbrev? Vi visar fördelarna med nyhetsbrev
  • Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev
  • Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev
  • Så gör du en strategisk plan för ditt nyhetsbrev
  • 48 sätt att få din e-postlista att växa
  • 10 tips för att ta ditt nyhetsbrev till nästa steg
  • 10 tips för bästa utformning av ditt nyhetsbrev!
  • Engagerade läsare ger lyckad e-postmarknadsföring
  • Nyhetsbrev står sig i konkurrensen
  • Fyra tips för mobilanpassning av nyhetsbrev
  • Nyhetsbrevet blir mobilt – undvik designmissarna
  • Cookies och juridiken
  • Välj rätt strategi för din e-postmarknadsföring
  • Ämnesraden avgör din framgång
  • Ämnesraden avgör din framgång
  • Ämnesraden avgör din framgång
  • 5 tips som ökar dina framgångar som e-postmarknadsförare
  • Att skriva digitala nyhetsbrev
  • Att skriva digitala nyhetsbrev
  • Att skriva digitala nyhetsbrev
  • Att skriva digitala nyhetsbrev
  • Tonåringar tycker till om e-postens framtid
  • Bacn – e-post du vill ha, men inte läser
  • Väck dina slumrande prenumeranter
  • Väck dina slumrande prenumeranter
  • Utöka din e-postlista
  • 10 tips för B2B nyhetsbrev
  • Maximera ditt nyhetsbrev
  • Maximera ditt nyhetsbrev
  • Maximera ditt nyhetsbrev
  • Maximera ditt nyhetsbrev
  • Maximera ditt nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev och sociala medier, 5 tips
  • 10 tips för fler klick i ditt nyhetsbrev
  • ”Trigger Email” blir allt viktigare i e-postmarknadsföringen
  • Året då nyhetsbrevet blir mobilt?
  • Hur gör man en medarbetarundersökning?
  • Hur gör man en kundundersökning?
  • Nyhetsbrev fortfarande kung bland kanalerna
  • Så lyckas du med ditt nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev, design och bilder
  • Köpa adresser?
  • E-post vinner över sociala medier i marknadsföring
  • Vad är ett triggermejl?
  • Smartphone vs. dator – dags att begrava stridsyxan
  • Nyhetsbrev är 40 gånger mer effektivt än Facebook och Twitter tillsammans
  • Konsten att avregistrera sig från ett nyhetsbrev
2014
  • Hur gör man en NKI-undersökning?
  • Marknadsföringsskola, del 1
  • Marknadsföringsskola, del 2
  • Marknadsföringsskola, del 3
  • Marknadsföringsskola, del 4
  • Förbättra er kommunikation med hjälp av den röda tråden!
  • Kommunicera effektivt – fundera över målgrupp!
  • Bonuslista för marknadsföring på internet
  • Varför en marknadsundersökning?
  • Gå inte vilse i den sociala mediedjungeln
  • Checklista för din sociala närvaro på nätet
  • Sälj ditt mervärde, del 1
  • Sälj ditt mervärde, del 2
  • Internetmarknadsföring, del 1
  • Internetmarknadsföring, del 2
  • Internetmarknadsföring, del 3
  • Hur gör man en marknadsundersökning?
  • Hur utformar man frågorna i en marknadsundersökning?
  • Hur gör man en marknadsundersökning, del 3
  • Hur gör man en marknadsundersökning, del 4
  • Hur gör man en marknadsundersökning, del 5
  • Hur gör man en marknadsundersökning, del 6
  • Hur gör man en marknadsundersökning - Del 7: De rätta frågorna
  • Hur gör man en marknadsundersökning - Del 8
  • Ett växande digitalt moln
  • E-postadress + Facebooks nya Custom Audience-annonser = ökad konvertering
  • Tips för marknadsföring i julhandeln
  • Att skriva (för webben) – 16 tips!
  • Hitta guldkornen bland dina prospects med Marketing Automation
  • Sociala medier förbättrar din kundrelation
  • Bildskola, del 1
  • Bildskola del 2
  • Bildskola del 3
  • Har ni en plan för era sociala medier? Fem Facebook-tips!
  • Att skriva bättre för webben, del 1
  • Att skriva bättre för webben, del 2
  • Att skriva bättre för webben, del 3
  • Att skriva bättre för webben, del 4
  • Att skriva bättre för webben, del 5
  • Att skriva bättre för webben, del 6
  • Att skriva bättre för webben, del 7
  • Att skriva bättre för webben, del 8
26 feb 2016

FAQ om nyhetsbrev via e-post

Står du i startgroparna för att komma igång med ett nyhetsbrev till dina kunder eller till andra intressenter? Har du redan använt nyhetsbrev i din marknadsföring och vill veta mer om hur det går till? Eller är du bara nyfiken på hur e-postmarknadsföring fungerar?

Vi på Paloma har fått tusentals frågor om e-postmarknadsföring genom åren. Nu har vi beslutat oss för att publicera de vanligaste frågorna och svaren här. Om du inte hittar svaret på just din fråga är du välkommen att ställa den i ett mejl till oss. Vi kommer att fylla på denna lista successivt.

Vad är ett digitalt nyhetsbrev?

Ett digitalt nyhetsbrev är ett nyhetsbrev som går ut via e-post till sina mottagare. De flesta nyhetsbrev går från företag till kunder. Du har säkert själv fått många digitala nyhetsbrev i din inkorg från olika företag, både önskade och oönskade. Men digitala nyhetsbrev kan också skickas internt inom företag och organisationer eller mellan föreningar och privatpersoner. Exempel: Kundbrev, medarbetarbrev, partnerbrev och sponsorbrev.

Är inte folk trötta på all reklam som kommer via e-post?

Det är en av de vanligaste frågorna. Många missbrukar möjligheterna att skicka nyhetsbrev via e-post. Men faktum är att denna marknadsföringsform vida överträffar de flesta marknadsföringskanaler om man bara följer den viktigaste regeln.

Vilken är den viktigaste regeln för att e-postmarknadsföring ska fungera?

Skicka bara till dem som vill ta emot dina brev! Du ska också vara mycket tydlig med hur man avregistrerar sig för kommande utskick. Då får man tillslut de prenumeranter man förtjänar och som man kan föra en bra dialog med. Du får ej skicka till privatpersoner som du inte har ett kundförhållande till eller som givit sitt medgivande.

Hur får jag många prenumeranter?

Det finns många svar på den frågan. Men det viktigaste är att du har ett bra innehåll som din målgrupp är intresserad av och att du ger mervärde till dina läsare. Då kommer de att vilja rekommendera innehållet till andra.

Vad är viktigast – text eller bilder?

Det är oerhört olika, men i nyhetsbrev så är textinnehållet oftast viktigast. De som prenumererar på ett nyhetsbrev gör det för att få ny information med jämna mellanrum. Det får man genom att läsa text. Men som sagt – det kan finnas nyhetsbrev där bilderna är viktigare. Nyhetsbrev från fotobloggar till exempel.

Hur viktig är layouten?

Layouten är viktig, men innehållet är viktigare. Det ska vara grafiskt tilltalande. Men alltför mycket design kan ta fokus från innehållet. En överarbetad layout med stora logotyper kan också ge ett ”reklammässigt” intryck, vilket kan slå åt fel håll. Dessutom kan mycket design och bilder blockera inkorgen hos mottagaren med alla sina megabyte. Rent och snyggt ska det vara. Lagom är bäst.

Hur ofta ska jag skicka ut mitt nyhetsbrev?

Det skiljer sig åt. Det är viktigt att nyhetsbrevet inte kommer för ofta. Då upplevs det tjatigt och då riskerar du att få avanmälningar. För många företag räcker det med tre-fyra gånger om året. Men för vissa klubbar, företag eller organisationer kan det vara motiverat att skicka mycket oftare än så.

Vilken tid är lämpligt att skicka?

Det skiljer mellan olika målgrupper. Riktar du dig till yrkespersoner med kontorsjobb så kan det vara bra att skicka på morgonen eller förmiddagen mitt i veckan, till exempel tisdag eller onsdag. Skicka helst inte på eftermiddagar och absolut inte på en fredagseftermiddag då många är på väg hem. Å andra sidan så läser fler och fler sina nyhetsbrev i mobilen och då kan de mest oväntade tidpunkter fungera bra för din målgrupp. Testa!

Jag riktar mig till slutkonsumenter. När ska jag skicka då?

Hur ser din målgrupp ut? Många människor sitter i dag med sin smartphone i tv-soffan om kvällarna. Tror du att din målgrupp gör detta? Då kan du skicka ut ditt nyhetsbrev klockan 19.00 till exempel. Det är alltså mycket bra att känna till sin målgrupp och dess vanor för att tajma in brevet rätt.

Hjälp… jag kommer inte på något att skriva om!

Detta är vanligt. Många företag gör sitt brev i sista minuten – med skralt innehåll till följd. Ha ”nyheter” som en stående punkt på era veckomöten. Eller skicka ut ett mejl till alla anställda och fråga om det finns något nytt att berätta. En nyanställning? Ny produkt? Extraerbjudande?

Vad är bra nyheter?

Det är viktigt att du identifierar din målgrupp. Vilken typ av nyheter är de intresserade av? Om de har valt att prenumerera på ”Sportfiskenytts” nyhetsbrev så vill de naturligtvis ha nyheter som rör fiske. Då är det inte så intressant vem som är nyanställd på redaktionen. Vad skulle du själv vilja ha som prenumerant? Nya fiskerekord? Extraerbjudande på haspelrullar? Tips på nya spännande fiskeresor?

Hjälp… vi kommer fortfarande inte på något att skriva om!

Skicka inte ut brevet i så fall. Ibland infinner sig nyhetstorkan. Särskilt sommartid då bemanningen på företaget kanske är låg. Ta det som en lärdom och jobba hårt för att få till ett intressant och spännande innehåll till nästa brev i stället. Att skicka ut ett nyhetsbrev bara för sakens skull kan vara direkt kontraproduktivt.

Får jag skicka till vem jag vill?

Nej. Företag får inte skicka e-post till privatpersoner som inte aktivt har medgett att de vill ta emot det. Det står i marknadsföringslagen. Som företagare får du skicka till företag som du har någon typ av affärsrelation till. Som privatperson får du skicka e-post till vem du vill.

Jag tror inte att vi säljer något tack vare brevet. Bör jag då fortsätta?

Om nyhetsbrevet enbart innebär arbete utan att ni får något tillbaka så ska ni naturligtvis sluta med det. Men tänk efter innan ni slutar. Kolla hur många som har läst tidigare brev. Fråga bland dina kunder om de får era brev och vad de tycker. Ofta är försäljningen inte omedelbar. De flesta behöver en viss betänketid innan de går till köp. Kanske har brevet bidragit till större kännedom och goodwill?

Hjälp… ingen vill, kan, eller har tid att skriva hos oss!

Fundera på hur viktigt nyhetsbrevet är för er. Har du verkligen ställt frågan till alla på ert företag? Det kanske är någons hemliga dröm att få arbeta som skribent. Om inte annat går det att anlita externa skribenter som är specialiserade på nyhetsbrev. Här vill vi framför allt tipsa om vårt partnerföretag www.wordpower.se.

Hur långa ska texterna vara?

Skriv kort!

Varför är det viktigt att skriva kort?

Människor är lata av naturen. De flesta läser bara rubriker och bildtexter när de läser morgontidningen. På webben är man ännu mer otålig som läsare. Oftast scannar man snabbt över en sida med ögonen. Är det för mycket text så klickar man helt enkelt bort den. ”Kill your darlings” är ett vanligt uttryck bland journalister. Det betyder att man ska ta bort alla onödiga formuleringar.

Hur strukturerar jag texten i en nyhetsartikel?

Tänk som en journalist. Det viktigaste först och sedan det mindre viktiga i fallande ordning. Man ska kunna kapa en text från slutet om den inte får plats. När texten är klar är det dags att göra rubriken. Den ska sammanfatta nyheten på några få ord. Gärna känsloladdade ord som talar direkt till dig genom skärmen. En ingress kan också vara bra. Ett par korta meningar i fet stil före ”brödtexten”.

Hur många nyheter behöver man ha?

Man behöver inte ha mer än en nyhet om den är tillräckligt viktig eller intressant. Om du har väldigt många nyheter att presentera så bör du välja ut de 2-5 viktigaste och sedan länka till din webb där man kan läsa fler nyheter. Ställ dig också frågan om nyheten verkligen är intressant.  ”Kill your darlings” bör tillämpas även här. 

Kan man ha med rabatter eller extraerbjudanden i nyhetsbrevet?

Ja, det går utmärkt, om det går i linje med nyhetsbrevets övergripande profil. Om ”Sportfiskenytt” väljer att ha en annons om 50% rea på flugfiskespön så är det helt okej. Det är dock inte okej om ”Sportfiskenytt” annonserar om viktminskningspiller. Då tappar man i trovärdighet. Men var tydlig med att skilja på redaktionellt innehåll och annonser. Det redaktionella bör alltid få högsta prioritet.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
paloma-label

  • Priser
  • Om
  • Blogg
  • GDPR
  • Skapa konto
  • Bli partner
  • Kontakt
  • Jobba hos oss
  • In english

Det optimala verktyget för nyhetsbrev | Marknadsföring via e-post? Testa Paloma gratis! | Paloma! Tipset för dig som söker ett enkelt program för mailutskick | Gratis mallar för nyhetsbrev | E-postmarknadsföring med nyhetsbrev: Bäst praxis. | Vad är Marketing Automation? | Trigger email – träffa rätt med automatiserad e-post | Gratis snygga mallar för nyhetsbrev | Lösning för redaktörskonton, underkonton och flera användare

Integritetspolicy

Kontakt

Öppet måndag – fredag, 08.00 till 17.00

+46 225 410 22
kundteam@paloma.se

Adress

Bergslagsbacken 4, 776 32 Hedemora

+46 225 410 22

Hitta oss

© Paloma 2019 / Designat och byggt i Hedemora, Dalarna, Sverige
LÄS MER

Ett verktyg som är enkelt att använda för att skicka snygga nyhetsbrev

Nyhetsbrev verktyg

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta dina nyhetsbrev till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och e-post både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett verktyg för e-post. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!


Epost marknadsföring

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skicka nyhetsbrev

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

  • ✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik
  • ✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp
  • ✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera
  • ✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.
  • ✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor
  • ✔️ Enkel administrering av dina kontakter
  • ✔️ Smart uppföljning
  • ✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Skapa nyhetsbrev

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.

Få en personlig demo av Paloma!

Baserat på de uppgifter du fyllt i eller din IP-adress bedömer vi att du håller på att skapa ett spamkonto. Är denna bedömning felaktig? Kontakta oss på support@paloma.se

Ett fel uppstod när freemiumkonto skulle skapas.

Tack!

Tack för din registrering! Du skickas nu vidare till aktiveringssidan där du får välja användarnamn och lösenord.